Jak se Unilever zbavuje online ambasadorů s falešnými followery

Přečteno 2062x

Coby elévka ve světě internetových médií jsem v lednu zasedla k dlouhému seznamu českých, moravských a slezských blogerů a influencerů. Natěšená, že se poučím a osvěžím svůj pohled na svět, jsem svědomitě proklikávala tucty webových stránek. Nakonec jsem bezradně vytočila číslo internetového „guru“. „Promiňte, ničemu nerozumím. Většina těch ‚influencerů‘ je tak vágní a nudná, že si nedovedu představit, že na ně někdo kliknul opakovaně, natož aby se našlo šedesát tisíc lidí, kteří se k nim chtějí vracet...“ Zatímco hlas na druhé straně zdlouhavě odkašlával, skočila jsem mu do řeči: „Tedy pokud jim neplatí…“

Související…

S rudým hadrem na čtenáře. Mladý Španěl dráždí svými fake newsFake, nebo pravda? U zpráv je důležitější hledat kontextNevěř tomu, co vidíš, aneb je tu éra fake videa

Guru mi pak vysvětlil, jak to tedy je. Je to vlastně veřejně známé „tajemství“ sociálních médií. Celebrita (nebo ten, kdo potřebuje a má na to) si koupí „fake“ stoupence na Instagramu a na Twitteru, aby inzerovala výrobky armádě „botů“ a mrtvých účtů. Psalo se o tom mockrát, ale tentokrát (nedlouho po investigativním zjištění New York Times) to vypadá, že mnohým influencerům začala zvonit hrana.

Univeler vydává obrovské prostředky na reklamu, byli by blázni, kdyby je chtěli dál utápět na účtech mrtvých duší.

Britsko-holandská firma Unilever, která prodává nejznámější potraviny, ale i značky typu Dove a Persil, se rozhodla reagovat na protesty skutečných konzumentů. Lidi už mají totiž plné zuby celebrit, které plní sociální média svým placeným „doporučováním“ produktů. Především elektronicky sofistikovaní mileniálové přecházejí od velkých firem k menším, které si nemůžou dovolit podobnou korupci, a působí proto důvěryhodněji.

Nákup mrtvých duší

Existují samozřejmě i influenceři, kteří jsou úspěšní, i když mají tisíce reálných fanoušků a nejsou nakoupení od firem. Mají ale smůlu. Slovo influencer se stává sprostým. A ještě sprostší slovo je v tuto chvíli Devumi, což je jméno marketingové firmy, která se na influencery a nakupování mrtvých duší pro ně specializuje.

Podle The Times totiž nejméně 40 procent influencerů nemá skutečné stoupence, jednoduše si je kupují. Facebook oficálně podobné praktiky nedovoluje, ale ve skutečnosti se účty dají snadno uměle „přifouknout“ bez toho, že by někdo zaregistroval, že jde o levotu. „Jedna věc, bez které se marketing influencerů neobejde, je důvěra v influencera,“ prohlásil Keith Weed, šéf marketingu Unilever. Od teď proto hodlají spolupracovat jen s těmi, kteří budou s to prokázat, že jsou v získávání svých stoupenců čestní jako Mirek Dušín (to je ten „influencer správného chování“ od Foglara).

Podle The Times totiž nejméně 40 procent influencerů nemá skutečné stoupence, jednoduše si je kupují.

Samozřejmě, že nejde jenom o skautskou čest. Univeler vydává obrovské prostředky na reklamu, byli by blázni, kdyby je chtěli dál utápět na účtech mrtvých duší. A celebritám, které nepřiznají podvodné účty, v budoucnu hrozí mastné pokuty. A taky by se jim mohlo začít říkat „ovlivňovači“. Nedovedu si představit horší trest.

foto: Shutterstock, zdroj: The Times

Anastázie Harris

Anastázie Harris (ash)

Novinářka, publicistka, autorka knihy Alžběta II.: Pracující žena. Jinak také pracující žena.

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.