fbpx

Děti generace alfa. Ještě neumějí jíst příborem, ale tablety ovládají skvěle 2 fotografie
zdroj: Shutterstock

Jak rozhodnout dilema v používání tabletu dětmi – mohou se něco naučit, nebo je to jen záplata za věčně zaneprázdněné rodiče?

Zveřejněno: 19. 3. 2024

Rozporuplná otázka, zda by malé děti měly používat tablety a elektronická zařízení, je v dnešní době tématem, kterému se věnuje značná pozornost a o němž se vedou odborné diskuse. Názory rodičů, pedagogů a odborníků na tuto problematiku se různí.

„Mami, ještě chvilku, čas mi už uplynul, ale já ještě nejsem ospinkaný,“ říká můj pětiletý syn skoro každý večer. Je to jako každodenní pohádka, ale je třeba se zamyslet, jestli i tady bude šťastný konec. Používání tabletu má, aspoň dle mého názoru, nejen nevýhody, ale i mnohé klady. Záleží vždycky na úhlu pohledu. Například můj syn i díky tabletu (a našemu cestování) mluví plynně anglicky, zná písmena a čísla a mnohá fakta, která bych mu já nesdělila.

Pojďme se proto společně podívat z pohledu rodiče i dítěte na tablety v malých rukou a odhlédněme od omluv typu: „na čtení pohádky nemám čas a náladu“ anebo „zkazí se ti oči, budeš hloupý“ a podobně.

Jedna, two, three, čtyři – aneb jazyková výuka hrou

Tablety nejsou jen přístrojem, který zabíjí čas anebo nám pomůže, když se nemůžeme nebo nechceme našemu dítku věnovat. Mohou být, při správných omezeních, i správným výukovým nástrojem, a to hned v několika ohledech.

1. Učení jazyků: Tablety a elektronická zařízení mohou sloužit jako cenné nástroje pro rozvoj jazyka u malých dětí. Řada interaktivních aplikací a programů je určena k rozšiřování slovní zásoby, fonetiky a dovedností porozumění. Existuje dokonce případ batolete, které díky aplikaci pro výuku jazyka začalo o svých rodičích mluvit jako o "matce" a "otci", navíc s falešným britským přízvukem, což pak dodalo konverzaci u večeře jakýsi nóbl nádech! Jasně že všichni chceme být „maminky“ a „tatínkové“, ale na druhou stranu dítě s britským akcentem nazývající nás „mother“ je něco jednorázově a výjimečně vtipného.

Je zřejmé, že tak nahrazujeme naši péči a výchovu něčím daleko jednodušším a vzdáváme se části odpovědnosti.

2. Gramotnost: Tablety nabízejí dětem příležitost seznámit se s digitálními knihami a čtenářskými materiály, a to už od velmi útlého věku. Tyto interaktivní elektronické knihy mohou zlepšit dětské chápání textu, podpořit porozumění čtenému textu, a dokonce inspirovat některé nechtěné komické momenty. Jeden z rodičů uvedl, že se ho při čtení knihy jeho dítě zeptalo: „Proč se v téhle knize nehýbe papír, jako se to děje v mém tabletu?“

Mě zase můj syn jedno ráno překvapil ve čtyřech letech komplimentem jeho věku neúměrným: „Mami, ty jsi dneska ale elegantní!“ (potěšilo to, i navzdory tomu, že jsem na sobě měla džíny a domácí triko)

3. Rozvoj početních dovedností: Vzdělávací aplikace a hry na tabletech mohou pomoci při rozvoji matematických a početních dovedností. Prostřednictvím interaktivních aktivit a her si děti mohou osvojit základní pojmy, jako je sčítání, odčítání a základy geometrie. V jednom zahraničním zdroji jsem četla dokonce příběh o předškolákovi, který se snažil poskládat hromadu dlažebních kostek k sobě v přesvědčení, že se tak samy poskládají jako v tetrisu.

4. Interaktivní učení: Tablety umožňují přístup k široké škále interaktivních vzdělávacích her, které podporují dovednost řešit problémy, kritické myšlení a kreativitu. Některé děti se staly takovými mistry v řešení problémů na tabletu, že se pokoušely tyto nově nabyté dovednosti použít při řešení domácích dilemat. Stalo se mi, že se můj syn jednou snažil „rozmrazit“ zmrzlou krabici s dření opakovaným poklepáním na ni jako na obrazovku tabletu.

