fbpx

Pět důvodů, proč sdílení letí. V Česku i ve světě 1 fotografie
Bikesharing - sdílená kola pro rychlé přesuny po městě

Peer-to-peer služby šetří čas, peníze a jsou ekologické. V Česku rostou s rozšířením internetu

Zveřejněno: 1. 5. 2018

O tom, že pro úvěr už nemusíte pouze do banky a že pro ubytování či odvoz domů už není nutné využívat služeb hotelů či taxiků, ví dnes v Česku naprostá většina lidí. A obliba těchto sdílených služeb roste. Proč? Podívejme se na některé příčiny.

Peer-to-peer služby (což v překladu znamená doslova „rovný s rovným“) nenabízejí uživatelům jen úsporu času, ale také výhodnější podmínky pro všechny zúčastněné. Díky tomu ušetří jak uživatelé jednotlivých služeb, tak i majitelé jednotlivých „statků“, tedy třeba auta, bytu, ale i finanční hotovosti.

Související…

Pronajmout, nebo koupit? Trend ekonomického sdílení ovládá hory
Klára Kutilová

Sdílená ekonomika je zároveň synonymem tzv. společensky zodpovědného podnikání a přístupu k životu: Proč bychom všichni museli vlastnit auto nebo digitální kameru, když si je jednoduše můžeme půjčit jen na dobu, kdy je potřebujeme? Právě sdílení aut zažívá v Česku výrazný boom.

V roce 2016 internet pravidelně využívalo 76,5 % tuzemské populace. Ve srovnání s rokem 2006 zde pozorujeme téměř 40% nárůst.

Podle dat Asociace českého carsharingu jsme v Česku měli v roce 2012 jen 10 sdílených aut. V roce 2017 to už však bylo 344 vozů. Obliba P2P se ukazuje i na firmách, které zprostředkovávají půjčky mezi lidmi. Například přes společnost Zonky si půjčili lidé přes 3 miliardy korun.

Proč je sdílená ekonomika stále oblíbenější:

  • Internet
    Pryč jsou doby, kdy se připojení na internet počítalo na minuty. Dnes je internet dostupný všem a vyjde vás to „jen“ na pár korun.
  • Ekologie
    Tím, že zařizujete vše online, nepotřebujete stovky papírů, které vám v lepším případě jen překáží, v tom horším je někde zapomenete a ztratíte.
  • Cena
    Není to jen tím, že by Češi chtěli „zase na něčem šetřit“ a sledovali zboží v akci. Dělá to tak celý svět, protože nikdo nechce zbytečně utrácet.
  • Jednoduchost
    Téměř vše zařídíte z pohodlí domova. Stačí vám počítač, tablet nebo mobil, abyste zařídili vše, co potřebujete. Nemusíte trávit čas na pobočkách.
  • …a zase ten internet
    S masivním rozšířením internetu se zvýšila i důvěra lidí v nakupování přes internet. Objednat si cokoliv na internetu je bezpečnější, než se vydat do obchodu.

Ze studie Informační společnost v číslech 2017 Českého statistického úřadu vyplývá, že v roce 2016 internet pravidelně využívalo 76,5 % tuzemské populace. Ve srovnání s rokem 2006 zde pozorujeme téměř 40% nárůst. Ze zmíněné zprávy také vyčteme, že zhruba polovina všech uživatelů, tedy téměř 4 miliony lidí, přistupují na internet pomocí mobilního telefonu či tabletu.

Podle zprávy APEK (Asociace pro elektronickou komerci) z roku 2017 nakupuje na internetu pravidelně 88 % Čechů a více než polovina z nich navíc uskuteční alespoň deset nákupů ročně.

Vzhledem k tomu, jak kladně Češi přijali možnosti e-commerce, byla jen otázka času, kdy začnou masivně využívat také platformy sdílené ekonomiky – od objednání taxi přes aplikaci v mobilu nebo zarezervování noclehu mimo tradiční hotelové sítě až po půjčky či investování peněz skrze peer-to-peer platformy.

foto: Shutterstock, zdroj: Zonky Times

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...