fbpx

Novému vedení vadí i nevkusné reklamní poutače. Vzniknout má komise pro veřejný prostor, která bude navrhovat, jak skoncovat s vizuálním znečištěním. První otázka, kterou bude muset řešit, zní: Co je vizuální smog a co je přirozený doplněk veřejného prostoru?

Zveřejněno: 14. 4. 2019

Vizuální smog nebo vizuální znečištění je možné chápat jako něco, co mění estetiku nějakého místa, zpravidla v přírodě nebo ve městech. Poutá naši pozornost a někdy může být i nebezpečný. Otázkou zůstává, co to vlastně je. Živé reklamy, graffiti, pouliční umělci? Piotr Tompalski z vancouverské University of British Columbia považuje za vizuální znečištění třeba i to, když se na nějakém místě koncentruje příliš velké množství lidí.

Zajímavým způsobem řeší vizuální smog v Paříži. Obchody tam malují vývěsní štíty téměř výhradně na černý podklad. Vypadá to noblesně a nechává to dostatek prostoru na kreativitu.

Co se Prahy týče, stalo se zde z vizuálního smogu poměrně velké politikum. Vzpomeňme na tažení proti billboardům u českých silnic a dálnic. Dodnes se zastánci a odpůrci jejich zákazu přou o to, zda a nakolik snižují bezpečnost silničního provozu.

Praha 1 se ve spolupráci s magistrátem a památkáři snaží situaci zlepšit, aby centrum Prahy nepřipomínalo Disneyland.

Nyní se vizuální smog stal jedním z klíčových bodů nové koalice na pražském magistrátu. V jejím programovém prohlášení se objevila nenápadná větička: „Zasadíme se o omezení vizuálního smogu.“ A nyní to vypadá, že plán nabírá jasnější kontury.

Centrum není Disneyland

Vše si vzala na starost pražská radní pro oblast kultury, památkové péče, výstavnictví a cestovního ruchu Hana Třeštíková (Praha sobě) se svým stranickým kolegou Pavlem Čižinským, jenž ve funkci starosty Prahy 1 po posledních volbách vystřídal Oldřicha Lomeckého (tehdy TOP 09), který na plakátech se známými osobnostmi za peníze Prahy 1 rád k tomuto smogu přispíval.

shutterstock 1117568687

I my milujeme Prahu. Proto víme, že je pro ni lední medvěd typický


„Znáte to. Nevzhledné vývěsní štíty, kýčovité reklamy na historických budovách... Vizuální smog trápí centrum Prahy a je na čase s tím něco udělat. I přes omezenou podporu v legislativě se Praha 1 ve spolupráci s magistrátem a památkáři snaží tuto situaci zlepšit, aby centrum Prahy nepřipomínalo Disneyland,“ objevilo se v polovině února na oficiální facebookové stránce Prahy 1 včetně videoreportáže, v níž Třeštíková s Čižinským účinkují.

Třeštíkové prý vadí zejména aktivity lidí s obřími bublifuky nebo těch, jež mají na sobě převlek ledního medvěda, lva či pandy v nadživotní velikosti.

Hana Třeštíková se chystá jmenovat komisi pro veřejný prostor. Úkolem komise bude právě to, aby se zabývala vizuálním znečištěním. Magistrát také plánuje novelizaci vyhlášky, která upravuje pouliční umění, takzvaný busking. Třeštíkové prý vadí zejména aktivity lidí s obřími bublifuky nebo těch, jež mají na sobě převlek ledního medvěda, lva či pandy v nadživotní velikosti. „Hlavním problémem současné vyhlášky je jednak nepřesná, respektive příliš široká definice buskingu, a dále absence dostatečné kontroly dodržování již takto nedostatečných pravidel,“ řekl Deníku.cz Pavel Čižinský.

Pub kravály i citylighty

Praha si chce došlápnout také na pověstná pivní kola nebo na pub crawl, jak se anglicky nazývají oblíbené pivní tahy od hospody k hospodě, za kterými se do Prahy stahuje alkoholuchtivé publikum z celé Evropy – cena piva v metropoli je prostě až příliš lákavým argumentem. Organizují je specializované agentury a míra zvukového znečištění (přeloženo do češtiny: dělají neuvěřitelný randál v noci) byla jedním z důvodů, proč město zavedlo funkci nočního starosty.

Někdejší místostarosta Prahy 1 Michal Valenta je spolu s firmou JCDecaux obžalován z manipulace při pronájmu citylightů.

To ale není všechno. Vedení hlavního města chce také revidovat smlouvy o pronájmu citylightů. Impulsem se zřejmě stal případ údajného zvýhodňování při jejich pronájmu za minulého vedení Prahy 1.

shutterstock 1125487043

Otázka je, co má tenhle medvídek vlastně za cíl. Že by špionáž?


Kauzu začal minulý týden řešit také Obvodní soud pro Prahu 1. Někdejší místostarosta Prahy 1 a bývalý člen majetkového výboru zastupitelstva Michal Valenta je spolu s firmou JCDecaux obžalován z manipulace při pronájmu citylightů. Jak uvedl portál iDnes.cz, Valenta měl za zvýhodnění společnosti inkasovat 200 tisíc korun, jež byly maskovány jako odměna za konzultační činnost. Úsměvné je, že tato odměna měla činit několikanásobek sumy, kterou by JCDecaux zmíněným pronájmem získala.

Umění vyváženosti

Ačkoli současné tažení proti reklamním poutačům a pouliční zábavě z pozice pražského magistrátu působí jako naprostá novinka, ve skutečnosti jde o pokračování „svaté války“, kterou nežádoucímu byznysu vyhlásila rada hlavního města už v předchozím volebním období. V polovině července 2017 totiž schválila nová pravidla pro umisťování reklamy na sloupech. Rada tím navázala na regulaci, podle které měly z Pražské památkové rezervace zmizet všechny reklamní nosiče, a v dalších částech Prahy musely reklamy na sloupech splnit už tak poměrně přísná pravidla. 

O definicích vizuálního smogu se můžeme bavit dlouho, ovšem černé výlepy a graffiti do něj zcela jistě patří.

Praha se jimi začala řídit od ledna 2018. „První věc je, že se zavedla nějaká regulace toho, jak má vypadat reklama v centru Prahy. Jak mají třeba vypadat formáty, které se věší na sloupy veřejného osvětlení,“ řekl televizi Praha TV v červenci 2017 Jakub Michálek, tehdejší předseda zastupitelského klubu Pirátů na pražském magistrátu.

Související…

Kam na hvězdy? Do tmavých parků bez světelného smogu
Klára Kutilová

Nová regulace tehdy zavedla povolené velikosti reklamních ploch. Kromě Pražské památkové rezervace měla reklama zmizet z pražských ostrovů, parků a lesoparků, náplavek a cyklostezek nebo z okolí křižovatek a míst, kde by bránila v rozhledu.

Současné pražské vedení se snaží nastavit rovná pravidla pro všechny, což je zajisté chvályhodná snaha. O definicích vizuálního smogu se můžeme bavit dlouho, ovšem černé výlepy a graffiti do něj zcela jistě patří. Pokud ale už něco město schválí, je nefér říkat tomu „vizuální smog“. Reklama do města patří, stejně jako pouliční umění. Jde o to najít vhodnou míru, která splní svůj účel a nebude spíš na obtíž.

foto: Shutterstock, zdroj: Magistrát hl. m. Prahy

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...