fbpx
Zveřejněno: 28. 4. 2017

Osobní značka, nebo chcete-li osobní brand již dávno není výsadou jen známých osobností, ale prakticky kohokoliv – ať už jste zaměstnanec, student nebo podnikatel. K čemu vám tento nástroj poslouží a jak na něj?

Osobní branding je dnes byznysovým nástrojem, pomocí nějž se můžete stát uznávanou autoritou ve vašem oboru, zvýšit svoji cenu na trhu práce nebo zlepšit obchodní výsledky vaší společnosti.

Firma musí přitahovat

Osobní a firemní brand jsou spojené nádoby a dá se říci, že vaše firemní značka je do určité míry tvořena osobním brandem každého zaměstnance. Příkladem může být společnost Agrofert, ve které vidí studenti velký potenciál a s radostí do ní po ukončení školy odcházejí pracovat. Zemědělství a hnojiva nepatří zrovna k těm nejvíce sexy oborům, ale pod vedením osoby, která silný osobní brand má, se najednou společnost může stát naopak velmi žádanou.

Sociální sítě táhnou

Co se dnes mění, je to, jakými prostředky takový osobní brand vybudovat. Hodně to souvisí s tím, jakým způsobem uživatelé konzumují obsah. Tradiční média jako televize nebo tisk jsou stále nejen drahá, nepřístupná, ale často už také nejsou na prvním místě ve sledovanosti. Vaše cílová skupina možná o klasickou televizi, rádio nebo noviny a časopisy ani nezavadí. Ale zato je najdete na Youtube, Facebooku, Instagramu nebo Twitchi. Jak tedy začít nebo upgradovat tvorbu vašeho osobního brandu?

branding shutterstock 536164624

Začněte vytvářet svou digitální stopu a virtuální image. Online svět je potřeba začít brát jako standard.

1) Definujte si, čeho chcete dosáhnout

Nejprve je potřeba si říct, proč vůbec svůj brand budovat chcete. Cílem může být např. zvýšení prodejů vašeho produktu nebo služby. Jinou metou může být, že se chcete zviditelnit ve vašem oboru, nebo v něm být dokonce vnímáni jako jednička. Jako zaměstnanec můžete docílit toho, že o vás bude mít zájem více společností anebo si tím také zvýšíte aktuální plat. Jako student se zase můžete stát chtěným zaměstnancem.

Toto souvisí hodně i s definováním vaší cílové skupiny. Čím bude skupina širší, tím může být složitější a dražší oslovit její významnou část. Je snazší se dostat do povědomí např. všem účetním v ČR než všem mužům v ČR. Nebo podobně bude určitě náročnější stát se rozpoznávaným odborníkem v IT než v užším podoboru IT bezpečnosti.

branding shutter shutterstock 525751339

Dokumentujte vše, co děláte. Je jedno, jestli jste vyrcholový manažer nebo pečete doma koláče, a pak je prodáváte. Lidi zajímá způsob i výsledky vaší práce.

2) Začněte dokumentovat, co děláte

Tvorba osobního brandu souvisí s určitou tzv. „online prezencí“. To znamená, jestli jste dohledatelní online a jestli za sebou zanecháváte nějakou digitální stopu. To může ze začátku prostě znamenat, že máte např. LinkedIn profil, kde si ostatní mohou přečíst, co děláte a jaké máte znalosti a dovednosti. Svůj brand můžete samozřejmě budovat i v tom offline světě, ale v aktuálním stavu společnosti to nebude ta efektivní cesta, kterou byste chtěli jít. Online svět je potřeba začít brát jako standard.

Pokud ale chcete jít dál, než jen mít statický profil, ať už na jakékoliv sociální síti nebo portálu, je potřeba začít tvořit obsah, a to pro cílovou skupinu, kterou jste si definovali v předchozím bodě.

Teď si asi říkáte, jak to myslím tvořit obsah – mám snad napsat knížku nebo natočit film? To jsou věci, ke kterým se třeba také dostanete, ale zrovna toto není to, čím začít. Nejdřív tvořte obsah tím, že prostě budete věci dokumentovat. Nejde nám teď o to, aby to byla mistrovská fotografie nebo video, důležitější je autenticita. Jste trenér v posilovně? Skvěle, zajímá mě, co a jak cvičíte. Jste architekt? Super, chtěl bych vidět vaše aktuální návrhy a co řešíte. Jste šéf retailu velké banky? Bomba, dejte na internet, jak letíte v business class na jednání do UK.

Nejznámější youtubeři se proslavili tím, že prostě natáčeli, jak hrají počítačové hry. Můžete sledovat i programátory, jak programují, a to v živém přenosu. Dá se to aplikovat skutečně v každém seberigidnějším oboru.

branding shutterstock 556604551

Komunikujte formou, která vám jde nejlépe. Klidně si sedněte do kavárny a natočte vido o tom jak probíhal váš poslední meeting.

