fbpx

Podle studie BuzzFeedu, která se týkala pracovníků v technologiích a jejich postoje k médiím, je hodně z oslovených vůči tisku skeptických a obávají se politického zabarvování při pokrytí událostí

Zveřejněno: 14. 4. 2019

Zpravodajský server BuzzFeed News společně s agenturou Lucid mezi prosincem 2018 a lednem 2019 provedl u tisícovky profesionálů zaměstnaných ve velkých technologických firmách (nad 500 zaměstnanců) ve věku 18 a 64 let výzkum, který se týkal médií. Z odpovědí, jež pocházely od typických příslušníků technologické komunity ze Silicon Valley, je zřejmé, že s médii u nich nepanuje přílišná spokojenost.

Média jsou prý k technologickým gigantům zbytečně kritická, peskují je za problémy, které firmy nezpůsobily, a naopak ignorují jejich úspěchy. Výzkum, první svého druhu, odhalil hluboký skepticismus technologické komunity z velkých firem vůči médiím.

Dezinformační společnost

Více než polovina (51 %) odborníků v technologickém průmyslu „do jisté míry souhlasí“ nebo „silně souhlasí“ s tvrzením, že „prezident Trump má pravdu, pokud jde o média produkující fake news“. Samostatný průzkum provedený BuzzFeedem v běžné americké populaci potom ukázal, že v tomto s Trumpem souhlasí jen 42 % lidí. Silnější souhlas s Trumpem v technologické komunitě dokládá i nedávný požadavek Elona Muska na vytvoření služby, která bude sledovat důvěryhodnost novinářů.

Téměř 4 z 10 účastníků průzkumu a téměř polovina mužů se domnívají, že „se média stala příliš feministickými“.

Starší zaměstnanci (nad 55 let), zaměstnanci větších technologických firem a zaměstnanci společností s příjmy přesahujícími miliardu dolarů se na média dívají kritičtěji než ti mladší a z menších firem. Ženy z tohoto segmentu obecně se na média koukají pozitivněji.

Nebohý bílý muž

Téměř 4 z 10 účastníků průzkumu a téměř polovina mužů se domnívají, že „se média stala příliš feministickými“. Samostatný průzkum provedený BuzzFeedem potom zjistil, že z běžné populace si to myslí 39 % lidí. Během posledních několika let se mnoho článků a reportáží zaměřilo na nedostatek žen v technologiích a konkrétně na obtíže, které to pro ženy obnáší.

Dalším zdrojem skepticismu vůči médiím je pocit, že novináři o technologiích vlastně nic nevědí.

Stejně tak víc než třetina respondentů z průzkumu a 41 % mužských respondentů věří, že média jsou nespravedlivá vůči „bílým mužům“. Minulý rok bývalý zaměstnanec Googlu James Damore žaloval svého ex-zaměstnavatele, který tvrdí, že se společnost snaží zvýšit počet žen a rasových menšin mezi zaměstnanci, což vlastně diskriminuje „bílé konzervativní muže“.

goo

James Damore


Dalším zdrojem skepticismu vůči médiím je pocit, že novináři o technologiích vlastně nic nevědí. Pouze 50 % dotázaných technologických odborníků si myslí, že novináři mají znalosti o firmách, kterým se věnují, a pouze 43 % věří, že média rozumí tomuto oboru jako celku.

Pozor na úniky

Dost kritických článků o technologických společnostech stojí na úniku informací z firem, toto téma respondenty výzkumu poměrně silně rozděluje. 35 % dotazovaných „do jisté míry souhlasí“ nebo „silně souhlasí“ s tvrzením, že zaměstnanci technologických společností „by měli s médii mluvit svobodně“. 49 % „částečně souhlasí“ nebo „silně souhlasí“ s tvrzením, že zaměstnanci technologických společností „nesmějí sdílet informace s médii“.

Například společnost Google byla nejčastěji označována jako „spolehlivá“, „inovativní“, „leader“, „stabilní“ a „respektovaná“.

Méně než třetina oslovených „do jisté míry souhlasí“ nebo „silně souhlasí“ s tím, aby americké technologické firmy působily v Číně. Tajná iniciativa Googlu (nazývaná Dragonfly) pro vybudování cenzurovaného vyhledávače pro čínský trh byla po odhalení v médiích zrušena. 59 % respondentů potom „do jisté míry souhlasí“ nebo „silně souhlasí“ s tím, že by „technologické firmy měly spolupracovat s vládou USA na vojenských projektech“. Americká veřejnost to potom vidí opačně a Google přestal pracovat na projektu dronu s umělou inteligencí pro Pentagon.

Facebook s minusem

Kromě otázek, které se týkají postojů lidí z technologických odvětví vůči médiím, se průzkum dotazoval také na jejich názory na hlavní firmy v tomto segmentu. Možná není překvapením, že společnost, která se za poslední dva roky potýkala asi s největší kritikou tisku, tedy Facebook, byla také nejnegativněji hodnocena technologickými profesionály. Zatímco 80 % respondentů se domnívá, že technologie jako takové mají pozitivní dopad na společnost, pouze 46 % si to myslí o Facebooku a 32 % věří, že Facebook má na společnost negativní dopad.

Respondenti byli také požádáni, aby vybrali slova nebo fráze, které se podle nich vztahují na vybrané technologické společnosti. Převážná většina odpovědí byla pozitivní. Například společnost Google byla nejčastěji označována jako „spolehlivá“, „inovativní“, „leader“, „stabilní“ a „respektovaná“. Jediné převážně negativní hodnocení sklidil Facebook, ten byl označován za „kontroverzní“, „tajnůstkářský“, „vykořisťující“, „arogantní“ a „frustrující“.

Související…

Bezos a Trump ve válce: Jako zbraně používají (svá) médiaAni americká ani česká. Proč prestižní média nemohou ignorovat lhářeFake, nebo pravda? U zpráv je důležitější hledat kontext, říká Jan Jirák

foto: Shutterstock, zdroj: BuzzFeedNews

Tipy redakce

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.