fbpx

Karel Křivan se tentokrát hluboce zamýšlí nad tím, kdo sem propašoval název karty MHD, který by Pražan v životě nepoužil, a proč se zase chce, aby sem někdo odněkud propašoval název nový

Zveřejněno: 14. 2. 2020

Praha má vskutku větší problémy, než je název karty na městskou hromadnou dopravu. Na druhou stranu slova určují význam věcí, které označují. Lítačka je náplava. Pražáci říkali kartě na MHD tramvajenka nebo legitka. Název Opencard nikomu nevadil, byl to jeden z řady nevýrazných, šedivých a nudných názvů technologické doby.

Je fakt, že jsem zaslechl pár náplav, které říkaly svojí pražské kartě lítačka, ale bral jsem to jako součást onoho koloritu, kterému syn mého kamaráda říká „bydlet v Praze, žít Brno“. To znamená, žiju ve městě, ale tahám sem moresy a zvyky venkova. Včetně pojmenování. Nikdy by mě ale tenkrát nenapadlo, že se tak jednou pražská legitka bude fakt jmenovat.

Chci návrh

Primátor řekl, že chce název změnit, a na Facebooku už probíhají nějaké nápady. Lidé tam říkají, jak by se "to" mělo jmenovat. To fakt nemám rád. Ukazuje to nejistotu, neschopnost rozhodnout, obavu z reakcí. Co na to budou říkat ostatní, je přitom to poslední, co by šéfa Pražáků mělo zajímat. Očekávám názor a schopnost jej prosadit. Neschovával bych se za myšlení davu a výmluvu: Lidi to tak chtěli. Jací lidi? Odkud?

To je hezký táto, stejně se jmenujou ty bonbony, co jsme kupovali v létě na koupáku. To se bude lidem líbit.

Znám to z mnoha zasedaček od mnoha klientů. Řešíme název výrobku nebo něčeho nového. Prezentuje se pět variant. Jedna nudná, jedna anglicky, jako že jsme světoví (a aby nebylo vidět, že nemáme nápad), dvě úplně mimo a jedna brutálně ulítlá, která by pojmenovávanou věc odlišila. Klient myšlenek prostý, ale rozhodný vybere jednu z těch nudných variant, která nic nezkazí, ale doma mu řeknou: To je hezký táto, stejně se jmenujou ty bonbony, co jsme kupovali v létě na koupáku. To se bude lidem líbit.

Lítačka není Praha

Klient myšlenek prostý, ale nerozhodný řekne, že to dá na průzkum, a vyjde s názvy po kancelářích či dílnách. Vrátí se s nudnou variantou a se slovy "hlas lidu, hlas boží" utopí miliony v něčem, co zapadne, ale nikoho neurazí. Klient chytrý vám vynadá, že nic moc, a řekne "znovu a lépe" a nechá vás rozpracovat tu odlišnou variantu.

No a já se obávám, že když necháme na sociálních sítích vymýšlet název čehokoliv, může to dopadnout různě, ale rozhodně špatně. Konšelé města by měli mít dost rozumu, odvahy a znalostí, aby věc zadali někomu, kdo má cit pro Prahu a její jazyk. Lítačka je špatně. Takže dobře oni, že jí chtějí dát palec dolů. Teď ji jen nenahradit něčím podobným. Při rozhodování je třeba se přizpůsobovat Praze, ne obráceně. Hlavně to neřešit týdny, protože skutečné problémy města nezmizí. Spíš se hromadí a začínají připomínat ty Cimrmanovy horníky v dole.

Související…

Ostrá tužka Karla Křivana: S majitelem nádraží do koše a do Vltavy za trestOstrá tužka Karla Křivana: Proč je Praha v konstantním výprodejiMěkká tužka Karla Křivana: I hlas ze Synkáče dokáže dát Praze srdce

zdroj: Novinky.cz

Tipy redakce

Mohli by chameleoni změnit Einsteinovu teorii relativity? Zatím se žádný nechytil

Mohli by chameleoni změnit Einsteinovu teorii relativity? Zatím se žádný nechytil

Vesmír se rozpíná a zároveň zrychluje. O tom mezi vědci panuje v zásadě shoda....

Proč se písek krade z pláží? Je to podobně cenná komodita jako voda

Proč se písek krade z pláží? Je to podobně cenná komodita jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.