fbpx

Zveřejněno: 21. 9. 2017

Den bez aut. Pro mnohé chodce sen, pro mnohé řidiče horor… Samozřejmě to nemůže být doslova, neboť musí jezdit sanitky a další vozy, bez kterých bychom se neobešli. Je ale určitě dobré, když si tu a tam připomeneme, že mnohdy je jízda autem zbytečná, zvlášť když v něm sedí jen jeden člověk, který se v pohodě může dopravit veřejnou dopravou. Mezinárodní den aut připadá na pátek 22. září.

„Den bez aut je zakončením evropského týdne mobility. Auto*Mat v celé republice pořádá dvě akce. Na začátek týdne mobility, tedy 16. září, jsme pozvali všechny sousedy do ulic bez aut na akci Zažít město jinak. Na celý týden jsme pak vyhlásili tzv. Zářijovou výzvu Do práce na kole. Ti, kteří vydrží po celý týden od 16. do 22. září jezdit na kole nebo chodit či běhat do práce místo toho, aby jezdili autem, budou odměněni. Nejenže získají lepší kondici, náladu a čistší ovzduší ve svých městech, ale mají i šanci vyhrát v losování vítězů výzvy,“ uvedla pro náš portál Lenka Myšáková z Auto*Matu.

cekani na bus shutterstock 399932482

Mezinárodní den bez aut spadá pod týden Evropského týdne mobility. Ten začal již 16. září.

Zájem měst i médií

K čemu vlastně den bez aut slouží? Ukazuje nám, že existují i jiné dopravní alternativy, které jsou mnohem ekologičtější. Nemusí se jednat pouze o kola (ne každý je zdatný cyklista), ale třeba i o prostředky městské hromadné dopravy. Tramvaj dokáže převézt mnohem více lidí než jedno auto, jehož jízda má – kvůli výfukovým plynům – neblahý dopad na životní prostředí. „Den bez aut i celý Evropský týden mobility má stejné cíle, které Auto*Mat prosazuje už roky. Jsme rádi, že tato kampaň, která připomíná důležitost budování udržitelné mobility ve městech, vzbuzuje každým rokem nejen zájem medií, ale i zájem měst,“ uvedla Myšáková.

Levnější MHD

K tomu, aby lidé co nejméně jezdili auty po celý rok, určitě slouží i zatraktivnění městské hromadné dopravy, více míst k sezení, větší komfort, větší zapojení vlaků nebo wi-fi ve vozech. Důležitá je i nižší cena za MHD. Hlavní město proto od 1. července 2015 zlevnilo roční kupón o 1100 korun – ze 4 750 na 3 650 korun, jízdenku si nemusí kupovat člověk, který v MHD (vyjma vlaku a ve speciální letištní lince AE) doprovází dítě do tří let věku, vyjma vlaku a letištní linky mohou po hlavním městě zdarma jezdit i psi, které doprovází člověk s platnou jízdenkou.

kolo ve meste shutterstock 579411715

Zářijová výzva Do práce na kole je pro soutěžící otevřena zcela zdarma.

Dlouhodobě platí, že jízdenku si nemusí kupovat děti do šesti let věku, neplatí se ani za přepravu dětského kočárku s dítětem. Senioři do 70 let mají zvýhodněné jízdné, od 70 let je pro ně jízdné zcela zdarma, stejně tak pro držitele průkazů ZTP a ZTP/P.

Jízdné zdarma?

V Praze vznikla i petice za MHD zdarma pro všechny, podle zastánců tohoto opatření by právě to snížilo dopravu v hlavním městě. Na někdejším semináři v Poslanecké sněmovně uvedl Jiří Koželouh z Hnutí Duha, že v ČR žije 66 % lidí v místech, kde je vysoký výskyt rakovinotvorného benzopyrenu. MHD zdarma je podle jeho slov součástí energetické koncepce nevládních organizací Chytrá energie. Doprava zdarma je kupříkladu v estonském Tallinnu nebo v moravském Frýdku-Místku. Tam od března 2011 nemusí za MHD platit tamní občané, stačí prokázat bezdlužnost vůči městu a zakoupit čipovou kartu za 299 korun, kterou si každý rok dobíjejí kuponem v hodnotě jedné koruny. Systém byl rozšířen i do některých okolních obcí.

foto: Shutterstock, zdroj: Do práce na kole

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...