fbpx

V Americe představila kampaň s "čisticími" billboardy Toyota. Úspěchy mají billboardy v Limě a zkouší je také v Londýně

Zveřejněno: 14. 3. 2019

Na jaře roku 2017 představila Toyota mediální kampaň, jejíž součástí byly billboardy, které čistily vzduch. Podél dálnic kolem San Francisca a Los Angeles bylo nainstalováno 37 billboardů se speciálním zařízením na čištění vzduchu, které měsíčně odstranily z ovzduší výfukové plyny vyprodukované 5285 vozidly.

Cílem této kampaně byla propagace nového vozidla Toyota Mirai, které využívá k výrobě elektřiny vodík a produkuje pouze čistou vodu. Poměrnou část svého marketingového budgetu tak automobilka investovala do snahy zlepšit životní prostředí. S touto mírně ironickou kampaní (po cestách se stále prohání stovky tisíc Toyot, které produkují tuny oxidu dusíku) se Toyota alespoň trochu posunula ke společensky zodpovědnému byznysu.

Využít billboardy k něčemu užitečnému, je krok správným směrem. Zvláště pak, když vezmeme v potaz, že billboardy se často vyskytují v centrech a kolem silnic, kde by se právě čističe vzduchu hodily nejvíc.

Billboardy z nanomateriálu

Amerika však není jediná, která s technologiemi čistícími vzduch umístěnými na billboardových plochách experimentuje. Jiná technologie, jež řeší stejný problém, je součástí billboardů v Londýně. Ty dokážou čistit vzduch v okruhu až 25 metrů. Reklamní nosiče v Knightsbridge, patřící mediální společnosti Urban Vision, jsou vyrobeny z několika vrstev speciálního nanomolekulárního materiálu, jenž odstraňuje škodlivé látky z ovzduší. Tento materiál vyvinula italská společnost Anemotech a nazvala jej "The Breath".

Tento materiál je údajně schopen odstraňovat částice oxidu dusíku, síry a dalších škodlivin. Technologie byla v posledních 14 letech testována napříč Evropou. V samotném Londýně byl pak tento druh billboardů nainstalován už na Leicester Square, Piccadilly Circus, Uxbridge a Waterloo. Materiál je možno použít také uvnitř budov a je potřeba jej měnit každých šest měsíců. Vývojáři tvrdí, že 250 metrů čtverečních materiálu je schopno odstranit znečištění vygenerované více než 750 000 benzínovými a 300 000 naftovými auty.

Billboardy na stavbách

V Peru se dala dohromady technologie vyvinutá Univerzitou strojírenství a technologií (UTEC) v Limě s mediální agenturou a společně vytvořily už dva projekty: billboard, který produkuje čistou vodu, a druhý, který čistí vzduch.

Stavební průmysl je v Peru na vzestupu, což na jednu stranu přispívá ekonomickému rozvoji země, ale zároveň to vede k vysoké prašnosti a znečištěnému ovzduší v bezprostřední blízkosti staveb. Univerzita strojírenství a technologií, která sama buduje nový kampus, vyvinula technologii, která čistí vzduch stejně účinně, jako by jej čistilo víc než 1 200 stromů. Billboard vědci umístili doprostřed stavby nového kampusu a produkuje 100 000 m3 čistého vzduchu. Technologie připevněná k billboardu absorbuje všechen znečištěný vzduch okolo, filtruje jej přes vodní systém a zpátky jej vrací čistý.

Billboard na vodu

V Limě, která je po Káhiře druhým nejsušším hlavním městem na světě, dosahuje paradoxně vlhkost vzduchu v průměru 98 %. V roce 2014 univerzita UTEC umístila na billboard zařízení, které za pomoci pěti přístrojů získává ze vzduchu vodní páru. Tu pak za použití uhlíkových filtrů a kondenzátoru přeměňuje na pitnou vodu.

Zařízení vzniklo v rámci marketingové kampaně univerzity, která měla přivést zájemce ke studiu a ukázat, že studium technologií se dá krásně zkombinovat s pomocí komunitě. Billboardová plocha, k níž je zmíněné zařízení nainstalované, stojí téměř v poušti, kde spousta lidí nemá přístup k pitné vodě. Toto zařízení vyprodukuje za tři měsíce 9450 litrů pitné vody a místním pak stačí jenom otočit kohoutkem pod billboardem.

foto: Pop Up City, zdroj: Pop Up City

Tipy redakce

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.