fbpx

Pátek Karla Křivana: Jak se učím od svých studentů 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Ty věty jsem slyšel v různých podobách během svého brožovaného života xkrát: „Nemáme nic jiného než svoje mozky a ruce. Vzdělání je naše jediná přidaná hodnota.“ Shodne se na tom vláda i opozice, všichni minulí i budoucí prezidentští kandidáti. Proč pak tedy, jak by řekla teta Kateřina ze Saturnina, skutek utek?

Zveřejněno: 17. 1. 2025

Příležitostně a externě učím více než deset let na různých vysokých školách. Rozhodně nesouhlasím s tím, že studenti jsou hloupější, línější či nějak vůbec zaostalejší, než jsme my, moudří a rozvážní dosavadní ředitelé české kotlinky. Baví mě příběhy studentů, kteří uspějí v rozličných mezinárodních soutěžích a srovnáních. Poslouchat rozhovory s nimi bývá osvěžující, protože vědí, o čem mluví, nemají český mindrák a svět, který se chystají dobýt, pro ně s milou samozřejmostí nekončí u Aše či Břeclavi.

To jsou ale jen ty pomyslné špičky ledovce, zatímco v hlubinách naší vzdělávací soustavy se líně a spokojeně povaluje průměr, aniž tuší, že postupně roztaje v šedivosti života. Různí školští reformátoři navrhnou spoustu báječných nových principů, postupů a organizačních změn, kterak z našich dětí a studentů vymodelovat lidi, kteří se v budoucím světě nejen neztratí, ale třeba jej dokáží i ovlivňovat.

Co ještě nevědí

Protože mám ale slovy Járy Cimrmana několik drobných charakterových vad, z nichž ta z nejméně vhodných pro kapitalismus volného trhu a korporátní politiku je, že nejdříve hledám chyby u sebe, a až pak u druhých, když stojím před místností plnou mladých lidí, říkám si, co jim mohu dát navíc, co oni ještě nevědí?

Začnu jim ukazovat příklady a oni mi vysvětlují, co a proč by udělali jinak, co na ně vůbec nefunguje, a naopak, co se jim líbí.

A pak si řeknu, že přeci nejlepší bude, když z následujících minut budu mít něco i já, a popravdě jim vyjevím, že svět marketingu a politické reklamy, o kterém jim mám něco vyprávět a z něhož budou mít u mě zápočet, je možná větší neznámou pro mě než pro ně.

Jejich názor na využití TikToku v kampani mě zajímá, protože s touto sociální sítí mají mnohem větší zkušenost než já. Umělou inteligenci tak nějak poznáváme společně, ale oni jistě s mnohem větší samozřejmostí.

Poznávání různých světů

Začnu jim ukazovat příklady a oni mi vysvětlují, co a proč by udělali jinak, co na ně vůbec nefunguje, a naopak, co se jim líbí. A pak se teprve dostaneme k podstatě oněch způsobů, kterými se po tisíciletí lidé snaží svým sousedům prodat boty, víno nebo svůj pohled na budoucnost obce. A že to, co oni považují za výjimečné a jedinečné, tu již mnohokrát před námi bylo, jen za využití jiných technologií. Nakonec skončíme stejně u jednoduchých otázek, jako jestli vám projde lež v kampani.

Chci říct, že jeden z problémů současného školství je, že autorita vyučujícího nemůže pramenit z vědomí, že studenty uvádí do světa, který zná lépe než oni. Společně poznáváme rychle se proměňující život kolem nás. Oni si nemyslí, že už všechno znají, alespoň ti bystřejší z nich. Já zase vím, že potřebuji změny technologií vysvětlit od lidí, kteří s nimi vyrůstali a berou je jako samozřejmost.

Mluvit spolu a ne kázat. Platí to ve škole i v práci. Největší chybou vládnoucí generace by bylo, pokud by spoléhala na to, že ti mladší je potřebují víc. Chceme-li uchovat to smysluplné ze světa, který známe, pak jej otevřeme budoucnosti i s rizikem, že z něj něco zmizí. Nebudeme vzdělanou zemí, pokud se budeme chovat jako správci té knihovny v knize a filmu Jméno růže. Na silných myšlenkách a hodnotách je výborné to, že si nakonec najdou cestu k lidem, kteří mají schopnosti je pochopit a rozvést. Dobrý vyučující může toto setkání urychlit. Jen se nesmí bát otázek. Těch svých i těch od studentů.

Související…

Pátek Karla Křivana: Proč má smysl číst Karla Čapka
Karel Křivan

foto: Shutterstock, zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...