fbpx

Automobilka sdílí své bezpečnostní prvky už 60 let. A pořád přichází s novými. Teď plánuje eliminovat poslední příčiny vážných nehod

Zveřejněno: 27. 3. 2019

Kdybychom vám řekli, že po roce 2020 už v žádném autě nikdo neutrpí smrtelnou nehodu, jak by vám to znělo? Docela dobře, že? Tenhle ambiciózní cíl si vytyčila automobilka Volvo. A netají se tím.

Na silnicích totiž stále umírá obrovské množství lidí a Volvu to nedává spát už šedesát let. Přesně tak dlouho uplynulo od doby, kdy tento švédský výrobce aut vynalezl tříbodový bezpečnostní pás, který zachránil život milionům lidí. A je to také doba, odkdy automobilka začala své bezpečnostní prvky sdílet s ostatními.

Pro nás Čechy mohou být tyto kroky obzvlášť důležité. Naše silnice totiž patří v Evropské unii k těm nejnebezpečnějším. Dopravní nehody jsou v Česku také nejčastější příčinou úmrtí osob při mimořádných událostech. Volvo přitom věří, že mnohým nehodám se dá předcházet. A to hlavně za pomoci nejnovějších technologií.

Dohled na dálku

Půjčujete vůz svým potomkům, ale bojíte se, že na tom s řízením nejsou ještě úplně nejlépe? Od roku 2021 chce Volvo své vozy vybavit speciálním klíčem zvaným Care Key. Ten majiteli auta umožní omezit jeho rychlost, pokud ho třeba půjčuje nezkušeným řidičům.

Volvo ubezpečuje, že kamery nebudou nahrávat žádný videozáznam, žádná data nebudou shromažďována a už vůbec nebudou sdílena bez souhlasu uživatele.

Další novinkou, jejíž oznámení nezůstalo bez reakcí, jsou palubní kamery, které na základě chování řidiče poznají, je-li pod vlivem omamných látek nebo zda se vůbec plně věnuje řízení. Vůz takto třeba zjistí, když má řidič problém s udržením auta v jízdním pruhu, když extrémně pomalu reaguje, dlouho se nedotkl volantu nebo usíná. V takovém případě auto nejprve aktivuje podpůrné bezpečnostní systémy a prostřednictvím vizuálních a akustických výstrah povzbuzuje řidiče, aby si počínal pozorněji.

volvo1

Také nový model Volva XC90 Inscription T8 je plný nejnovějších bezpečnostních prvků automobilky


Jestliže řidič nereaguje, kontaktuje jej operátor asistenční služby prostřednictvím systému Volvo On Call. A pokud ani po delší době nedochází ke zlepšení situace, vůz začne zpomalovat a v krajním případě, když na nic z uvedeného řidič skutečně nereaguje, sám zaparkuje se zapnutými výstražnými světly u krajnice. Podrobně bude fungování monitorovacího systému upřesněno před jeho uvedením na trh začátkem příští dekády.

Zde je dobré připomenout pro ty, kteří se v reakci na chystané novinky zaklínají proklamacemi o omezování osobní svobody, že systém samozřejmě zasáhne pouze v případě, kdy bude evidentní, že chování řidiče vede k dopravní nehodě s následkem vážného nebo smrtelného zranění. Volvo ubezpečuje, že kamery nebudou nahrávat žádný videozáznam, žádná data nebudou shromažďována a už vůbec nebudou sdílena bez souhlasu uživatele.  

Zpomalíme, hlásá firma

O nebývalý rozruch v médiích se Volvo nedávno postaralo i oznámením, že od příštího roku bude maximální rychlost všech nových aut značky omezena na 180 km/h. Zvažuje také využití inteligentního omezovače rychlosti k tomu, aby řidiči nemohli jezdit příliš rychle například okolo škol nebo nemocnic.

Díky dlouhodobému sběru dat o dopravních nehodách bylo možné určit, k jakým zraněním dochází při různých typech nehod u mužů, žen a dětí.

