fbpx

V uplynulém týdnu představila starostka Paříže Anne Hidalgová plán na transformaci centra v zónu výlučně pro cyklisty nebo pro řešení bytové krize. Pražská koalice si z postupu západních metropolí proti individuální automobilové dopravě bere příklad a připravuje zpoplatnění vjezdu do centra

Zveřejněno: 7. 2. 2020

Neděle 2. února byla pro Pařížany další příležitostí, jak si mohli vyzkoušet pohyb po centru města zcela bez aut. Pařížská radnice pod vedením socialistické starostky Anne Hidalgové totiž před časem vyhlásila program, v jehož rámci bude jednu neděli v měsíci zakázán vjezd automobilům do ulic, jež zasahují celkem do čtyř městských částí.

Doposud byly pařížské dny bez aut vyhlašovány víceméně ad hoc. Ten poslední, který ještě nebyl součástí pravidelného opakování, proběhl v neděli 22. září loňského roku. „Iniciativu si pochvalovalo mnoho Pařížanů i turistů, kteří si užívali možnosti pohybu po metropoli, aniž by byli obtěžováni hlukem a výfukovými plyny z automobilů,“ uvedl server SortiraParis.com.

Patnáctiminutové město

Hidalgová však plánuje jít ještě dál. Pokud bude znovu zvolena, hodlá prosazovat plán, kterému říká „patnáctiminutové město“. Jde o vizi, podle níž by vám mělo být dostupné do patnácti minut vše, co nutně potřebujete k životu. A to za využití bicyklu. „Jde o nutnou podmínku pro ekologickou transformaci města, která zároveň zlepší život Pařížanů,“ uvedla Hidalgová na svém twitterovém účtu.

Města by měla být postupně přepracována tak, aby lidé měli přístup k základním sociálním funkcím města ve svých vlastních čtvrtích.

Ten nápad není ovšem z hlavy paní starostky. „Je to plán cesty, je to ambice, nová vize pro mnoho měst,“ uvedl pro portál FastCompany.com Carlos Moreno, profesor pařížské Sorbonny, který se zabývá mimo jiné implementací principů smart city do života měst. Moreno je právě ten, který myšlenku patnáctiminutového města Hidalgové představil, a je v této oblasti jejím poradním hlasem.

Carlos Moreno je přesvědčen, že města by měla být postupně přepracována tak, aby lidé měli přístup k základním sociálním funkcím města ve svých vlastních čtvrtích. Tradiční městský model s lidmi dojíždějícími do centra z dálky je podle něho zastaralý. „Chci tuto představu měst radikálně změnit,“ dodal. Vzhledem k tomu, jak se podíl městské populace stále zvyšuje a zvyšovat bude, lze pomocí vize měst bez aut rovněž významně přispět k redukci emisí skleníkových plynů.

Cyklostezky nestačí

Pařížské ulice jsou už poměrně přátelské k chodcům, město navíc nedávno přidalo nové jízdní pásy pro cyklisty. Jejich délka se jen za minulý rok zvýšila o 54 procent. Jenže přidávat cyklostezky samo o sobě nestačí. Aby bylo možné auta z centra skutečně „vyhnat“, musí fungovat síť hromadné dopravy. S tím má ale Paříž problém. Stárnoucí železniční infrastruktura podle místních vede k tomu, že lidé stále dávají příliš často přednost individuální automobilové dopravě.

pariz zacpa 1028874577

Představte si Champs-Elysées bez aut. V Paříži by to už brzy mohla být realita


Více než polovina Pařížanů do práce dojíždí 45 minut, zbytek pak ještě déle. Před dvěma lety z jednoho průzkumu vyplynulo, že většina Pařížanů by se spokojila i s nižším výdělkem, pokud by se jim doba dojíždění do práce zkrátila. „Mnoho z mých kolegů stráví denně dojížděním do práce dvě až tři hodiny. Mám štěstí, že jsem v zaměstnání na kole opravdu do těch patnácti minut,“ uvedla pro FastCompany.com Delphine Grinbergová, známá spisovatelka a členka iniciativy Paříž bez aut.

Mýto v Praze? Uvidíme za dva měsíce

A jak k řešení individuální automobilové dopravy v centru přistupuje Praha? Dá se předpokládat, že by mohla jít ve šlépějích Paříže a dalších evropských měst, která se postupně aut ve svých centrech zbavují. „Do budoucna to určitě reálné je. Je to trend světových metropolí,“ uvedl pro Flowee Petr Hlubuček, náměstek pražského primátora a radní pro oblast životního prostředí, infrastruktury a technické vybavenosti, na dotaz, zda je možné, aby auta z centra Prahy zcela zmizela.

Město zvolilo mýto, protože se dá zavádět postupně a po vyhodnocení dopadů zpoplatnění vjezdu rozšiřovat do dalších ulic.

„Jako první krok k omezení zbytné individuální automobilové dopravy v centru pracujeme na zavedení mýta pro vysokoemisní vozidla za vjezd do centra. Toto mýto nejenže sníží znečištění ovzduší, které je v Praze 2 nejhorší v republice, ale podle zahraničních příkladů také sníží množství individuální automobilové dopravy o dvacet až třicet procent,“ dodal Hlubuček s tím, že Rada bude mít studii proveditelnosti k dispozici během dvou měsíců.

legerova 0155971089

A teď si představte třeba takovou Legerovu bez aut... Tady to zatím vypadá maximálně na mýto.


Myšlenku zavést mýto za vjezd do centra představilo vedení Prahy před necelým půlrokem. Ještě předtím zavrhlo stanovení nízkoemisních zón, kam by měla vjezd povolen jen auta, která by danou emisní normu splňovala. Město zvolilo nakonec mýto, protože se dá zavádět postupně a po vyhodnocení dopadů zpoplatnění vjezdu rozšiřovat do dalších ulic.

Malé uzavření Malé Strany

Výnosy z mýta by se rovněž mohly shromažďovat ve zvláštním fondu, z něhož by byly financovány investice města do čistší mobility či jiných opatření pro zlepšení životního prostředí.

Praha také nedávno uzavřela nábřeží na obou stranách Vltavy a Malou Stranu. Situace se měla mimo jiné využít ke zmapování dopadu uzavírek na dopravu v ostatních částech Prahy a také na kvalitu ovzduší. Už během dopravních omezení se ukazovalo, že plynulost dopravy na alternativních trasách tím prakticky narušena nebyla. Vliv na čistotu ovzduší v centru však podle Petra Hlubučka nelze věrohodně vyhodnotit. „Výsledky máme, doba měření však byla krátká, a výsledky měření tak nejsou průkazné,“ řekl Flowee.

Související…

Mýto v Praze: Jako první přijde na řadu Jižní spojka, pak také magistrála
Zdeněk Strnad

zdroj: FastCompany

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...