fbpx

Nová americká studie naznačuje, že roušky a efektivní větrací systémy jsou pro snížení šíření koronaviru ve školních třídách důležitější než sociální distancování. Výzkum byl zveřejněn zrovna v době, kdy školy a univerzity v USA uvažují o návratu k prezenční výuce

Zveřejněno: 8. 4. 2021

Výzkum, který byl začátkem dubna publikován v časopise Physics of Fluids, přichází v kritickém období. Školy a univerzity ve Spojených státech a nejen tam uvažují o návratu žáků a studentů k prezenční výuce. Od pondělí 12. dubna se mají postupně začít vracet žáci do lavic i v Česku. „Výzkum je důležitý, protože poskytuje vodítko k tomu, jak chápeme bezpečnost ve vnitřním prostředí,“ uvedl odborný asistent na Katedře strojního a leteckého inženýrství floridské univerzity UCF a spoluautor studie Michael Kinzel.

„Studie odhalila, že přenosové cesty aerosolu nevykazují potřebu sociálního distancování na dva metry, když je nařízeno nosit roušky,“ tvrdí Kinzel. „Tyto výsledky ukazují, že s rouškami pravděpodobnost přenosu viru dále neklesá v závislosti na tom, zda mají lidé mezi sebou větší rozestupy. To naznačuje, že právě roušky mohou být klíčem ke zvýšení kapacity ve školách a na dalších místech.“

Aerodynamický model

Ve studii vědci vytvořili počítačový model učebny se studenty a učitelem, poté modelovali proudění vzduchu a přenos nemocí a vypočítali riziko přenosu vzduchem. Model univerzitní učebny menší velikosti byl obsazen studenty s rouškami (kdokoli z nich mohl být infikován) a v přední části třídy stál učitel s rouškou. Vědci zkoumali učebnu za dvou podmínek – jako větranou i nevětranou. Využili přitom dva výpočetní modely dynamiky tekutin, které se často používají k pochopení aerodynamiky automobilů, letadel a pohybu ponorek pod vodou.

Ventilační systém v kombinaci s dobrým vzduchovým filtrem snížil navíc ve třídě riziko infekce o 40 až 50 %.

Ukázalo se, že roušky jsou prospěšné tím, že zabraňují přímému vystavení aerosolům. Konkrétně tak, že ten, kdo roušku nosí, vlastně i tlumí závan teplého vzduchu. Aerosoly se tedy pak v jeho okolí nepohybují horizontálně, ale vertikálně, což jim i zabraňuje v přístupu k sousedním studentům. Ventilační systém v kombinaci s dobrým vzduchovým filtrem snížil navíc ve třídě riziko infekce o 40 až 50 % ve srovnání s učebnou bez ventilace. Je to proto, že ventilační systém vytváří stálý proud vzduchu, který vnáší aerosoly do filtru. Ve srovnání se scénářem bez ventilace, kdy se aerosoly shromažďují nad lidmi v místnosti, jde tedy o bezpečnější prostředí.

Rozestupy můžou být menší

Tyto výsledky potvrzují nedávné pokyny amerického zdravotnického úřadu Centers for Disease Control and Prevention, který doporučuje snížit sociální distancování na základních školách ze dvou metrů na polovinu, když jsou používány roušky či respirátory.

Výsledky naznačují, že ventilační systémy a použití roušek jsou pro zabránění přenosu nejdůležitější a že sociální distancování není tak zásadní a mohlo by se rozvolnit. Výzkum je součástí širší studie přenosu nemocí přenášených vzduchem. Vědci dále testují také účinky ochrany roušek na různou přenosovou vzdálenost aerosolu a kapének.

Související…

USA čelí nové vlně covidu. Hrozí nám zkáza, varuje šéfka zdravotnické agentury
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: Science Daily

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...