fbpx

Advertorial Zveřejněno: 5. 11. 2025
Vedoucí komunikace Tesco Michal Vaňáček. (foto: Tesco)

Zachránit jídlo, které by jinak skončilo v koši, není žádná věda. Tesco i jeho zákazníci dokazují, že pomáhat může každý – doma, v práci i při běžném nákupu.

Každý den v Česku končí tuny potravin v odpadu – a přitom tisíce lidí nemají co jíst. Naštěstí se najdou firmy, které se rozhodly to změnit. Jednou z nich je Tesco, které už od roku 2015 daruje neprodané potraviny potřebným – tedy o dva roky dřív, než to vůbec vyžadovala legislativa.

Jen za poslední rok se díky iniciativě „Bojovníci proti plýtvání“ podařilo darovat potraviny v přepočtu na 4,6 milionu porcí jídel. Pomoc tak našla cestu k tisícům rodin po celé republice.

dsc01104 1

„Boj proti plýtvání potravinami vnímáme jako celospolečenskou výzvu a jako významný prodejce potravin úspěšně pracujeme na snížení potravinového odpadu v rámci našich provozů. Naše aktivity rozšiřujeme i směrem k našim zákazníkům. Chceme jim být partnerem v tom, aby potraviny využívali naplno,“ říká Michal Vaňáček, vedoucí komunikace Tesco.

Méně odpadu, více dobrých skutků

Nová evropská legislativa ustanovila ambiciózní cíl – snížit potravinový odpad pro maloobchod i domácnosti o 30 % do roku 2030. Tesco jde příkladem už teď. Od roku 2015 snížilo množství odpadu ve svých provozech o neuvěřitelných 82 %, a tím to zdaleka nekončí.

Společnost nově zavádí večerní svozy, díky nimž se potraviny darují dvakrát denně. Nejlepší obchody, které v darování vynikají, Tesco oceňuje titulem Bojovníci proti plýtvání.

A aby mohli zákazníci přidat ruku k dílu i doma, připravilo Tesco na svých webových stránkách praktický manuál, kuchařku s tipy a recepty, jak vařit beze zbytků a ušetřit tak nejen planetu, ale i vlastní peněženku.

Od politiky k talíři – a zpět

Tesco se angažuje i na mezinárodní úrovni. Letos spolupořádalo kulatý stůl OSN „Od politiky k talíři“, který spojil lídry z celého světa v boji proti plýtvání potravinami.

dsc01056 1

Společnost také spolupracuje s dodavateli na inovacích, které pomáhají omezit ztráty už při výrobě. Příkladem je uvedení „baby brambor“, které dříve končily zaorané na poli a nyní jsou vyhledávaným artiklem.

„Tesco je pro nás dlouhodobým strategickým partnerem. Díky efektivní logistice a koordinaci se k potřebným dostává více čerstvých potravin, které by jinak skončily v koši. To znamená konkrétní pomoc pro rodiny, seniory i samoživitele,“ dodává Aleš Slavíček, předseda České federace potravinových bank.

Malé kroky, velká změna

Každý darovaný bochník chleba, každá zachráněná zelenina nebo zpracovaný zbytek jídla znamená víc, než se může zdát. Tesco svým přístupem ukazuje, že boj proti plýtvání není jen o číslech – ale hlavně o lidech, respektu k jídlu a úctě k planetě.

Sdílejte článek