3) Komunikujte formou, ve které jste dobří

V zásadě máte  3 hlavní způsoby, jakými můžete komunikovat: psanou formu, video nebo audio. Mezi psanou formu můžeme počítat např. psaní blogu nebo psaní delších textových příspěvků na sociálních sítích Facebook, LinkedIn nebo Instagram. Také bychom sem řadili nakonec např. napsání knihy.

Do video formy patří jakékoliv druhy videí, jako např. vlogy (video blogy), které pak zveřejníte na Youtube, Facebooku a ve zkrácených podobách i např. na Instagramu.

Do audio formátu pak spadají v zásadě především podcasty, které se dnes zveřejňují primárně přes SoundCloud nebo iTunes.

Je potřeba si vybrat jednu hlavní formu, která pak často souvisí i se zvolením jednoho hlavního komunikačního kanálu. Která by to ale měla být? Ideálně ta, ve které jste objektivně dobří. Pokud neradi píšete a navíc nemáte dobrý psaný styl, tak vám to psaní stejně dlouho nevydrží a nebude vás bavit. Pokud nemáte talent pro práci s kamerou, je potřeba zvolit jinou formu, jako např. zmíněné podcasty nebo blogování.

V některých oborech mohou dobře fungovat např. jen obrázky. Nakonec ve většině případů pak budete mít přirozeně jeden hlavní formát, ze kterého budete derivovat další varianty – tzn. např. uděláte hlavní video na Youtube, ze kterého vytvoříte zkrácenou verzi pro Instagram, obrázek a textový komentář pro Facebook, a to celé ještě okomentujete přes Facebook Live, Instagram Live, Twitter Live a postnete obrázkový teaser i na Messanger, Facebook a Instagram Stories.

branding shutterstock 236161768

V ČR patří mezi nejrozšířenější sociální sítě Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Snapchat a já do nich počítám i Youtube.

4) Berte sociální sítě jako standard i v byznys prostředí

Sociální sítě už delší dobu hrají prim v různých oblastech byznysu od PR, recruitmentu, prodeje nebo marketingu. Jak jsem zmínil, je to dnes často nejlevnější a nejefektivnější cesta, jak propagovat produkt, službu, značku nebo právě i osobní značku.

Nejrychlejší způsob, jak dát vědět, co děláte, je založit si LinkedIn profil. LinkedIn je zhruba čtrnáctá nejnavštěvovanější stránka na internetu, takže pokud si zadá někdo vaše jméno do Googlu, zobrazí se mu na prvním místě právě váš profil. LinkedIn profil je oproti jiným sociálním sítím více, řekněme, přístupný a oproti např. Twitteru, Instagramu nebo i Facebooku vás nelimituje tolik v tom, kolik informací tam o sobě můžete uvést.

Které sociální sítě primárně používat pak souvisí především s tím, na jakou cílovou skupinu se zaměřujete a který formát komunikace chcete používat. V ČR patří mezi nejrozšířenější sociální sítě Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Snapchat a já do nich počítám i Youtube, protože tento portál splňuje všechny aspekty sociální sítě.

5) Nastavte si osobní média plán

Důležitá je určitá pravidelnost. Pokud si někdo otevře váš profil a uvidí, že jste aktivně komunikovali a najednou před půl rokem přestali, něco to značí. To, jak často „postovat“, je už pak otázkou konkrétní strategie.

Můžete začít skoro jakkoliv. Prostě si zkoušejte tvořit profily a obsah. Vzhledem k tomu, že jste na začátku neměli skoro nic, bude to mít efekt. Postupem času je tomu potřeba dát lepší řád a tvořit si tzv. média plán. Ten může nejdříve vypadat například tak, že si řeknete, že budete publikovat jeden blogový článek měsíčně. Posléze začnete psát nebo dělat videa tzv. „do šuplíku“ i rok dopředu a nakonec budete mít rozpis všech vašich postů na každý den a měsíc.

 

Čtěte také:

Co poradil životní kouč Oprah Winfrey nebo Billu Clintonovi?

V podnikání vám brání jen vlastní strach. Zbavte se ho

Většina lidí žije v zóně bezpečí. Kde jste vy?

 

foto: Shutterstock

Tipy redakce

Fake news nejen o covidu: Třetina mileniálů v USA pochybuje, zda je Země kulatá

Fake news nejen o covidu: Třetina mileniálů v USA pochybuje, zda je Země kulatá

Tajná spiknutí okolo celebrit nejsou až tak nová. To první se objevilo na sklonku...

Zloději kradou písek z pláží. Je to podobně cenná komodita jako voda

Zloději kradou písek z pláží. Je to podobně cenná komodita jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...