Bezpečnost aut je jedním z hlavních faktorů a nutno říct, že automobilky v posledních letech učinily řadu opatření směřujících k jejímu zvýšení. V roce 2007 přišlo Volvo s plánem nazvaným „Vize 2020“. Jeho snahou je učinit nová auta tak bezpečná, že v nich už nikdo nezemře ani se nezraní. Kromě nezkušenosti mladých řidičů (pro něž by mohli jejich rodiče využívat výše zmíněný Care Key) a problému řízení pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek (jež by měl pomoci omezit připravovaný monitorovací systém kamer a dalších senzorů) je to právě jízda vysokou rychlostí, co stojí za většinou nehod na silnicích…

Výše uvedené novinky nejsou omezováním osobní volby či naznačením nesvéprávnosti řidičů, ale mají především vést k obecné diskusi na téma možnosti, či dokonce povinnosti výrobců osobních automobilů udělat vše pro bezpečnost jejich pasažérů i v situacích, kdy řidič sám evidentně není schopen vůz ovládat v mezích bezpečné jízdy.

Ženy v ohrožení

Možná to zní překvapivě, ale někteří lidé jsou při cestování v automobilu chráněni méně než ostatní. Bezpečnost aut bývala totiž historicky vyvíjena s ohledem na muže průměrné postavy. Dokonce ještě v roce 2019 spousta automobilových značek konstruuje svá auta na základě nárazových testů prováděných výhradně s mužskými figurínami. Z toho důvodu hrozí u žen vyšší riziko zranění při dopravní nehodě, než je tomu u mužů.

8528 linda

Volvo bylo první, které začalo dělat crash testy i s figurínou těhotné ženy. Téhle se konkrétně říká Linda


Tým Volva sbírá již od 70. let minulého století informace o skutečných dopravních nehodách, chce totiž lépe pochopit, co se během kolize děje, a své poznatky promítá do vývoje aktivních i pasivních bezpečnostních prvků. „Díky dlouhodobému sběru dat o dopravních nehodách, které se udály v reálném prostředí, bylo možné určit, k jakým zraněním dochází při různých typech nehod u mužů, žen a dětí,“ uvádí Lotta Jakobssonová, senior technická specialistka na bezpečnost v centru bezpečnosti automobilky Volvo Cars.

Analytika a bezpečnost

V roce 1970 automobilka Volvo zformovala svůj tým pro výzkum dopravních nehod. Ten od té doby shromáždil a analyzoval informace o více než 40 000 vozidlech a 70 000 cestujících. Z těchto informací vyplývá, že jsou zde ženy zastoupeny ve stejném poměru jako muži, proto je na ně podle automobilky Volvo brán při testování stejný zřetel. 

U žen je například zvýšené riziko hyperflexe krční páteře. To je totiž dáno odlišnou anatomií a silou těla. U sedadel Volvo však funguje systém ochrany proti hyperflexi páteře, který je tvořen kombinací unikátní robustní opěrky hlavy a chytrého designu sedadel, které chrání hlavu i páteř.

Ženské figuríny využívá Volvo při nárazových testech již od roku 1995 a jako první vytvořilo také virtuální model těhotné ženy.

Při dopravní nehodě hrozí u žen také vyšší pravděpodobnost poranění hrudníku než u mužů, což je dáno jeho rozdílnou stavbou a pevností. Inovativní systém komplexní ochrany v případě bočního nárazu zvyšuje prostřednictvím inteligentní struktury celkovou bezpečnost vozu. Pravdou je, že systém SIPS v kombinaci s bočními airbagy snižuje pravděpodobnost vážného poranění hrudníku o více než 50 %, což platí pro všechny cestující. Mimochodem, ženské figuríny využívá Volvo při nárazových testech již od roku 1995 a jako první vytvořilo a začátkem nového tisíciletí začalo používat také virtuální model těhotné ženy.

Související…

Mobilitu pro Prahu? To chci, říká šéfka Volva Šárka Heyna Fuchsová
Jaromír Hasoň

Informace, které tým bezpečnostních analytiků Volva za půlstoletí svého výzkumu shromáždil, nyní automobilka v duchu své filozofie sdílení důležitých bezpečnostních dat postupně zpřístupňuje veřejnosti prostřednictvím centrální a veřejně dostupné digitální knihovny, kterou mohou vůbec poprvé v historii využívat i konkurenti švédské značky.

zdroj: Motoring Research

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...