fbpx

Nicole Tersigniová popisuje známé obrazy dialogy tak, aby poukázala na paradox mansplainingu, tedy mužského mentorování žen

Zveřejněno: 7. 11. 2020

Říká se, že činy řeknou víc než slova, a totéž mnohdy platí i o obrazech. A když se k obrazům přidají slova, může vzniknout i vtipná a trefná prezentace. Právě to se povedlo Nicole Tersigniové, která prostřednictvím „mluvících obrazů“ poukazuje na problémy sexismu v pracovní sféře, takzvaného mansplainingu, tedy mužského vysvětlování (čehokoli) ženám.

Kreativní autorka (tady marně přemýšlíme, jak se řekne „kreativec“ v ženském rodě) Nicole Tersigniová na svém instagramovém účtu spojuje klasické výtvarné umění s moderními titulky a vytváří nadčasové obrázky, které tento mužský mentoring nenápadně odhalují.

Možná, že když vytáhnu svou kozu, přestanou mi vysvětlovat můj vlastní vtip.

Své prezentaci říká „Muži, kterým se v umění a v životě vyhýbat“ a impulsem se stala její vlastní zkušenost s mužskou tendencí poučovat. „Měla jsem dost toho, jak mi muži pravidelně vysvětlují mé vlastní vtipy, takže jsem se rozhodla o tom také zavtipkovat,“ říká Tersigniová pro server Bored Panda.

Když vytáhnu kozu

Představu, jak umělecký počin provede, měla přitom docela jasnou. Ve středu obrazu měla být žena obklopena muži, protože právě tak se podle ní ženy někdy cítí – utopené v mužském světě. Po nějakém čase Tersigniová našla, co hledala: obraz krásné ženy držící svá holá ňadra, kolem ní se tlačí muži.

men to avoid in art life nicole tersigni 4 5f914dfce3b26 700

Vidím, že zde denně nabíráte vodu ze studně. Nechte mě vysvětlit všechny důvody, proč to děláte špatně. Takže zaprvé...


Autorka k obrazu připojila titulek: „Možná, že když vytáhnu svou kozu, přestanou mi vysvětlovat můj vlastní vtip.“ U jednoho „otitulkovaného“ obrazu nezůstalo, stal se naopak prvním objektem prezentace spojující klasické malby s moderními titulky, jejíž vlákno se začalo po internetu šířit doslova virálně.

Jak vzniká dílo

Tersigniová sama o sobě se smíchem říká, že je kupodivu i jako žena velmi zběhlá v používání počítačů, a tak strávila mnoho hodin procházením různých uměleckých databází. Proto má na ploše svého počítače obrovský soubor s názvem „Obrazy“, kam ukládá vše, co ji zaujme a o čem si myslí, že by mohla využít pro tvorbu.

Otitulkované obrázky zobrazují veselé situace, kdy například muži za současného obdivování ženské anatomie poskytují rady ohledně jízdy na koni ženám, které na koni právě sedí. Podle Tersigniové vše začíná vizuálem – obrazy jsou podle ní na prvním místě a ona kolem nich vytváří vtip. „Myslím, že ty nejzábavnější vtipy popisují podrobnosti toho, co se na obraze odehrává, takže ráda začínám tam, kde podle výrazů nebo scenérie mohu odhadnout, co se tam asi děje,“ vysvětluje.

Už je tu i ostrá kniha

Úspěchu vtipné prezentace si všimla literární agentka Rachel Sussmannová a kontaktovala Tersigniovou, aby jí nabídla, zda by nechtěla z prezentace vytvořit knihu. Slovo dalo slovo a kniha s názvem Muži, kterým je třeba se vyhnout v umění a životě se začala prodávat 10. srpna letošního roku.

men to avoid in art life nicole tersigni 7 5f914e0213ebe 700

Teď, když už jezdíte na koni, je potřeba ještě pevně uchopit otěže... Ale, to jsou mí koně.


V prodejnosti ji bezpochyby pomohl i článek v legendárním americkém deníku The New York Times, který dal Tersigniové přívlastek „ostrá jako břitva“. První výtisky knihy byly každopádně vyprodané do 48 hodin. Za vynikající zpětnou vazbu na její knihu je Tersigniová každopádně velmi vděčná, a to zejména proto, že s ní díky ní mnoho lidí sdílelo své osobní příběhy. Tersigniová k tomu dodává, že je ráda, že „se můžeme společně zasmát něčemu, co je obvykle velmi frustrující.“

Související…

Současná patriarchální společnost negativně ovlivňuje i muže, říká Jana Kavková
Milada Kadeřábková

foto: Nicole Tersigniová, zdroj: Bored Panda

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...