fbpx

Esej o centru města ve slevě: Namísto toho, abychom ukazovali, jaký je Praha klenot, jehož cena jde nahoru, máme naše hlavní město za levnou pouťovou atrakci

Zveřejněno: 17. 1. 2020

Povánoční období je časem slev. Zboží, které jste ještě před pár dny kupovali kvůli lásce k bližnímu, nyní můžete dostat za třetinu či polovic, důvody k nákupům tedy vypadají racionálně. Že to zboží vlastně vůbec nepotřebujete, je věc jiná, ale nekupte to, když je to tak levný. Až se sklady vyprázdní, slevy pominou, přijde jarní zboží, pak letní slevy a pak už zase budou Vánoce. A tak pořád dokola. Kola byznysu nic nezastaví.

Taková Praha je ve slevě celý rok. Nebo pod cenou. Nabízí chlast, děvky, starou krásu a trdelník... Po celý rok a levně. Máme vlastně Prahy dvě: Turistický park a pak zbytek města, kde žijí lidé. Uprostřed turistického parku je uzavřený Hrad. Místo Čechům nejcennější, duchovní střed země. Katedrála s hroby králů, korunovačními klenoty, které jejich autor vymyslel tak, že jsou pozemským vládcům jen propůjčené, a s kaplí národního světce.

Kde je duchovní centrum?

Ponižující kontroly s frontami poslušných turistů z onoho místa veškerý duchovní nádech sundaly. Je to součást celoročního turistického cirkusu i s maringotkou pro principála. Duchovní centrum země se jistě přesunulo jinam. Tam, kam může přijít každý občan. Jen zatím nevíme, kde to je.

Prodáváme ve slevě něco, co by mělo stát mnohem víc, nebo by spíš na prodej být vůbec nemělo.

Kolem nedostupného Hradu je pak další kruh turistického pražského cirkusu. Tam obyčejný Pražák může, ale nemá důvod. Nejkrásnější místa starého města, ona záviděníhodná kombinace slohů a odstínů barev, čarovně se měnící podle ročního období i denní doby, se stala  zvěřincem a obludáriem, zůstaneme-li u cirkusové terminologie. Za pár euro zažijete a uvidíte vše. Jen to s Prahou nemá nic společného a nepřináší jí to nic užitečného.

Program lunapark

Jasně, Praha je krásná a příjemná k životu i mimo centrum. Ale odevzdat ho pár obchodníkům s kýčem s konstatováním komisaře Ledviny z Adély, „co bychom neudělali pro turisti“, je trochu luxus. Prodáváme ve slevě něco, co by mělo stát mnohem víc, nebo by spíš na prodej být vůbec nemělo.

Moderní je dnes mluvit o identitách. Chceme-li udělat z Prahy servis pro lunapark, dobře, ale nechť si to prosím dá někdo jako program do voleb a s ním je pak i vyhraje. Neslyšel jsem od současných konšelů, že jejich programem je vyhnat Pražáky z centra a ono centrum pak nechat každý den plundrovat tím nejlacinějším turistickým cirkusem, který lze poskládat. Město si založili lidé pro sebe. Pro svoji ochranu, pro rozvoj svých řemesel, obchodu, ano i pro slávu světskou a boží. To, kam Praha směřuje v některých svých částech, není město. Máme problém s identitou v tomto půvabném místě v ohybech řeky Vltavy. Jen nevím, proč tomu slevování, které se rovná v podstatě výprodeji, nečinně přihlížíme.

Související…

Měkká tužka Karla Křivana: I hlas ze Synkáče dokáže dát Praze srdce
Karel Křivan

foto: Shutterstock

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...