fbpx

Šéfka pro vztahy s médii Zuckerbergovy firmy vzkázala mediálním domům, že bez spolupráce s Facebookem zemřou

Zveřejněno: 24. 8. 2018

Gigant sociálních sítí se po všech skandálech a propadech na burzách cítí zřejmě stále silný v kramflecích. Tedy rozhodně jedna z jeho hlavních tváří. Ředitelka Facebooku pro vztahy s médii Campbell Brownová začátkem srpna v Austrálii zástupcům tamních médií prozradila, že bez Facebooku jsou vydavatelé ztraceni. A že Facebook naopak nepotřebuje je ani jejich čtenáře.

Související…

Facebook vydává magazín a odmítá mu říkat magazínFacebook oslovil banky. Chce vědět, jak utrácíme a kolik máme na účtuFacebook nám ohlídá čas, který trávíme na sítích. Jde firmě o naše dobro?

„Marka vydavatelé nezajímají,“ řekla údajně Brownová na mítinku s australskými vydavateli s tím, že jí Mark Zuckerberg dává volnou ruku, jaké podmínky s médii vyjedná. „Pomůžeme vám vzkřísit publicistiku. Jinak to totiž za pár let bude vypadat tak, že vám a vašemu umírajícímu byznysu budu držet ruku jako v hospicu,“ prohlásila podle deníku The Australian. Její prohlášení přitom potvrdili i další svědci. „Nemáme už zájem se s vámi bavit o výši návštěvností vašich serverů. To je starý svět, do kterého není cesty zpět,“ dodala ředitelka, která vzápětí pravdivost výroků popřela s tím, že jsou vytržené z kontextu.

Brownová i další zástupci Facebooku si dál stojí za tím, že jejich povinností není plnit funkci „hlídačů pravdy“.

Právě šíření obsahu a jeho doručování uživatelům Facebooku činilo 99 % služeb, které Zuckerbergova firma vydavatelům během posledních pěti let nabízela. Mnohá média proto začala zavádět nové redakční postupy, aby mohla generovat obsah, který se snadno šíří na sociálních sítích. Díky Facebooku se také mnozí vydavatelé domnívali, že by jim placená reklama mohla generovat zisky. To se ovšem neděje.

Facebook stále čelí kritice kvůli šíření fake news či nepravdivých inzerátů. A právě Brownová byla minulý rok najata proto, aby napravila vztahy se zpravodajskými domy po amerických prezidentských volbách z roku 2016. Nic moc se ale nezměnilo. Brownová i další zástupci Facebooku si dál stojí za tím, že jejich povinností není plnit funkci „hlídačů pravdy“.

Podvedená média?

Problémy mediálních domů samozřejmě začaly už s příchodem internetu. Vydavatelé novin si sice rychle uvědomili, že se zpravodajství dá šířit i na webu – jednoduše, bez nákladů na tisk a hned, tedy „online“ – nevyřešili ale otázku, jakým způsobem by měli čtenáři za zprávy platit. Proto je poskytli na web zdarma a spoléhali se na inzerci. Pak přišel Facebook, který vydavatelům slíbil čtenost, jež se dá před inzerenty vykázat, a vzal si zadarmo jimi vytvořený a zaplacený obsah.

Pokus mediálních domů o šíření svého obsahu skrze sociální sítě končí definitivním poznáním, že inzerce kvalitní zpravodajství na internetu nezaplatí.

Média uvěřila, že jim Facebook chce pomoct, a tak vlastně začala cesta k internetové inzerci, o níž vydavatelé ještě nevěděli, že bude cestou, kudy inzertní peníze masově poputují k někomu jinému. Konkrétně k Facebooku.

Technologičtí parazité

Tento pokus mediálních domů o šíření svého obsahu skrze sociální sítě končí definitivním poznáním, že inzerce kvalitní zpravodajství na internetu nezaplatí. A jediným řešením je obsah zpoplatnit.

Nyní už víme, že Facebook nemá zájem na tom, aby zvyšoval kvalitním médiím čtenost. Měli by to dělat samotní čtenáři.

Vydavatelé se pomalu začínají vzpamatovávat z šoku. Místo toho, aby nechali technologické firmy parazitovat na vlastním obsahu, se musí sami inspirovat jejich technologickým know-how. Prodej obsahu se tak zdá být cestou, kterou lze aspoň částečně nahradit výpadek inzertních peněz.

Facebookem proti kvalitě

Ovšem motivovat čtenáře, který má na internetu nepřeberné možnosti, aby odebíral placený obsah, jde jen za podmínky, že si onen čtenář vybuduje k danému médiu silný vztah. To lze ale těžko, když jako neplatící čtenář dané médium nezná...

Nyní už víme, že Facebook nemá zájem na tom, aby zvyšoval kvalitním médiím čtenost. Měli by to dělat samotní čtenáři. Po revoluci jsme byli lační po informacích všeho druhu. Platit za ně nám přišlo naprosto normální. Nyní jsme se dostali do doby, kdy existuje přemíra informací a jsou zadarmo. Informací je už tolik, že se těžko hledají ty kvalitní a pravdivé. Třeba nás ještě kvůli rychle se šířícím dezinformacím čeká návrat ke klasickým novinám.   

foto: Shutterstock, zdroj: The Guardian

Tipy redakce

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.