fbpx

Karel Křivan komentuje nápad vedení města, které chce právě nyní začít přemalovávat vozy MHD. Horší načasování a horší komunikaci už radní zvolit nemohli. A ten design, který není ničím originální, taky nic moc

Zveřejněno: 4. 8. 2020

Znáte takovou tu archaickou zábavu z poutí i amerických filmů, kdy někdo vystrčí hlavu do nějaké makety, nejlépe komické, a ostatní se do něj strefují, třeba dorty nebo míčky naplněnými vodou? Tak takhle nějak mi připadají pražští konšelé zodpovědní za dopravu se svým novým designem městských a příměstských dopravních prostředků. Všechno je na té akci špatně. Slovy klasika, je to horší než zločin, je to chyba.

Už to načasování. V době, kdy není jisté, jak bude vypadat ekonomika na podzim, které hospody, kavárny, živnosti nepřežijí konec léta, kdy zároveň oznámíte zdražení MHD, by jeden očekával, že radní budou šetrní. Omezí náklady zbytné a soustředí se na věci podstatné. Kdepak, oni řeší tak zásadní věc, jako je změna designu dopravních prostředků. Bez toho se opravdu už nedá žít, stačí si zajít do jakékoli hospody nebo kadeřnictví a lidi vám řeknou, že už se na ty tramvaje nemohli koukat.

Navrch huj, vespod fuj

Argument, že to nic nestojí, protože se budou nově malovat jen nové vozy, je slušně řečeno nepřesný. Je to klasické myšlení ouřadů, kteří nechápou, že čas, který magistrátní a další úředníci na této změně stráví, daňového poplatníka také něco stojí, navíc by se mohli věnovat něčemu užitečnějšímu než organizování nového designu. A samozřejmě sám návrh také není zadarmo. Plus řešení, že se postupně budou objevovat nové tramvaje, ale staré budou jezdit ve "starém", plně odpovídá rčení „navrch huj, vespod fuj“, v našem případě možná "návrh huj, zbytek fuj". Nemáme peníze na reálný výsledek, tak si aspoň zaplatíme obrázky.

Na facebookové diskusi jsem si přečetl argument, že s tím musí souhlasit i Středočeši, a ti by s pražskými barvami měli problém.

Ještě k tomu designu. Každý takový návrh má nevýhodu, že se k němu vyjadřují všichni. Ale s tím musí autoři počítat.

russian railways

Boj pražské radnice proti "všemu moskevskému" může s novým designem MHD přijít trochu vniveč


Zvolili řešení, u kterého při chvilce googlování zjistíte, že nápadně podobných variací jezdí po světě hodně (najděte si ruské dráhy, například). Nic originálního, nic zajímavého. Chladné, neosobní.

Šedivá barva Prahy

Odmítli pražské barvy. Proč? Inu, na facebookové diskusi jsem si přečetl argument, že s tím musí souhlasit i Středočeši, a ti by s pražskými barvami měli problém. Takže v Benešově a Příbrami budou rozhodovat, jaké tramvaje pojedou po Praze. To je vskutku sebevědomá pražská reprezentace. On není takový problém vypovědět v kanceláři smlouvu s Pekingem, ale dohodnout se z očí do očí se sousedy a prosadit své, to chce jiný druh schopností. Těch se nedostává, a tak venkované rozhodují o Praze. Nic nového v posledních letech, bohužel.

Je to stále stejné. Místo řešení skutečných starostí Pražanů volí magistrát jednorázové PR akce, kterými se zalíbí cílové skupině Pirátů a Prahy sobě. Je to marketing pro obyvatele několika čtvrtí, jako je Letná, Holešovice nebo Karlín. Bez vztahu k Praze jako originálnímu místu, bez pochopení její jedinečnosti a kouzla. Nejsou schopni vnímat celek, tak si hrají s nepodstatnými detaily. Berou svoji práci jako zábavu, ne odpovědnost.

Související…

Pátek Karla Křivana: Po Praze ani pěšky, ani na voze, zato s Cimrmanem
Karel Křivan

foto: Pražská integrovaná doprava, TASS, zdroj: Pražská integrovaná doprava

Tipy redakce

Je to ještě klimatická nouze, nebo už panika? 10 úvah o přehřívání Země

Je to ještě klimatická nouze, nebo už panika? 10 úvah o přehřívání Země

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Provoz elektromobilů ekologický je. Ovšem jejich výroba kvůli bateriím nikoli

Provoz elektromobilů ekologický je. Ovšem jejich výroba kvůli bateriím nikoli

Na konci devatenáctého století představovaly elektromobily špičku tehdejší...