fbpx

Éra létajících aut se blíží. Co jim ještě stojí v cestě? 1 fotografie
Zdroj: Shutterstock
Zveřejněno: 28. 7. 2023

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nedávno vydal zvláštní osvědčení o letové způsobilosti modelu létajícího auta, vyvinutého společností Alef Aeronautics. Stroji umožňuje vznášet se na omezených místech za účelem výstav, výzkumu a vývoje. Informuje o tom BBC. Ačkoliv je létající auto stále spíše věcí fantazie, toto rozhodnutí podle serveru znamená zlom v budoucnosti letecké mobility. Než se však létající auta stanou realitou ve městech po celém světě, bude nutné ještě vyřešit spoustu problémů – například neustálé dunění a svištění létajících aut při průjezdu, startu nebo přistání.

Zakladatelé firmy Alef začali na konceptu vozu pracovat v roce 2015 a v roce 2019 vytvořili první prototyp létajícího auta v plné velikosti: Model A. Stroj, který může legálně jezdit po silnici a pojme dva cestující, se chlubí dojezdem 322 kilometrů a doletem 177 kilometrů. Je navržen tak, aby vypadal podobně jako běžné auto. Nebude také potřebovat vzletovou dráhu a měl by se vejít i na tradiční parkovací místo. Společnost tvrdí, že patentovaná technologie vozu umožňuje dosáhnout vertikálního vzletu a přeměnit se v polovině letu na dvouplošník s dveřmi, z nichž se stanou křídla.

Možná, že zpočátku budou moci létat jen velmi bohatí cestující, jako tomu bylo v počátcích komerční letecké dopravy. Úspory z rozsahu ale mohou nakonec učinit létající automobily cenově dostupnými – zejména pokud se městům podaří motivovat společnosti, aby poskytovaly přístup k této dopravě lidem s nižšími příjmy.

Ačkoliv si firma od projektu slibuje dramatickou změnu v každodenním dojíždění do práce, let Modelu A zatím viděla jen hrstka investorů, a to na předvádění v roce 2019. Stále také zůstává řada otázek technologického rázu. „Některé komponenty, které potřebujeme, dnes na světě prostě neexistují, například vysoce specializované systémy vrtulových motorů,“ podotýká pro BBC šéf společnosti Alef Aeronautics Jim Dukhovny. Kalifornská společnost doufá, že výrobu zahájí mezi lety 2025 a 2026, ačkoliv vozidla si už nyní mohou zájemci objednat předem. Cena v současné době dosahuje tří set tisíc dolarů, což je v přepočtu asi 6,5 milionu korun. Alef nicméně doufá, že se ji nakonec podaří snížit na 35 tisíc dolarů, tedy přibližně 760 tisíc korun za kus.

Problém bezpečí a hluku

Model A má být automobil bezpečný i pro let – lehký a aerodynamický. To ale může znamenat, že nebude tak vhodný na jízdu po silnici. Také americký Federální úřad pro letectví vyjadřuje některé obavy, které se týkají hluku, znečištění, bezpečnosti, udržitelnosti či nákladů. Kdo bude tato létající auta řídit? Budou cestující potřebovat řidičský průkaz? Jak ovlivní vozidla nad hlavou životy lidí? Která jurisdikce bude odpovědná za havárii ve vzduchu?

Co se týče hluku – navrhnout létající auta tak, aby byla výjimečně tichá, je obtížné. Zvláště když při rozsáhlém komerčním provozu mohou každou hodinu startovat a přistávat stovky letounů. K regulaci hladiny hluku tedy budou pravděpodobně nutná přísná vládní nařízení. Pokyny pro leteckou infrastrukturu by mohly být převzaty ze stávajících předpisů – metriky uplatňované na tradiční letadla a vrtulníky, píše BBC.

Rychlost, kterou se tato vozidla budou pohybovat, zase může vést ke kolizím – ať už mezi automobily, nebo s budovami. Je proto nezbytné přesné, vědecky řízené plánování dráhy a trajektorie. Federální úřad pro letectví předpokládá provozování „leteckých taxíků“ ve specifických koridorech mezi letišti a vertiporty v centrech měst. Doposud však neexistují žádná ustanovení pro plánování trajektorie létajících automobilů.

Navrhnout létající auta tak, aby byla výjimečně tichá, je obtížné. Zvláště když při rozsáhlém komerčním provozu mohou každou hodinu startovat a přistávat stovky letounů.

Konec ucpaných silnic?

V kontextu takovéto dopravy se často mluví o řešení dopravních zácp. „Jednu věc je třeba mít na paměti – městská letecká mobilita nevyřeší dopravní zácpy,“ upozorňuje pro BBC přidružený ředitel britské inženýrské společnosti Arup v San Francisku Byron Thurber. „Ve skutečnosti se pravděpodobně nedočkáme toho, že by se objem vozidel na obloze přiblížil objemu automobilů na zemi. A kdyby ano, pak by začaly vznikat zácpy na obloze,“ dodává.

Pravděpodobnějším scénářem je proto využití leteckých taxíků v hustě obydlených oblastech, jako je centrum Londýna nebo New York, v době dopravní špičky. Možná, že zpočátku budou moci létat jen velmi bohatí cestující, jako tomu bylo v počátcích komerční letecké dopravy. Úspory z rozsahu ale mohou nakonec učinit létající automobily cenově dostupnými – zejména pokud se městům podaří motivovat společnosti, aby poskytovaly přístup k této dopravě lidem s nižšími příjmy, podotýká BBC.

„Když auta začala nahrazovat koně, objevila se spousta podobných otázek – o bezpečnosti a o tom, co se stane s městy. Mnozí se chtěli vrátit ke koním. Pokud se to udělá správně, létající auto by mělo být bezpečnější,“ věří Dukhovny.

Související…

Budoucnost dopravy: Jak budeme jezdit už za pouhých 5 let?
Vojtěch Žák

foto: Shutterstock, zdroj: BBC.com

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...