fbpx

Jak bojovat s chrápáním? Dá se to. Operace je až posledním řešením 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Známý problém narušující klidný spánek může být způsoben mnoha věcmi. Experti na spánkové nemoci ovšem tvrdí, že se vše dá vyřešit. Deník The New York Times radí čtenářům, jak se chrápání zbavit

Zveřejněno: 4. 6. 2022

Na otázku, co způsobuje chrápání a jak se ho zbavit, odpovídá vyčerpávající průvodce chrápáním amerického deníku The New York Times. K chrápání dochází, když se svaly jazyka, patra úst a krku uvolní a omezí proudění vzduchu. „Nemůžete se úplně nadechnout, takže svaly začnou vibrovat, když se vám snaží umožnit dýchat. A chrápání je zvukovým projevem těchto vibrací,“ vysvětluje doktor Kent Smith, spánkový specialista z Dallasu a bývalý prezident Americké akademie spánku a dýchání.

Muži mají asi dvakrát větší pravděpodobnost, že budou chrápat, než ženy. Může to být způsobeno řadou věcí včetně alergií, stárnutí, nachlazení, nebo dokonce jen zvláštního tvaru krku. Roli může hrát i váha. „Máme takovou kombinaci tkání, že v průběhu času, když přibíráme, přibývají i tyto tkáně na váze,“ říká doktor Smith. „A když zestárnete, tkáně mají tendenci ucpávat dýchací cesty.“

Rozhoduje vzduch i alkohol

Příliš suchý nebo mokrý vzduch může chrápání ještě zhoršit, stejně jako spánek ve vysoké nadmořské výšce. Problému nijak nepomáhá ani spánek na zádech nebo pití alkoholu před spaním, ten uvolňuje svaly a umožňuje jazyku uzavřít hrdlo a omezit přístup vzduchu.

Chrápání samo o sobě není porucha, a to bez ohledu na to, co by na to řekl váš partner, se kterým sdílíte ložnici. Někdy však může jít o příznak spánkové apnoe, což je potenciálně vážný stav, který způsobuje, že se dýchání po celou noc opakovaně zastavuje, což tělu brání, aby si v noci kvalitně odpočinulo a zregenerovalo. Může také zvýšit riziko vysokého krevního tlaku, a dokonce i srdečního selhání.

Existuje mnoho přístrojů, které mají chrápání omezovat, většinou jsou ale k ničemu. V případě závažnějších obtíží je vhodné začít vyšetřením ve spánkové laboratoři a dále se řídit doporučeními odborníků.

„Zatímco hlasité chrápání je obvykle spojeno se spánkovou apnoe, spousta slaběji chrápajících nemá vůbec žádné zdravotní problémy,“ říká doktorka Jolie Changová, otorinolaryngoložka z Kalifornské univerzity v San Franciscu. „Většina lidí se spánkovou apnoe chrápe, ale chrápání samo o sobě neznamená, že máte spánkovou apnoe,“ doplňuje. 

Jakmile zjistíte, že chrápete, i když ne nějak výrazně, mohlo by být užitečné nechat si udělat spánkový test na spánkové klinice. Podle toho, jak často je váš spánek přerušován, vám lékaři řeknou, zda je vaše chrápání příznakem většího problému, jako je spánková apnoe.

Jak na mírné obtíže?

Mírné chrápání sice může způsobovat jistý hluk, jediným ohrožením pro chrápajícího je ale to, že se mu občas přeruší spánek. V případě pouze takto mírných obtíží lze ke snížení nočního hluku vyzkoušet následující:

  • Spaní na boku: Podle izraelské studie chrápání až v polovině případů ustane při změně polohy, přičemž je radno se vyhnout spaní na zádech. K dostání jsou polštáře, které tělo jemně tlačí do polohy na boku, nebo třeba pyžama, která spaní na zádech znepříjemňují.
  • Posilování jazyka: Jednou z nejčastějších příčin chrápání je, že vám jazyk sklouzne do krku. Nejjednodušším způsobem, jak tomu předejít, je každodenní sada jazykových cvičení. Je to sice běh na delší trať, ale pokud vydržíte, výsledek se dostaví.

Placebo efekt

Existuje množství přístrojů, které mají chrápání omezovat, většinou jsou k ničemu. Jde o podbradní řemínky, nosní spony a proužky, dilatátory nosních dírek. Stejně tak nepomohou různé zvlhčovače nosní a krční sliznice.

Pokud analýza vašeho spánku naznačuje, že nedostatek vzduchu přerušuje váš spánek více než 15krát za hodinu, měli byste navštívit spánkového lékaře, pneumologa nebo ušního, nosního a krčního specialistu. Ten vám může doporučit něco z následujících řešení.

  • Přístroj CPAP (continuous positive airway pressure): Jedná se o zařízení, které se připojuje buď k vašemu nosu, nebo k nosu a ústům, aby se zvýšilo množství vzduchu, který přes hrdlo projde.
  • Chránič úst: Pomáhá mírně předsunout čelist tak, aby jazyk nemohl vklouznout do krku a zablokovat ho. Je to pohodlnější než hadička připevněná k obličeji, ale vyžaduje to zkušeného lékaře a více návštěv, aby chránič přizpůsobil vašim zubům a čelisti.
  • Úprava tělesné hmotnosti: Někteří lidé nad chrápáním zvítězili tím, že zhubli. Index tělesné hmotnosti je s chrápáním a spánkovou apnoe prokazatelně spojen. Snížení tělesné hmotnosti také sníží tlak na vaši průdušnici a umožní průchod většímu množství vzduchu.

Co dělat, pokud je chrápání silné?

Je velmi vysoká pravděpodobnost, že extrémně hlasití chrápači mají nějakou formu apnoe. Pokud spánkový test ukáže, že vaše chrápání ovlivňuje váš spánek více než 30krát za hodinu, jsou na místě obavy ze závažnějších problémů, jako jsou například srdeční onemocnění, deprese nebo úzkosti. Jak tedy zasáhnout proti opravdu silnému chrápání?

Řešením je zmiňovaný přístroj CPAP, chráničem se nemá smysl zabývat. Zařízení CPAP jsou k dostání v desítkách provedení, z nichž některé nejsou nijak zvlášť rušivé. Ale všechny vyžadují, abyste spali s něčím, co zakrývá část vašeho obličeje a připojuje se k jemně vrnícímu přístroji.

Další variantou je operace. Těžkému chrápači může pomoci řada chirurgických zákroků, zahrnujících implantáty nebo změny v oblasti jazyka nebo měkkého patra. Jde o řešení pro případ, kdy nestačí CPAP přístroje. Operace je tedy až posledním řešením.

Související…

Jste hodně závislí na ranní kávě? Chcete-li, můžete se závislosti zbavit
Kateřina Hájková

foto: Shutterstock , zdroj: New York Times

Tipy redakce

Díky čemu vznikl na Zemi život? Zřejmě pomohla činnost pevninských sopek

Díky čemu vznikl na Zemi život? Zřejmě pomohla činnost pevninských sopek

Vznik života je pořád ještě pro nás zahalen tajemstvím, tedy pokud nejsme...

Jak na městský stres? Pokud se nehodláte odstěhovat, vyzkoušejte toto

Jak na městský stres? Pokud se nehodláte odstěhovat, vyzkoušejte toto

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...