fbpx
Zveřejněno: 30. 9. 2017

Moderátorka Lucie Špaková se poslední dobou představuje ještě v trošku jiné poloze, než jsme ji znali doposud. Na plno se položila do otázek osobního rozvoje a stala se zakladatelkou akcí Štroodl a Pidi Štroodl. A protože sama miluje Slow Fashion, věnovala tomuto tématu celou říjnovou akci.

Už 3. října, představí v Jack Daniels Musician Factory - Studio dva skvělé hosty, módní návrhářku Lubicu Skalskou, která módu upcykluje, a fashion designérku a bojovnici za smysluplnější styl Kamilu Vodochodskou. A obě dámy pro Flowee také trochu vyzpovídala.

Kolik oblečení máte ve skříni?

Kamila: Nikdy pro mě nebylo důležité, tak jako pro některé zaryté minimalisty znát přesný počet kusů ve vlastní skříni. Jde především o efektivitu a rychlou možnost přizpůsobit obsah šatní skříně životní etapě, která vás zrovna čeká, procházíte jí nebo jste jí prošli. Pro mě touto životní cestou byl právě příchod dcery. Hodnotové dospění, zpraktičtění, zhubnutí a čistota materiálů oděvů v rámci jednoho z parametrů slow fashion – to vše s sebou přinesla ta nejvyšší hodnost maminky (smích). Velká část mého šatníku právě před pár dny odešla společně s dalšími kousky z mých designérských kolekcí skrze charitativní bazárek pro Domov na půli cesty, se kterým spolupracuji. Takže až mé zbylé srdcové kousky po tomto darovacím zásahu vrátím zpět do skříně, sama budu možná překvapená.

kamila1

Kamila

Kolik kusů by měla mít žena ve skříni?

Lubica: Přestože cílem efektivního šatníku je mít menší množství kusů ve skříni, nelze říci, že existuje jediné a definitivní číslo pro všechny ženy. Každá z nás se pohybuje v jiném osobním i pracovním prostředí, každá máme jiné zájmy, hodnoty, životní postoje či časové a finanční možnosti. Všechny tyto aspekty by pak měl efektivní šatník odrážet. To, co je důležitější než konkrétní počet, je znalost sám sebe, schopnost vnímat jak své tělo, pocity se kterými vstáváme a které budou odrážet výběr outfitu pro celý den. Jedná se tedy přeneseně o vztah sám k sobě skrz svůj šatník, nejenom ten stylový, ale i hodnotový.

Měli bychom přesně vědět, co v šatníku máme – každý kus. Dalším krokem je kouzlo vzájemné kombinatoriky jednotlivých oděvů, jestli jsou z kvalitních materiálů, opticky vhodných střihů a jestli nám pokrývají všechny oblasti aktivního života, které potřebujeme. Rozhodně zde není prostor pro kousky s cedulkou ještě z obchodu někde na dně skříně, „půllásky“, které sice několikrát do roka oblékneme, svlékneme a opět pověsíme zpět do skříně se slovy, „že se bude kousek hodit příště“. Takže pro někoho je to 30 kusů a pro jiného např. 300 - pokud obě tato čísla splňují výše popsaná kritéria, je to v pořádku. Nemám ráda extrémy a dogmata. A to ani v případě hodnocení, na kterém čísle se má efektivní šatník ustálit.

lubica1

Lubica

Proč podle Vás lidé podléhají módním trendům a nakupují fast fashion?

Kamila: Dnešní doba je vlastně velmi bezstarostná, dá se říct, že se máme velmi dobře. Do toho jsme chtě nechtě ohromně ovlivněni neustálým tlakem médií, a hlavně sociálními sítěmi. Vidíme, že naše oblíbené bloggerka má každý den nový outfit a prostě to chceme taky. A řetězce s Fast Fashion nám to za dostupné ceny umožňují. Většina lidí není nastavena tak, že se zajímá o to, jak daný oděv vznikl a ani o to, co se s ním bude dít, až nás přestane bavit. Prostě jej vyhodíme. Takže velký podíl na masové závislosti na fast fashion vlastně má na svědomí ona bezstarostnost, pohodlnost dnešní doby a neznalosti či nezájem o etické a ekologické souvislostí. Každý produkt má svůj příběh, hodnotu i podhodnotu. Jen před tou většina lidí raději oči zavře.

Lubica: Protože žijeme v době, kdy je fast fashion běžnou součástí našich životů. Naštěstí si lidé v Česku a na Slovensku ještě pamatují dobu, kdy na našem trhu oblečení z řetězců nebylo dostupné. A proto si myslím, že pro lidi u nás nebude zas až tak velký problém pochopit problematiku fast fashion a její možné řešení, protože ještě naše babičky si byly vědomy skutečného luxusu. Pokud chtěly například luxusní kabát, byl šitý z kvalitní vlny pro ně na míru. Přesně takové kabáty nyní já upcykluju na vesty a jsou krásné i po dvaceti letech.

Vstupenky jsou ke koupi zde 

foto: Lucie Špaková

Tipy redakce

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.