fbpx

OpenAI a ChatGPT půjdou do učebnic. Zaniknout mohou i manažerské role, říká Karel Šimánek 2 fotografie
Karel Šimánek. (zdroj: se svolením Karla Šimánka)

„Myslím si, že za chvíli si už nebudeme umět představit život bez umělé inteligence, podobně jako si dnes asi těžko dokážeme představit život bez internetu. AI bude všude.“

Zveřejněno: 20. 9. 2023

Midjourney kreslí obrázky k nerozeznání od fotografií, nejrůznější jazykové modely vám podle míry odpovědnosti autorů umožňují hledat pohodlně v legislativě nebo si třeba vyrobit doma elektrárnu. Přestože překladače, které jsou také poháněny umělou inteligencí, dnes bereme jako samozřejmost, jakmile nám klon známého programu ChaosGPT oznámil cíl zničit lidstvo, tak už nám není do smíchu. Zajímalo nás, co si o budoucnosti oboru myslí Karel Šimánek, AI expert a spoluzakladatel firmy BigHub, která pomáhá nasazovat AI největším firmám v logistice, energetice, bankovnictví nebo také genetice.

Jak byste vysvětlil „normálnímu člověku“, co to vlastně umělá inteligence je?

Umělá inteligence je obecný název pro celou řadu technologií a postupů a jako obor existuje přes 60 let. Poprvé byla tématem výzkumu v USA v padesátých letech minulého století. Jde o další krok ve zlepšování schopností počítačů a práci s nimi. Zatímco klasické programování dává stroji instrukce krok po kroku, umělá inteligence učí počítače se učit a rozhodovat, i když nemají pro danou věc předepsaná pravidla. Umělá inteligence nám už dlouho pomáhá předpovídat počasí, filtrovat maily nebo zlepšovat dopravu.

Za to, že se z ní stalo letos takové téma, může jedna dosud poměrně malá část celého oboru, tzv. generativní AI. Generativní AI, jak název napovídá, umí tvořit, tzn. píše nové texty, generuje úplně nové obrázky a fotky. Generativní modely letos udělaly revoluční pokrok ve zpracování přirozeného jazyka. Když to hodně zjednoduším, naučili jsme je velmi dobře číst a přesvědčivě psát, tak dobře, že jsou schopny úspěšně projít většinou testů a zkoušek, jako je třeba maturita. Hlavně jsou ale velmi dobře použitelné pro kohokoliv a díky tomu dokážou lidem pomoci v běžných úkonech, třeba psaní mailů nebo tvorbě postů na sociální sítě.

Jak velkou roli v tom celém hraje OpenAI a jejich ChatGPT? Bylo uvedení ChatGPT začátkem revoluce?

My používáme různé jazykové modely v projektech už roky, přesto věřím, že OpenAI a ChatGPT půjde do učebnic, že šlo o revoluci. Aplikovat AI totiž znamenalo donedávna ještě mít výzkumníky a programátory, mít velké peníze a dost dat, bylo to výsadou korporátů. Díky ChatGPT ale může s nejnovějším modelem pracovat opravdu kdokoliv a hned. Právě masové nasazení a zpřístupnění ChatGPT bylo revoluční. Přirovnal bych to ke chvíli, kdy internet přestal být akademickou sítí vědců a univerzit a začala jej využívat široká veřejnost.

Vidíme první případy deepfake podvodů, kdy řediteli firmy volá přes videocall falešný zákazník, nebo dokonce jiný ředitel. A má jeho téměř nerozeznatelný hlas a podobu. Na takové podvody podle mě nejsme jako společnost připraveni.

Stejně jako u kteréhokoliv jiného nástroje je důležité vědět, kdy jej používat, na co a proč. Nebrat kanón na vrabce a nelovit mamuty prakem. S klienty proto v první řadě probíráme jejich samotný byznys, zjišťujeme, co mají za data, kde jim umělá inteligence reálně může pomoci. Umělou inteligencí to totiž většinou nezačíná, ale končí.

Zvýšený zájem široké veřejnosti o umělou inteligenci je spojený právě s generativní AI a uvedením ChatGPT. I když jde o oslnivou novinku, která plní sociální sítě, je jen malou výsečí celého oboru. Já proto radši místo AI mluvím o tzv. strojovém učení nebo aplikované AI, což jsou užší a přesnější pojmy, které méně často sklouznou do klasické diskuze o Skynetu nebo Matrixu.

