Ego je velmi mocným nástrojem pro to, abyste vyhráli slovní potyčku. Na druhou stranu z klidných lidí dělá hádavé a konfliktní osoby. Dá se ale vzteku zbavit a cíleně předcházet nepříjemným rozporům?

Možná je v nás už od dětských let zapsáno to, že bychom měli být slušní, držet se stranou, nevyjadřovat na plnou pusu svůj názor a rozhodně nekřičet po cizích lidech. Držet v sobě vzteklé emoce ale také není zdravé. Následně si je totiž vybíjíme na těch, kteří si to nezaslouží nebo nemají co dočinění se špatnou situací, která se nám udála a rozezlila nás. Podle výzkumu Doc. Mgr. Pavlíny Janošové, Ph.D. (Psychologický ústav AV ČR, Praha), zaměřeného na strategii zvládání vzteku, jsou osoby, které jsou často v blízkosti ostatních lidí, ochotnější odpouštět a racionálně nahlížet na vzniklou situaci spojenou se zlostnou osobou nejen z pohledu daného momentu, ale v rámci komplexního vztahu mezi jedinci. Z toho vyplývá, že je vhodné komunikovat o vzteku s těmi, kterým důvěřujeme a oni taktéž znají nás a mohou tak pomoci jen svým nasloucháním a snahou pochopit danou situaci. I zde, jakožto v mnoha situacích, pomáhá cvik. Jestliže budeme častěji v prostředí, které nám nevyhovuje, kde nás lidé vytáčí, staneme se časem vlivem těchto zkušeností imunní.

problem shutterstock 483300238

Svěřte se svým problémem rodině, partnerovi nebo přátelům.

Dejte zuřivosti sbohem

Jestliže čekáte na vhodnější chvíli, abyste ze sebe vaše rozhořčení nějakým způsobem setřepali, je to špatně. Vlivem ukládajícího se vzteku vznikají i psychosomatické potíže, které zdravotně omezují nebo znepříjemňují život. Pokud vás něco trápí, musíte to říct okamžitě.

Unavte se prostřednictvím boxu, běhu, aerobiku nebo jednoduše takovým sportem a typem pohybu, který máte rádi. Boxovací pytle jsou velice vhodné, jestliže je vztek mířen na konkrétní osobu. Můžete tak zapojit fantazii a vybít svůj hněv na cvičební pomůcce nevinně, aniž byste skutečně někomu ublížili.

Pomocí křiku se z nás dostávají nejen emoce, ale také celkové napětí. Zavřete se do místnosti nebo vyrazte do lesa a pěkně od plic si zařvěte. Uvidíte, jak se vám uleví. 

Naučte se o své pocity dělit s druhými. Není nic na tom, když své trápení barvitě vylíčíte kamarádce nebo kamarádovi. Nemusíte se bát, že své zběsilé emoce na své přátele přenesete. Jsou jen posluchačem, nikoli příjemcem vašeho vzteku a negativních procesů uvnitř vás. Často jsme dokonce v kontaktu s lidmi, kteří nás chápou, aniž bychom něco museli říkat. A tak jsou právě přátelé a rodina potenciálně nejvhodnější variantou, jak se „vyvztekat“ efektivně. 

Je vztek skutečně jen emocí?

Vztek může vznikat a zanikat z mnoha důvodů. Uspěchaná doba však nedovoluje člověku sednout si a zjistit příčiny, naopak řeší spíše důsledky. A nejlépe hned, ať už hrozí vedlejší účinky nebo negativní dopady na člověka. Kniha Význam nemocí od Lise Bourbeau popisuje emocionální i fyzické příčiny mnoha nemocí. Vztek jako takový není emocí, ale jeho zadržování k mnoha chorobám vede. Jak se vzteku zbavit, jak se s ním smířit vysvětluje Lise Bourbeau takto: „Je třeba identifikovat emoce, někdy nejde jen o jeden pocit, ale o kombinaci mnoha z nich. Jestliže se cítíme kvůli nějakému pocitu špatně, je třeba si uvědomit proč. Následně přichází etapa, kdy převezmeme za daný pocit zodpovědnost – zmizí obvinění i stud.“

Možná právě vy reagujete přehnaně na chování a jednání druhých, aniž byste zkusili vžít se do jejich role se špetkou empatie. Existují další body, při jejichž zvládnutí jste schopni na konci zasadit problém (nejen v rámci vzteku, ale jakéhokoli pocitu nebo nemoci) do komplexnějšího kontextu i v souvislostí s minulostí. Najednou vám vše bude dávat smysl a přehnané reakce budou pryč.

mlaceni shutterstock 361811351

Naštval vás přítel? Vybijte si zlost na polštáři!

Technika bušení do polštáře

Další velice vhodnou a účinnou metodu, jak se zbavit nejen vzteku, ale také zlosti, představuje meditační technika bušení do polštáře. Svou zlost nemusíte koncentrovat přímo na konkrétní osobu nebo věc, jednoduše se jen zlobte. Prostřednictvím projevů naštvanosti se zbavíte všech negativních okolností. Z pocitu zlosti tak vytvoříte jakousi meditaci – cestu ke klidu. Když máte chuť bušit, bušte do polštáře. Dělejte, co chcete. Polštáři neublížíte a ani on neublíží vám. Skutečně to pomáhá. Zkuste brát svou zlost jako energetický projev emocionálního těla. Budete se cítit klidněji a příjemně se uvolníte. Nerozhodí vás kdejaká situace, protože jste negativní hněv v podobě energie spotřebovali. Zkoušejte to takto ventilovat ven často, časem se z toho stane každodenní stereotyp a pak už to nebudete potřebovat vůbec.

Nic ale nefunguje na každého stejně. U někoho se výsledky dostaví později a u jiných jsou trochu odlišné. Stejně je tomu i u zvládání vzteku. Někdo potlačuje vztek dlouhodobě a může to u něj přerůst v nemoc. Je třeba na to dávat pozor a věnovat tomu dostatek pozornosti. 

Přečtěte si i článek o tom, kdo je lidský loutkař, kvůli kterému vzniká nejvíce konfliktů