fbpx

Dopravní nehody, během nichž dochází ke střetu automobilu s cyklistou, často končí vážným zraněním nebo smrtí. Proto má společnost Volvo Cars jasnou strategii, jejímž cílem je kompletně předcházet tomuto typu dopravních nehod prostřednictvím technologií aktivní bezpečnosti

Zveřejněno: 12. 6. 2019

Automobilka Volvo Cars, lídr na poli automobilové bezpečnosti, spojila v rámci nového průkopnického výzkumného projektu, jehož smyslem je zvýšit bezpečnost cyklistů na silnicích, své síly se značkou POC. Firma je předním švédským výrobcem sportovní a bezpečnostní výstroje. Výsledkem spolupráce obou firem by měla být celosvětově první série nárazových testů, jejichž cílem je prověřit účinnost bezpečnostních přileb při srážce s automobilem.

Zmíněné partnerství je jedním z posledních dokladů vedoucí pozice automobilky Volvo Cars v oblasti vývoje bezpečnostních produktů a také její snahy zlepšit bezpečnost na silnicích prostřednictvím spolupráce a sdílení znalostí. Dopravní nehody, během nichž dochází ke střetu automobilu s cyklistou, často končí vážným zraněním nebo smrtí. Proto má společnost Volvo Cars jasnou strategii, jejímž cílem je kompletně předcházet tomuto typu dopravních nehod prostřednictvím technologií aktivní bezpečnosti.

Projekt Volvo-POC zahrnuje celou sérii speciálně navržených automobilových nárazových testů, které se odehrávají v centru automobilky.

Systém detekce cyklistů s funkcí automatického brzdění plnou brzdnou silou prostřednictvím palubní kamery a radaru dokáže rozpoznat cyklisty, na které v případě bezprostředního rizika srážky řidiče upozorní, případně dá pokyn k zahájení automatického brzdění. Systém automatického nouzového brzdění plnou brzdnou silou i systém detekce chodců, jehož součástí je funkce rozpoznání cyklistů, představují technologie, které automobilka Volvo vyvinula právě v souladu se svou vizí bezpečnosti.

Figuríny v Göteborgu

Výzkumný projekt Volvo-POC zahrnuje celou sérii speciálně navržených automobilových nárazových testů, které se odehrávají v centru automobilky Volvo Cars pro výzkum bezpečnostních technologií ve švédském Göteborgu coby součást širšího výzkumného projektu, jehož smyslem je porozumět mechanismům závažných a dlouhodobě léčených zranění cyklistů.

253947 volvo cars and poc develop world first car bike helmet crash test

V rámci testů jsou na hlavy figurín pro nárazové testy nasazeny přilby POC, načež jsou figuríny prostřednictvím speciálního testovacího zařízení vrženy různými způsoby do různých částí stojícího vozu Volvo při různých rychlostech a z různých úhlů. Testy vycházejí ze stávajících norem pro testování systémů na ochranu hlavy chodců. To umožnilo společnostem Volvo Cars a POC vytvořit přímé srovnání situace, kdy je osoba chráněna helmou, se stavem, kdy tomu tak není.

Testy přileb

Současné postupy pro testování cyklistických přileb jsou velmi prosté, přičemž zahrnují například spuštění helmy z různé výšky na rovný nebo zkosený povrch, kdy neberou v úvahu vozidlo. Cílem projektu společností Volvo Cars a POC je znovu definovat a rozvinout způsob testování přileb.

Snažíme se dalece překračovat požadavky stanovených limitů a dále zvyšovat bezpečnost na silnicích.

Zkušenosti získané v rámci uvedeného výzkumného projektu pomohou společnosti POC vyrábět bezpečnější cyklistické přilby, které při střetu cyklisty s automobilem nabídnou vyšší úroveň ochrany, zatímco automobilka Volvo využije výsledky testů ke svému dalšímu vývoji bezpečnostních technologií a opatření.

Související…

Dárek k svátku dětem i jejich rodičům? Maximální bezpečnost na silnicích
Klára Kutilová
67THI3ow3Bo{/související}

„Tento projekt, na němž spolupracujeme se společností POC, představuje skvělý důkaz naší průkopnické role v oblasti bezpečnosti,“ uvedla Malin Ekholmová, ředitelka bezpečnostního centra Volvo Cars, která zastává mezi inženýry švédské automobilky jednu z předních rolí. „Často se stává, že vyvineme novou testovací metodu zaměřenou na náročné dopravní scénáře. Nejde nám jen o to, aby naše vozidla splňovala zákonné požadavky a procházela testy. Snažíme se dalece překračovat požadavky stanovených limitů a dále zvyšovat bezpečnost na silnicích, k čemuž nám pomáhá využívání informací o reálných dopravních situacích.“

Detekce lidí i cyklistů

Se svými více než 60 mezinárodními oceněními za bezpečnost, inovace a design si společnost POC vybudovala pověst značky, která se nespokojuje s konvenčními znalostmi a zaměřuje se na nové výzkumy, vědecké projekty a inovace, které by vedly k novým způsobům, jak snižovat počet nebo dopad nehod při různých aktivitách.

V posledních letech se automobilka Volvo zaměřuje také na ochranu lidí, kteří se nacházejí vně jejích vozů.

„Stejně jako je tomu u automobilky Volvo Cars, je i pro nás základem všeho bezpečnost, která směruje veškeré naše nápady a inovace,“ říká Oscar Huss, ředitel produktového vývoje ve společnosti POC. „Na základě úzké spolupráce s odborníky z fóra POC Lab usilujeme o hledání cest, na jejichž konci stojí představení nových nápadů, jak zvýšit bezpečnost. Ačkoli jsou certifikační standardy nezbytné, nikdy by neměly omezovat naši ochotu překračovat jejich parametry a hledat lepší a inovativnější způsoby, jak snížit následky různých typů nehod.“

V posledních letech se automobilka Volvo zaměřuje také na ochranu lidí, kteří se nacházejí vně jejích vozů. Například v roce 2010 uvedla společnost Volvo Cars na trh systém detekce chodců s funkcí automatického brzdění plnou brzdnou silou, kterou v roce 2013 následovala detekce cyklistů se stejnou funkcí. Obě technologie jsou součástí paketu City Safety, kterým jsou standardně vybaveny všechny vozy Volvo a jenž významně přispívá ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Společnosti Volvo Cars a POC již dříve spolupracovaly v rámci pilotního projektu, jehož smyslem bylo propojit cyklistické přilby s palubním automobilovým systémem za účelem snížení počtu dopravních nehod.

Související…

Dárek k svátku dětem i jejich rodičům? Maximální bezpečnost na silnicích
Klára Kutilová

foto: Volvo Cars, zdroj: Volvo Cars

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...