fbpx

Dívka absolvovala stáž v Aténách, po ní přišla na nápad, jak ušetřit čas lékařům v ordinacích. Na otázky pacientů odpovídá umělá inteligence

Zveřejněno: 20. 6. 2019

Občas se stává, že jedno malé rozhodnutí dá životu zcela nový směr. Své by o tom mohla vyprávět teprve šestnáctiletá Maria Šimůnková. Loni se zařadila mezi nadějné dívky ze střední a východní Evropy, které dostaly pozvání na akci "Alenka si představuje budoucnost – Jak může umělá inteligence ovlivnit náš pohled na svět?" v řeckých Aténách. Nově nabyté znalosti jí později umožnily naprogramovat chatbota, který pomáhá lékařce s vyřizováním dotazů od pacientů. O její službu je už zájem i mezi dalšími doktory.

Maria se věnuje baletu a odjakživa ji bavila i matematika. Informatika ji přesto, že oba rodiče pracují v oboru, dříve příliš nezajímala. Když se k ní proto během loňského školního roku dostala informace o možnosti přihlásit se na intenzivní workshop společnosti Microsoft, nevěnovala tomu velkou pozornost. „Moje maminka je učitelka informatiky na naší škole a řekla mi o této příležitosti. Nejdříve se mi moc nechtělo, byl poslední školní den, přede mnou prázdniny… ale řekla jsem si, že bych byla hloupá, kdybych to nezkusila,“ popisuje Maria, která studuje na Gymnáziu v Havlíčkově Brodě.

Jelikož si v Microsoft Azure všimla nástrojů pro tvorbu chatbota, rozhodla se vytvořit takového, který by zodpovídal dotazy pacientů u lékaře.

Natočila v angličtině dvouminutové video, jehož součástí byl návrh projektu využívajícího umělou inteligenci. O účast na letním AI kempu firmy Microsoft pro dívky se zájmem o technické a přírodovědné obory (tzv. STEM, tedy Science, Technology, Engeneering, Mathematics) se ucházelo více než 600 holek. Z Česka jich nakonec do Atén odjelo 12 a Maria byla jednou z nich. Čekal na ni nabitý čtyřdenní program. Dívky se učily nejrůznější digitální dovednosti – nejen programování, ale také navrhování systémů nebo spolupráci v mezinárodním týmu.

microsoft

Maria se teď pokusí vyvinout chytrou robotickou ruku


„Byla tam skvělá parta lidí z Česka i ze světa. Všichni měli podobný zájem – představte si více než 150 holek na stejné vlně! Dopoledne bývaly přednášky inspirativních lidí a poté odpoledne workshopy, kde nám představovali různé nástroje – například Microsoft Azure, Minecraft for Education, nebo jsme pracovali s mikropočítači,“ vypočítává Maria.

Ušetřený čas pro lékaře

Když se vrátila zpět do Česka, přemýšlela, jak nabyté vědomosti dále rozvíjet a využít jako téma pro Středoškolskou odbornou činnost (SOČ). Jelikož si v Microsoft Azure všimla nástrojů pro tvorbu chatbota, rozhodla se vytvořit takového, který by zodpovídal dotazy pacientů u lékaře. Oslovila lékaře v okolí Havlíčkova Brodu a rodinné známé s nabídkou ke spolupráci. Nápad nakonec zaujal kamarádku její maminky – dětskou lékařku MUDr. Miroslavu Kuglerovou z Libčic nad Vltavou.

„Paní doktorce se nápad hrozně líbil a poskytla mi na začátek základní informace, co by měl robot umět. Striktně jsme se drželi provozních dotazů, protože léčení je vždycky na paní doktorce samotné. V podstatě šlo především o to, aby měla paní doktorka více času na svou práci a nemusela zodpovídat jednoduché dotazy pacientů,“ upřesňuje šestnáctiletá Maria.

S paní doktorkou ještě plánujeme doplnit databázi o odbornější dotazy typu co dělat při horečce a podobně.

Maria nejprve zjistila, co pacienty zajímá. Byly to zejména dotazy na to, co s sebou musí přinést za dokumenty na vyšetření, na ordinační dobu nebo na poplatky za jednotlivé služby u lékaře. Společně s paní doktorkou poté z odpovědí vytvořily první verzi znalostní databáze.

