fbpx

Kdo chce ve vedru zůstat v chladu, ať si grilování raději rozmyslí

Zveřejněno: 19. 7. 2023

Co děláte pro to, abyste se v extrémních vedrech zchladili? Strčíte oblečení do mrazáku? Dáte si horkou koupel před spaním? I když existuje spousta prapodivných krátkodobých řešení, jednou z nejlepších chladivých věcí je změna jídelníčku.

Teplý nebo ledový drink?

Během vlny veder je správné pít hodně tekutin. Vedou se ale spory o to, zda má být nápoj ledový nebo horký. Teorie, která stojí za volbou horkého nápoje, spočívá v tom, že vás dočasně zahřeje zevnitř. To způsobuje, že se více potíte, což vás ochlazuje. Lidské tělo dokáže vyprodukovat až dva litry potu za hodinu a tím snížit teplotu tělesného jádra. Pokud však tuto vypocenou tekutinu nenahradíte, brzy se dehydratujete. Někteří experti proto doporučují vyhýbat se horkým nápojům úplně.

Teplé nápoje je dle vědců také nutné pít v suchých podmínkách. Ve vlhku se pot nemůže z kůže vypařovat a k chlazení tak dobře nedochází.

m shutterstock 371246386

Další zdroje tvrdí, že konzumace studených nápojů může člověka zase naopak zahřát. Tím, že se vaše vnitřní teplota prudce sníží, vaše tělo přehnaně reaguje a v reakci na to zvýší vaši teplotu. Brzy poté, co dopijete svou krásně ledovou kávu, je vám bohužel opět horko.

Vejce

Během vlny veder je překvapivě skvělé jíst k večeři vejce, která vám pomohou usnout. Dietoložka Sharon Natoliová v rozhovoru pro australský deník Daily Mail uvedla, že „něco tak jednoduchého, jako je konzumace vajec k večeři, může být přirozeným sedativem, protože vaječné bílky pomáhají tělu připravit se na spánek produkcí melatoninu, který navozuje pocit ospalosti“.

m shutterstock 1066204025

Podle expertky jsou také bohatým zdrojem aminokyseliny tryptofanu, což znamená, že vám pomohou lépe a déle spát tím, že řeknou vašemu mozku, aby na noc vypnul.

Listová zelenina

Špenát a další tmavá listová zelenina jsou k hydrataci ideální, protože mají vysoký obsah vody. Špenát je totiž z 92 % tvořen vodou. Nejen to, ale je i lehce stravitelný, takže vaše tělo nemusí příliš pracovat a následně zvyšovat teplotu.

m shutterstock 41444131

Pálivá jídla

Může se zdát, že jíst pálivá jídla během vlny veder jde proti logice, ale studie prokázaly, že ve skutečnosti ochlazují. Podle profesora potravinářství Luka LaBordea zvyšují krevní oběh a způsobují pocení obličeje, takže jde vlastně o stejný princip jako s teplými drinky.

m shutterstock 506436253

Kokosová voda

Když se řekne hydratace, některým se jako první vybaví kokosová voda. Obzvlášť těm žijícím v tropech. Pití kokosové vody je skvělý způsob, jak osvěžit a oživit organismus, protože obsahuje mnoho vitaminů, minerálů a elektrolytů.

m shutterstock 1135419473

Ovoce

Existuje něco dospělejšího než jíst v neděli ráno čerstvý meloun? Tato dokonalá letní potravina je nejen super osvěžující, je také tvořena z 95 % vodou. A co víc, obsahuje lykopen, který vás chrání před slunečním zářením. Meloun zkrátka noste stále u sebe.

m shutterstock 569470816

Další ovoce jako jablka, meruňky, brusinky jsou plné antioxidantů, které pomáhají zbavit se volných radikálů poškozujících buňky a potlačují záněty. Jakmile se tak stane, vaše tělo se bude cítit chladněji.

Máta

Máta peprná je známá svými chladivými vlastnostmi díky vysokému obsahu mentolu, který navozuje pocit ochlazení.

m shutterstock 1932623648

Kefír

Pití kefíru může pomoci ochladit vaše tělo, a dokonce zlepšit metabolismus. Je plné probiotik, vitaminů a minerálů, které pomohou obnovit přirozenou energii vašeho těla, pokud se cítíte vyčerpaní horkem.

m shutterstock 1908418936

Jogurt

Jogurt má protizánětlivé účinky a je také vynikajícím zdrojem vápníku. Můžete si ho dát samotný nebo smíchat s chladivým ovocem či ořechy, nebo si připravit smoothie.

Aloe vera

Aloe vera je skvělá na pleť. Je také hvězdnou složkou mnoha produktů péče o vlasy. Málo se ale ví, že její listy a gel lze také jíst, aby se snížila tělesná teplota.

m shutterstock 1476341870

Jídla, kterým se raději vyhněte: Maso

Během vlny veder byste se také měli vyhnout velkému množství masa nebo potravin s vysokým obsahem bílkovin a tuků. Trávení bílkovin vyžaduje více trávicí síly, což vytváří teplo v procesu známém jako termogeneze.

Diuretické potraviny

Potraviny jako mango, fenykl, artyčoky a chřest jsou diuretické, což znamená, že odvádějí vodu z těla ven. My ale potřebujeme vodu udržet uvnitř, ne o ni přijít! Ve vedru je důležité zůstat dostatečně hydratovaní.

Alkohol

Kapitola sama o sobě je alkohol. Zdaleka největší zklamání přináší fakt, že pivní zahrádky v horku také spíše uškodí, než pomohou. Alkohol je známý dehydrátor, je to jedno z nejsilnějších diuretik a nekonečné močení je nejhorším doprovodem vlny veder. Článek na BBC nicméně upozorňuje, že jedno nebo dvě malá piva mohou člověka spíše ochladit. Uvádí málo prozkoumanou teorii, že dehydratované tělo následně donutí tekutinu z piva uložit.  

Související…

Sport v extrémních vedrech? Zapomeňte i na plavání. A bude hůř
Zdeněk Strnad

 

foto: Shutterstock , zdroj: Grazia Daily

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...