fbpx

Na pražském letišti to zase vře. Tentokrát se taxi společnosti hádají se svými zaměstnanci. Snadných výdělků z turistů se nájemci štaflů nemíní vzdát. Letiště mlčí

Zveřejněno: 20. 4. 2019

V roce 2016 uzavřela společnost Český Aeroholding (servisní organizace pražského letiště) exkluzivní smlouvu se dvěma taxi společnostmi – Fix Taxi a Taxi Praha. Letiště se tak snažilo zajistit návštěvníkům dobrý servis – pražští taxikáři mají ve světě totiž tak „dobrou“ pověst, že se o jejich službách dočtete jen to „nejlepší“ na mnoha webových portálech i v tisku.

Turisté si stěžovali na okrádání a řekněme si upřímně – pokud po vás někdo chce dva tisíce korun za jízdu z letiště do centra, nepotěší vás to. Právě tomu měla výhradní smlouva s novými poskytovateli zabránit. Jsou v ní totiž pevně stanovené sazby jak za nástup, tak za kilometr jízdy.

Třikrát dražší než Londýn

Nové taxislužby tyto ceny dodržují, ale zákazník se stejně prohne. Tajemství spočívá v nenápadné položce, které se říká servisní poplatek. Ten na pražském letišti činí 256 korun, čili 10 EUR. Pro srovnání: Na londýnském Heathrow je to 2,8 libry (80 korun), na Maltě se jedná o 0,5 eura za osobu – při plně osazeném autě byste tedy zaplatili kolem 100 korun. Ne tak v Praze. Poplatek, který zákazník zaplatí, si společnosti účtují naprosto bez uzardění a letiště Praha od toho dává ruce pryč s tím, že je to věc nájemců. Ti si své závazky k letišti plní, a ve vztahu k letišti jsou tak z obliga.

whatsapp image 2019 03 20 at 9.53.47 am

Fix Taxi a "airport service". Obojí přijde nebohého turistu na 256 korun. Stačí nasednout do taxíku

Zákazníci ale nejsou jediní, kteří na politiku taxi společností doplácí. Nelíbí se to ani smluvním řidičům, kterým dispečink účtuje 27 000 korun měsíčně za to, že na pronajatých plochách na pražském letišti vůbec můžou stát. A kromě toho taky 100 korun za každý jednotlivý vjezd. Situace se vyhrotila před dvěma týdny, kdy řidiči proti nefér praktikám začali stávkovat.

V praxi to vypadá tak, že u vás ráno zazvoní tři svalnatí chlapíci a předají vám do rukou obálku s tím, že už do práce nemusíte chodit.

Jejich mateřské firmy to řešily rázně. Nespokojeným šoférům začaly rozdávat výpovědi stylem, „pokud se ti to nelíbí, můžeš jít“. Výpovědi doručuje řidičům najatá bezpečnostní agentura – v praxi to vypadá tak, že u vás ráno zazvoní tři svalnatí chlapíci a předají vám do rukou obálku s tím, že už do práce nemusíte chodit. Ochranka hlídkuje také na parkovišti, kde problematické řidiče v podstatě vyhání z pronajatých štaflů.

Gorily a výpovědi

I proto se taxikáři vydali protestovat znovu. Ve středu 20. března se jich na Strahově sešlo několik set. Lukáš Pelikán, jeden z vyhozených řidičů (a jeden z mála, kteří se odhodlali promluvit na kameru), Praha TV prozradil, co se zaměstnancům taxislužeb konkrétně nelíbí: „Jak zacházejí s řidiči nebo jak jim mění platební podmínky... My jsme se na něčem v důsledku stávky dohodli a počítali jsme s tím, že budou pokračovat následná jednání.“

Místo jednání ovšem čtyři nejvýraznější postavy protestu dostaly vyhazov. Situace eskalovala dále ve středu, kdy najatá bezpečnostní agentura chtěla doručovat výpovědi neposlušným řidičům dokonce přímo na letišti. Takže se řidiči dohodli, že z letiště odjedou a nechají letiště bez taxíků. 

Cesta z letiště na Žižkov vás vyjde na skoro 900 korun, „manipulační přirážka“ tvoří téměř třetinu ceny. Zvyšuje tak sice dispečinkům příjmy, jednotlivým řidičům ale odhání zákazníky. 

Majitel jedné z taxislužeb David Franc (Taxi Praha) ovšem dělá, že se nic neděje: „Skutečně nevím, o čem mluvíte. My máme všechno pod absolutní kontrolou a nevím, o čem je řeč,“ řekl televizi Praha TV. Taxikáře už podpořila Asociace koncesionářů v taxislužbě a Unie dispečinků taxi. „Asociace vyjadřuje hluboký nesouhlas s formou doručení výpovědi najatými ‚gorilami‘ v neděli večer v místě bydliště. Je to krajně nevhodné a zavánějící mafiánskými praktikami devadesátých let,“ píše se v prohlášení asociace. „Unie dispečinků taxi žádá, aby byla při provozování taxislužby na letišti dodržována hospodářská soutěž a podmínky výběrového řízení,“ konstatuje Unie dispečinků. 

Na Žižkov za 900

V letištní hale zatím stojí stánek, ve kterém obě společnosti, které si mají konkurovat, vesele spolupracují a účtují si nesmyslné poplatky. Cesta z letiště na Žižkov vás vyjde skoro na 900 korun, „manipulační přirážka“ tvoří téměř třetinu ceny. Zvyšuje tak sice dispečinkům příjmy, jednotlivým řidičům ale odhání zákazníky. A ve vzduchu zůstává viset spousta nedořešených otázek.

Uber a Taxify podobné problémy z logiky věci neřeší a už dnes si je mnozí turisté objednávají raději.

Kdo vlastně kontroluje plnění smlouvy? Kdo má pravomoc udělit smluvní pokutu ve výši dvou měsíčních nájmů (až 10 milionů korun)? Proč si firma na vlastní lidi najímá gorily? A když už účtuje řidičům 100 korun poplatek za vjezd na letiště, nezůstane náhodou v jejich kapse? A když začnou všichni taxikáři protestovat, kdo bude vlastně vozit lidi z letiště?

Na tu poslední otázku je odpověď vcelku jednoduchá: Uber a Taxify podobné problémy z logiky věci neřeší a už dnes si je mnozí turisté objednávají raději. Nemůže je okrást ani dispečink, ani taxikáři.

Redakce Flowee City se ve spolupráci s Praha TV bude celému problému dále věnovat.

Související…

Taxikáři, Uber: Terapie nesystémovou aplikacíRozhovor: Proč Taxify odchází z krajských měst a za jakých podmínek se vrátíNa pražské letiště pojede vlak, první stavba už začala

foto: Profimedia a autor

Tipy redakce

Zneužívají fotek vašich dětí? Jak fungují digitální únosci

Zneužívají fotek vašich dětí? Jak fungují digitální únosci

O rodičích, kteří na internetu pilně dokumentují každý okamžik života svých...

Pouštíte dětem videa z jejich akcí? Můžete je tak připravit o zážitek

Pouštíte dětem videa z jejich akcí? Můžete je tak připravit o zážitek

Kamera je úžasný vynález. Dokáže zaznamenat skutečnost a uchovat ji v reálné...

Jan Rak: Realitu si každý vytváří podle sebe, až si to uvědomíme, bude tu ráj

Jan Rak: Realitu si každý vytváří podle sebe, až si to uvědomíme, bude tu ráj

Je realita to, co vidíme? Nebo si ji každý z nás vytváří po svém? Co nám vlastně o...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.