„Ladilo se to šest týdnů, během nichž dostával chatbot zpětnou vazbu, aby se mohl dál učit. S paní doktorkou ještě plánujeme doplnit databázi o odbornější dotazy typu co dělat při horečce a podobně,“ doplňuje Maria. Díky velkému množství vstupních dat z dotazníku chatbot vznikl na začátku roku a v únoru už se začal testovat v lékařské praxi. „Ze začátku bylo nutné pacienty s facebookovým chatbotem naučit pracovat. Spustili jsme proto letáčkovou kampaň v ordinaci paní doktorky a postupně se dotazy začaly objevovat,“ doplňuje Maria.

Aktuálně už chatbot vyřizuje zhruba 10 dotazů týdně a mladá programátorka se jej snaží stále vylepšovat. Minimálně jednou měsíčně zkontroluje výsledky odpovědí na dotazy pacientů a chatbota tak průběžně trénuje, i když chyby takřka nedělá.

Když je programování hračka

Svůj projekt bude Maria letos obhajovat v soutěži Středoškolských odborných činností, kde postoupila do krajského kola. Se svým chatbotem v dubnu vyhrála celostátní finále soutěže Helle Köpfe pořádané pražským Goethe Instututem, a díky tomu v létě pojede na jazykový kurz.  Zároveň je nadšená, že už se jí ozývají další lékaři, kteří by o podobnou službu měli zájem. „Práce na celém projektu obsahuje více částí: komunikaci s lékařem, vytvoření chatbota a jeho propojení s Facebook Messengerem nebo propagaci mezi pacienty. Samotné naprogramování chatbota ale nezabralo tolik času díky výborným návodům na stránkách Microsoft Azure,“ tvrdí Maria.

Seminář informatika pro starší žáky se letos pro malý zájem vůbec neotevřel, a Maria si tak se svými vrstevníky musí vystačit s mimoškolním kroužkem robotika a programování.

Během jednoho z workshopů v Aténách si dívky zkoušely vyrábět prsty se senzory k robotické ruce. Marii to zaujalo a po návratu domů se rozhodla, že si zkusí vyrobit kompletní robotickou ruku na vlastní pěst. „Všichni kolem si mysleli, že to po chvíli vzdám, ale to se mýlili,“ směje se Maria. Po večerech zkoumala návody a s podporou svého otce se učila pracovat s mikrořadičem Arduino a jeho periferiemi. Nakonec se jí skutečně podařilo sestavit funkční prototyp, který mohla předvádět na dni otevřených dveří svého gymnázia.

Přesvědčení, že to může dokázat každý, sdílí Maria se svými vrstevníky. „Ty čtyři dny mi opravdu otevřely nové obzory a baví mě ukazovat tyto možnosti spolužákům,“ říká. Hned po návratu z Atén uspořádala ve škole pro spolužáky přednášku o svém pobytu. Ukázala jim například webové služby z oblasti tzv. cognitive services, které využívají prostředky umělé inteligence pro rozpoznávání textu, obrazu či hlasu.

Budoucnost v informatice

Do Atén se loni v létě z České republiky podívalo "pouze" dvanáct dívek. Ovšem příklady táhnou a inspirace, kterou každý takový příběh nese, je nakažlivá – zvláště ve spojení s energií a nadšením jako v případě Marie. O tom, že je ho třeba, svědčí i situace na jejím osmiletém gymnáziu. Seminář informatika pro starší žáky se letos pro malý zájem vůbec neotevřel, a Maria si tak se svými vrstevníky musí vystačit s mimoškolním kroužkem robotika a programování, který vede právě její maminka. Dobrá zpráva ale je, že mladší žáci už předmět programování naplnili.

Marii pobyt na AI bootcampu změnil i představu o budoucnosti. „Chtěla bych studovat informatiku, umělou inteligenci nebo datovou analytiku. Asi půjdu na FIT ČVUT nebo FIS VŠE, přemýšlela jsem i o zahraniční univerzitě. A rozhodně bych chtěla jet na Erasmus a nejlépe na technickou univerzitu do Vídně,“ plánuje.

Související…

Lego Boost: Jak naučit nejmladší děti programovat hrou
Zdeněk Strnad

foto: Archiv Microsoft, zdroj: Microsoft News

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...