fbpx

Šéf Facebooku prozatím působil jako vysoce inteligentní a pozitivně uvažující člověk s nízkým emočním kvocientem. Vypadá to, že ona neschopnost empatie převládá

Zveřejněno: 26. 11. 2018

Co udělá generál, když se vojsko ocitne pod tlakem? Svolá generály, motivuje je silou své osobnosti a doufá, že nově získaná energie zvrátí vývoj. A samozřejmě se vyplatí ukázat prstem na obětního beránka a odpravit pár renegátů, co se ocitli v nemilosti – utuží to charakter armády a zbaví se opozice. A přesně v takové situaci se ocitl Facebook, když Mark Zuckerberg svolal 50 vrcholných manažerů Facebooku, oznámil jim (doslova), že jsou ve válce a že se on sám podle toho bude chovat.

Související…

Otec prodával dívku na Facebooku. Ten inzerát smazal po dvou týdnechDalší skandál Facebooku: Jeho PR agentura hejtovala konkurenci i kritikyIzrael se začíná bránit Facebooku. Kritici mluví o hrozbě pro svobodu

Co to konkrétně znamená? Zkráceně řečeno, ve válce není čas přesvědčovat každého jednotlivě, proto bude, vystaven tlaku právníků, investorů, politiků a rozzlobených uživatelů, rozhodovat sám. Zdá se mu totiž, že Facebook je v klíčových momentech velice strnulý. A taky se mu nelíbí, jak společnost reaguje na kritiku.

Nevyhodíme někoho?

Ve svém svatém rozhořčení reaguje Zuckerberg prostě jinak, než jsme byli zvyklí. Na pravidelném setkání zaměstnanců označil média za "sračky". Jeden ze zaměstnanců chtěl zřejmě překonat doporučenou míru rektálního alpinismu a zeptal se, zdali by celou věc nevyřešilo, kdyby si Facebook trošku nevyšlápl na ty, co médiím vynášejí interní informace. Zuckerberg souhlasil s tím, že takové lidi samozřejmě vyhazuje, ale že přesto je základním důvodem špatná morálka, což agresívní přístup médií jen přiživuje. A že už toho má dost a že se teď bude osobně soustředit na to, aby se věci daly do pořádku.

Sandbergová a její tým jsou podle nejvyššího šéfa zodpovědní za skandál Cambridge Analytica.

Tenhle přístup ve stylu, „když se kácí les, létají třísky, hlavně všechno rychle“, sice pomohl Facebooku stát se globálním hegemonem, ale pro běžný provoz korporace, která servisuje více než dvě miliardy lidí, nemusí být ideální. Navíc tím šéf firmy vysílá jasný signál výkonným manažerům na nejvyšší úrovni: Nestačíte na svou práci, vezmu to do rukou sám.

shutterstock 1176430111

Sídlo Facebooku v Silicon Valley opouštějí klíčoví manažeři jeden za druhým


Což muselo nutně vyvolat konflikt se Sheryl Sandbergovou, dvojkou v korporátní hierarchii (hned po Zuckerbergovi samotném). Sandbergová a její tým jsou podle nejvyššího šéfa zodpovědní za skandál Cambridge Analytica. Podle Zuckerberga měli výrazně aktivněji kontrolovat sporný obsah na Facebooku (což se nedaří mimochodem dodnes). Sandbergová nato veřejně vyjádřila obavy o svou práci.

Sbohem, šéfové Instragramu

Vyhazov jí ale prozatím zřejmě nehrozí. Zuckerberg je s vývojem v posledních měsících spokojen a před týden řekl tisku, že Sandbergová je “velmi důležitý partner a zůstane jím i nadále”. Neznamená to ale, že ostatní vysocí manažeři mohou být v klidu. V září například z firmy odešli zakladatelé Instagramu Kevin Systrom a Mike Krieger.

Během roku 2018 opustilo takto Facebook víc než 10 seniorních manažerů.

Facebook koupil Instagram v roce 2012 s tím, že mu nechá volnost v rozhodování. Letos ale požadoval, aby Instagram sdílel s Facebookem údaje o poloze jednotlivých uživatelů. Důvodem mělo být "lepší cílení reklam". Systrom s Kriegerem se proti tomu ostře postavili. Průběh jednání nikdo nekomentoval, ale vzhledem k tomu, že v září oba náhle rezignovali a ze společnosti odešli, tak si asi umíme představit, jak to vypadalo.

Další obětí je Brandan Iribe, zakladatel společnosti Oculus VR, která vyrábí virtuální brýle. Neshodl se s Zuckerbergem, jak postupovat ve vývoji, a výsledkem bylo prohlášení o jeho "dobrovolném" rozhodnutí Facebook opustit. Během roku 2018 opustilo takto Facebook víc než 10 seniorních manažerů.

Nenáviděná média

Mark Zuckerberg si tak může podat ruce s nejmenovanými politiky, kteří by za své neúspěchy nejraději nasadili psí hlavu "novinářské žumpě". Oni dělají všechno správně, mají ty nejlepší úmysly, ale nesnášenliví žurnalisté podkopávají jejich usilovnému snažení symbolickou stoličku, načež oni se pak můžou udusit v oprátce svých vlastních produktů. Rozdíl je ovšem v tom, že zatímco u politiků je takové jednání možná pochopitelné, protože média jsou de facto určena k tomu, aby jejich práci zpochybňovala, u stvořitele jedné z největších mediálních platforem na světě se z tohoto argumentu stává opravdu žhavá třaskavina.

Pokud bude Zuckerberg dále chtít všechno rozhodovat sám, tak se může stát, že ti nejlepší lidé na trhu k němu nepůjdou.

A to zvláště v dobách, kdy se jedná o rozdělení koláče z reklamních tržeb, o který se má Facebook podělit s vydavateli obsahu, tedy klasickými médii. Mark Zuckerberg je natolik zaslepen vlastní velikostí, že si nepřipouští možnost ohrožení – jenže nad médii ještě nikdy nikdo dlouhodobě nevyhrál. A ani dvě a čtvrt miliardy uživatelů nejsou zárukou toho, že vás někdo neklepne přes prsty.

Negativní asociál?

Pokud bude Zuckerberg dále chtít všechno rozhodovat sám, tak se může taky velice dobře stát, že ti nejlepší lidé na trhu k němu prostě nepůjdou. Jsou zvyklí pracovat samostatně a reportovat výsledky. Na micromanagement si prostě nebudou zvykat. Na to ani královské platy, společné obědy, a dokonce ani opravna kol zdarma nestačí.

Teenageři dnes považují Facebook za médium svých rodičů a jako výraz generační revolty už tuhle síť prostě nepoužívají.

Zuckerberg byl kdysi neprávem obviňován z autismu – to ale není pravda, opravdoví autisté by se tímto přirovnáním mohli cítit uraženi. To, že je to negativní asociál, ovšem pravda je. Ale nemusí se bát – sám určitě nezůstane. A ani o byznys se v nejbližší době obávat nemusí, i když se Facebook v současné době nachází až na čtvrtém místě v pořadí oblíbených sociálních sítí mladých Američanů.

Teenageři dnes považují Facebook za médium svých rodičů a jako výraz generační revolty už tuhle Zuckerbergovu síť prostě nepoužívají. Přešli ovšem na Instagram. A ten už teď před Zuckerbergem nikdo nechrání.

foto: Profimedia, zdroj: The Wall Street Journal

Tipy redakce

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.