Jaká je naše představa o nových technologiích v dopravě? No, existuje spousta kandidátů, samořiditelná auta, drony, které přepravují náklady i lidi. Tunely, ve kterých sviští vlaky na vzduchových polštářích obrovskou rychlostí. Řekněme si na rovinu, že sdílené kolo je ve srovnání s těmito představami málo. Jenže ono je vlastně technologicky nejdál.
Bike-sharing se zkoušel už v 60. letech a ztroskotal na tom, že vyzvednutá kola nikdo nevracel, protože neexistoval přehled o tom, kde jsou. Nyní je tu GPS, Bluetooth, RFID a mobilní platební systémy. Tedy ideální podhoubí k tomu, aby se kola neztrácela a aby za jejich použití cyklisté mohli platit.
Reklama
Kola z dokovacích stanic, tedy uzamykatelných stojanů, se tak konečně mohou stát hitem. Třeba v Číně podobné startupy vznikají jako šitaké po dešti. A těží z toho, že místní obyvatelé milují cyklistiku jako levný a rychlý způsob dopravy po ucpaných silnicích.
Pro urbanizovaný svět bude mít v nejbližší budoucnosti význam hlavně osobní mobilita, levná, bez komplikací a omezení, tužící tělo.
Ovšem ani dokovací stanice už dneska nejsou nutností, jde to i bez nich, bez jejich budování a montování potřebné infrastruktury do kol samotných. Doky, jinak řečeno sofistikované stojany, bike-sharing prodražují, a tak systémy bez nich mohou poskytovat kola za pár dolarů na hodinu. Cílem je osobní mobilita z místa A na místo B, a to bez nutnosti hledat oficiální místo k zaparkování kola před jeho předáním dalšímu zájemci. Prostě je jen postavíte u kandelábru a další zájemce si kolo najde podle GPS.
Sdílená elektrokola
Pokud jste líní šlapat, za pár let se dočkáte i sdílení elektrokol, taktéž bez nutnosti hledat doky pro nabíjení. Baterie se zmenšují a zlevňují, dobíjet můžete kdekoliv. Projekty založené na tomto principu vznikají v San Franciscu a Washingtonu, lidé si prý půjčí elektrokolo až desetkrát raději, než kolo poháněné jenom jejich silou.
![Elektrokola už se sdílí například v Madridu. Teď už jen nějak vychytat ty stojany...](/images/.thumbnails/images/misa/kveten/kola_sdilena.740x494.jpg)
Bikes parked on the sidewalk, belonging to Madrid public system (BiciMad) on Oct 03, 2017 in Madrid, Spain
Pesimisté se bojí center měst zavalených opuštěnými sdílenými koly a dost možná se dočkáme toho, že budou omezovat vjezd kol tak, jak nyní některé metropole regulují automobily. Není ale lepší být obklopen koly než automobily? Pro urbanizovaný svět bude mít v nejbližší budoucnosti význam hlavně osobní mobilita, levná, bez komplikací a omezení, tužící tělo, odlehčující hromadné dopravě a neprodukující emise. Právě proto je dopravním strojem budoucnosti pouhé kolo, na jehož výhody mnozí z nás už dávno zapomněli.
foto: Profimedia a Shutterstock, zdroj: Wired