fbpx

Poutání dětí do autosedaček není zbytečný nebo zdržující úkon, jde o naprostou nutnost, upozorňuje automobilka Volvo. Ta autosedačky vyvíjí už od 60. let

Zveřejněno: 31. 5. 2019

Život a zdraví těch nejmenších patří mezi priority každého rodiče a na silnici to platí dvojnásob. Naštěstí existují způsoby, jakými lze malé cestující významně ochránit. Pojďme jim k svátku darovat to nejcennější: pocit bezpečí na společných cestách.

Poutání dětí do autosedaček není zbytečný nebo zdržující úkon, jde o naprostou nutnost. Nedodržení tohoto úkonu je hazard, který může stát naše nejmenší život. Vývoj vlastních kvalitních a komfortních dětských autosedaček je pro Volvo prioritou. Není divu – značka si ve vizi 2020 vzala za cíl, že v jejích nových vozech nebude nikdo fatálně zraněn. Dospělý ani dítě.

Dítě není malý dospělý

Jen s použitím bezpečnostního pásu může dítě nebo mladý člověk cestovat vozem v případě, váží-li alespoň 36 kilogramů, nebo měří 150 centimetrů (stačí dosáhnout jedné z obou uvedených podmínek).

První dětské bezpečnostní sedačky otočené proti směru jízdy začala automobilka testovat už v roce 1964.

Jednoznačná povinnost používat při jízdě automobilem dětskou sedačku platí v České republice od roku 2006, ve Volvu se ale odborníci o bezpečné cestování dětí intenzivně zajímají již od 60. let minulého století. Došli ke správnému závěru, že dítě není malý dospělý a potřebuje úplně jiný způsob ochrany.

sedacka sedesata

První dětská sedačka Volva pochází ze šedesátých let


Volvo přišlo jako první s ještě bezpečnější úrovní dětského sezení – inspirovalo se návratovou pozicí astronautů, kteří se vraceli na Zemi otočeni proti směru přistání. První dětské bezpečnostní sedačky otočené proti směru jízdy začala automobilka testovat už v roce 1964 a od té doby jde jejich vývoj kupředu mílovými kroky.

Testuje se pořád

Díky vlastnímu intenzivnímu vývoji zapadají dětské autosedačky dokonale do všech dalších bezpečnostních prvků vozů značky Volvo a jsou rovněž společně testovány. Je samozřejmé, že neustále procházejí mnoha náročnými zkouškami, které simulují skutečné dopravní situace, a jejich konstrukce je pak vhodným způsobem upravována.

Děti musejí být v autosedačkách správně upoutány nejen při dlouhé cestě například na letní dovolenou, ale také při krátkých popojížďkách ve městě.

A není výjimkou, že Volvo jde v požadavcích bezpečnosti nad rámec národních legislativ. Doporučuje například, aby děti cestovaly v sedačkách otočených proti směru jízdy ideálně až do věku čtyř let namísto u nás zákonem vyžadovaných patnácti měsíců.

Žádná vzdálenost není příliš krátká

Ruku na srdce: Kdo z nás někdy ve spěchu, třeba při hektické ranní cestě do školky, neusadil dítě do auta bez připoutání? Na tak krátké trase se přece nemůže nic stát, ujišťujeme se. Přesto právě toto chování vyhodnocují odborníci jako jedno z nejriskantnějších – děti musejí být v autosedačkách správně upoutány nejen při dlouhé cestě například na letní dovolenou, ale také při krátkých popojížďkách ve městě. Dokonce i při couvání vozidla!

Jednou z nejnebezpečnějších variant je pak ta, kdy dospělý drží dítě v autě na klíně nebo v náručí. Dejme tomu, že "dítě držící" člověk bude sám v autě připoutaný, což už by samo o sobě musela být náhoda. Aby i tak zhruba desetikilové mimino při nehodě ochránil, musel by při nárazu v relativně nízké rychlosti kolem 50 kilometrů za hodinu být schopen udržet v rukách 300 kilogramů. Pro srovnání: Jde zhruba o hmotnost dospělého tygra. A ještě hůř, pokud rodič s dítětem na klíně sám připoutaný není, následkem vymrštění při nárazu své dítě při dopadu doslova rozmačká.

Správná sedačka, špatné použití

Ani ta nejlepší dětská autosedačka ale není k ničemu, pokud je nesprávně využívána. Kamenem úrazu je nejčastěji nastavení bezpečnostního pásu. Nikdy například nesmí být tažen přes dětský krk, nýbrž vždy přes rameno. Pásy také musejí být optimálně dotaženy. Problémem může být rovněž ve voze chybně uchycená autosedačka nebo příliš oblečené dítě, kterému bezpečnostní pásy nepřiléhají tak pevně, jak mají.

sedacky volvo

Kromě toho, že má Volvo autosedačky integrované ve svých vozech, nabízí i své vlastní. Od nejmenší až po ty největší


Dalším problémem bývá nevhodná velikost autosedačky, kdy ji dítě takzvaně přeroste. Platí, že v okamžiku, kdy je potomek vyšší než opěrka, je nejvyšší čas na změnu. Pozor také na nejrůznější hračky a předměty, které děti drží volně v ruce, nemluvě o nepřipoutaných prázdných autosedačkách, jež se při nárazu vymrští do prostoru automobilu a mohou vážně ohrozit jeho posádku.

Výběr dětské autosedačky a pravidla jejího používání se nevyplatí podceňovat. Policie vám u nás za jízdu s nepřipoutaným dítětem může uložit blokovou pokutu až 2 000 korun a odebrat čtyři body. V tom lepším případě. V tom horším za svou lehkovážnost zaplatíte zdravím, nebo dokonce životem svého dítěte.

Související…

Volvo platí rodičovskou svým zaměstnancům. Ženám i mužům. A na půl rokuVolvo slaví. V Česku prodalo historicky nejvíc vozůV našich autech už nikdo nezemře, rozhodli se ve Volvu

foto: Volvo Cars, zdroj: Volvo Cars

Tipy redakce

Naše kultura potřebuje pomoct, říká jazzový kytarista Rudy Linka

Naše kultura potřebuje pomoct, říká jazzový kytarista Rudy Linka

S jazzovým hudebníkem a kytaristou jsme se sešli v restauraci nedaleko...

U elektromobilů je ekologičtější provoz. Ovšem výroba kvůli bateriím nikoli

U elektromobilů je ekologičtější provoz. Ovšem výroba kvůli bateriím nikoli

Na konci devatenáctého století představovaly elektromobily špičku tehdejší...

Twitter uživatelům ukazuje, co si o nich myslí. Někdy je to úplně mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co si o nich myslí. Někdy je to úplně mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.