Takže se nemusíme bát, že nás AI zotročí nebo vyhladí?

Podobně jako spousta nástrojů v historii lidstva může být AI dobrý sluha, ale taky zlý pán. Neměli bychom se bát AI samotné, ale dávat velký pozor na to, co dokážou s AI dělat zlí lidé. Už dnes totiž vidíme nárůst dezinformací a jiných podvodů. Roste nejen počet falešných profilů, spamu a podvodných telefonátů, ale i jejich kvalita a přesvědčivost.

Hodně podvodů dneska vypadá tak, že vám volá falešný zaměstnanec banky, a chce od vás přístup k vašemu účtu. Mluví s přízvukem a většina lidí jej i díky tomu prokoukne a nedá mu jej. Už teď ale vidíme první případy deepfake podvodů, kdy řediteli firmy volá přes videocall falešný zákazník, nebo dokonce jiný ředitel. A má jeho téměř nerozeznatelný hlas a podobu. Na takové podvody podle mě nejsme jako společnost připraveni a jsou podle mě aktuálně největším rizikem, spojeným s popularitou AI nástrojů.

V delším horizontu to pak je další masivní vlna automatizace a s tím spojené změny na trhu práce. Rutinní a opakující se činnosti budou nahrazeny a naopak vzniknou nové pracovní pozice, které dosud neexistovaly. Lidé se budou muset naučit fungovat a pracovat s umělou inteligencí, která bude brzy všude kolem nás. Pořád jsme však daleko od toho, aby AI dosáhla schopnosti člověka, natož aby měla vlastní vědomí.

A kde tedy umělá inteligence může reálně pomoci? Jak reálně pomáhá u vašich klientů?

Pomáháme firmám integrovat AI do jejich operací právě tam, kde to má skutečný význam, kde mohou pomocí AI ušetřit nebo vydělat peníze. Optimalizace procesů, prioritizace zákazníků, prediktivní údržba jsou nejčastější příklady toho, kde u firem najdeme AI model.

m foj2399 jiri kafka pavel zvolanek josef stejskal tomas hubinek karel simanek tomas lancinger

Zleva: Jiří Kafka, Pavel Zvolánek, Josef Stejskal,Tomáš Hubínek, Karel Šimánek, Tomáš Lancinger - BigHub. (zdroj: se svolením Karla Šimánka)


Naše modely třeba vyhledávají podvodné balíčky v logistice, optimalizují chod tepláren nebo radí obchodníkům, kam jet nebo zavolat pro nejefektivnější sales. Vždy se musíme přizpůsobit danému klientovi a jeho kontextu, ale základní principy, jako jsou AI modely, modely strojového učení a jejich aplikace, zůstávají stejné a jsou přenositelné napříč průmyslovými sektory.

Pokud je o trendy generativní AI, tak vidíme, že mění pravidla hry například ve vývoji nových aplikací a zákaznických systémů. Automatizace call centra, chatboty na webových stránkách nebo systémy pro automatickou odpověď na e-maily jsou typicky mnohem levnější projekt, protože máte nový způsob zpracování přirozeného jazyka.

V kterých oblastech ekonomiky čekáte s nástupem generativní AI největší změny nejdřív?

Neexistuje obor, který AI nějak neovlivní, podobně jako v minulosti mobilní telefony nebo internet. Pokud jde konkrétně o pokrok v jazykových modelech, tak už teď mění call centra, podporu, prodej a marketing, a dokonce i vývoj. Do budoucna se řada pracovních pozic, včetně některých manažerských rolí, může změnit nebo zcela zaniknout. Zajímavé je, že tato změna velmi ovlivní i ty, kteří by si nikdy nemysleli, že by mohli být ohroženi automatizací, jako například střední a vyšší management. Slibuji si od toho, že konečně ubyde špatných šéfů.

To by určitě mnoho lidí potěšilo. Proč si ale myslíte, že to tak bude?

Automatizace byla zatím kyvadlo nad těmi s hůře placenou prací od prodavaček po přepisovače tabulek. Ale nové jazykové modely umí skvěle pochopit kontext, skvěle psát a komunikovat. Když nasadíte ChatGPT nebo jiný kvalitní jazykový model nad firemní dokumenty, tak najednou odpadne velká část manažerské agendy. Chytří lidi najednou nepotřebují svého nadřízeného, aby jim jednoduché věci vysvětloval. Najdou si to z oficiálních zdrojů. A velká část práce většiny manažerů je o vyřizování e-mailů a vysvětlování agendy. Očekávám, že ta nejpřekvapivější změna na trhu práce bude v pracovní náplni a potřebě bílých límečků, manažerů a šéfů.

Jak mohou využít AI i střední firmy, které nemají široký zákaznický servis? Je vaše nabídka určena jen pro velké podniky?

Naopak. Jsme svědky obrovské demokratizace AI. Vývoj a případně trénování modelu byly historicky nejpracnější částí, dnes modely poskytují velké technologické společnosti a vývojářská komunita jako službu, nebo dokonce zadarmo jako open-source. Firmám proto často stačí použít už existující model a celá aplikace AI se stává mnohem dostupnější a levnější. Případů použití může být celá škála. Technologie může sloužit jako interní nástroj pro generování obsahu nebo být klíčovou součástí produktů firmy.

Umělá inteligence pořád nedokáže uvažovat jako člověk. Principiálně se totiž nic nezměnilo, v posledním roce se jen zásadně zlepšila kvalita výstupů, které působí mnohem přirozeněji a lidsky – a to nás děsí.

I freelanceři, podnikatelé nebo tvůrci obsahu dnes AI používají, typicky v expanzi. Doteď překládali texty, nově je lehké a levné změnit jazyk celého podcastu nebo videa. To vše navíc za velmi zanedbatelné náklady, dostupné pro běžného člověka.

Když říkáte, že si bez AI nebudeme umět svět představit, platí to i pro domácnosti?

Bezesporu. Umělá inteligence nám bude zjednodušovat nejen pracovní, ale i osobní život.

Kdo máte doma chytrý vysavač, tak to, že funguje, je díky AI – strojovému vidění a pokroku v čidlech a celkové autonomii robotů. Podobně popularita dronů, ať už na chatě nebo na Ukrajině. Taky váš antivir, mailová schránka nebo streamovací služba by bez AI dnes nemohly prakticky fungovat. Největší boom krátkodobě ale uvidíme v AI asistentech, jako znáte Siri od Applu nebo Cortana od Microsoftu. Díky novým modelům je lehké je implementovat do stávajícího softwaru a budou součástí mailů, grafických programů nebo i obyčejných webů. Typicky tipy na recepty podle surovin, cvičící plán na míru si zvládne už dneska v ChatGPT fakt každý, stačí se správně zeptat.

Na začátku jste zmínil. Je to opravdu jen fantazie? Nemusí se lidé bát? Jaké pojistky jsou zakomponovány při nasazování? Jste optimista? Jak bude vypadat svět AI za 10 let?

Umělá inteligence, kterou máme teď, je na míle vzdálená umělé inteligenci s vlastním vědomím, jak ji známe z filmů Terminátor nebo Ona, nebo ze hry Detroit: Become human. I když vidíme velké pokroky, umělá inteligence pořád nedokáže uvažovat jako člověk. Principiálně se totiž nic nezměnilo, v posledním roce se jen zásadně zlepšila kvalita výstupů, které působí mnohem přirozeněji a lidsky – a to nás děsí. Modely se ale učí psát nebo kreslit tak, že vidí obrovské množství obrázků či textů, které se pak snaží co nejblíže napodobit. Nic víc vlastně neumí, jakkoliv chytře to může na první dojem působit.

Určitě je třeba vytvořit dobrý právní rámec, abychom zejména v Evropě nezůstali pozadu ve vývoji a přitom se bránili zneužívání osobních dat. Hlavní výzva ale bude připravit společnost na novou ekonomiku, na změny na pracovním trhu, záplavu fake news a podobné, za mě reálné hrozby.

Osobně tipuju, že ani za 10 let nebudeme svědky singularity, teoretického bodu v budoucnosti, kdy bude umělá inteligence tak univerzálně chytrá jako člověk.
Větší strach mám z toho, že Evropu smete globální konkurence, protože AI může být obrovská konkurenční výhoda, nebo z již zmiňovaných zlých lidí a organizací, kteří budou s pomocí AI páchat podvody a jinou trestnou činnost.

Související…

Konec učení jazyků? Umělá inteligence už všechno přeloží v reálném čase
František Mašek

foto: se svolením Karla Šimánka, zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...