A že něco z toho nevidíte jako klad? Pak se zastavte a věnujte svému dítěti několik minut, abyste mu vysvětlili rozdíl mezi virtuálním světem, ale na druhou stranu i klad toho, že se k problému snažil nějak kreativně a aktivně postavit.

Pepíček a Anička se mnou sice nemluví, ale mám Siri

Bylo by ale bezhlavě slepé, kdybychom byli jen optimističtí. Je jasné, že naše rodičovské ideály zcela jistě začínaly tím, že dítěti tablet NIKDY nekoupíme. Pokud ano, pak bude mít omezený čas a bude se na něj dívat jen při zvláštních příležitostech. Pak jsme slevili a tablet má dítě vždycky, když potřebujeme pracovat nebo mít chvíli klid.

Pak je zřejmé, že tak nahrazujeme naši péči a výchovu něčím daleko jednodušším a vzdáváme se části odpovědnosti. Jenže ono to leckdy jinak nejde, a hlavně je to daleko snazší. Měli bychom ale mít na paměti, že jsou zde při neomezeném používání i jisté hrozby.

1. Omezení komunikace tváří v tvář: Nadměrné používání tabletů může vést k poklesu komunikačních dovedností tváří v tvář. Děti mohou být méně zběhlé v interpretaci neverbálních signálů, což může vést k zábavným, nebo i trapným situacím. Představte si dítě na narozeninové oslavě, které místo toho, aby zazpívalo „Hodně štěstí, zdraví…“, drží v ruce tablet, na kterém hraje předem nahraná narozeninová píseň, ještě k tomu v anglické verzi Happy b-day.

m shutterstock 436382107

Nezapomínejte na čas strávený společně. Ideálně venku. (zdroj: Shutterstock)


2. Sociální izolace: Příliš mnoho času stráveného na tabletu může přispět k sociální izolaci. A ta zase může vést ke komickým nedorozuměním, když si dítě splete, že virtuální svět nefunguje stejně jako ten reálný, a při poslechu rádia začne hledat toho člověka, který z té bedýnky mluví…

3. Zdravotní rizika: V případě nadužívání tabletů a mobilních telefonů může intenzivní zírání na obrazovky představovat zdravotní rizika, včetně únavy očí. Rodiče hlásili, že jejich děti nosí v interiéru sluneční brýle, protože jsou přesvědčeny, že potřebují chránit oči před „oslnivým sluncem“ tabletu. A to je už docela smutná záměna reality a virtuálního světa.

4. Ztráta času: Nadměrné používání tabletů může vést ke ztrátě cenného času, který by jinak mohl být věnován fyzickým aktivitám, hrám venku nebo jiným formám kreativního zkoumání. Je pravda, že naše děti už rozhodně netráví tolik času venku, jako jsme trávili my. Některé děti se do her na tabletu nebo později na počítači ponořily natolik, že se pokoušely jako na počítači řešit hádanky v reálných stolních hrách nebo pomocí hlasových příkazů přimět své hračky, aby plnily jejich příkazy...

Kolik je „správně“?

Je jen velmi těžké říci, kolik minut je správně, protože to záleží na mnoha různých okolnostech. Zlatá střední cesta ale platí i zde a limity je dobré si nastavit i proto, aby se s nimi dalo podle situace nakládat. Důležité je, aby i ostatní aktivity byly v rovnováze, tedy aby vaše dítě mělo úměrně a dostatečně spánku a pohybu.

I s ohledem na výše uvedené výhody a nevýhody je zřejmé, že nastavení limitů pro používání tabletu u malých dětí je nezbytné. Rodičovská kontrola a umírněnost jsou klíčem k využití výhod technologií a zároveň ke zmírnění jejich negativních důsledků.

Odborníci, jako je pediatr doktor Dimitri Christakis, doporučují stanovit časová omezení pro používání obrazovky v závislosti na věku dítěte. Představte si, s jakým problémem se rodiče potýkají, když se snaží vysvětlit odhodlanému batoleti, že „čas vypršel“ znamená, že i tablet potřebuje přestávku! 

Kromě časového omezení bychom měli znát i míru přednosti kvality před kvantitou. Podporujte používání vzdělávacích a věku přiměřených aplikací a her. Rodiče by měli vybírat aplikace, které odpovídají vývojové fázi dítěte, a zajistit tak, aby čas strávený u obrazovky byl produktivní a obohacující. A nezapomeňte, že ne každá aplikace musí obsahovat zvířata na farmě, která nosí sluneční brýle!

Pokuste se do světa tabletu vašeho dítka sami zapojit, byť vás to ve skutečnosti nemusí bavit. Proč? Protože i tyto společné okamžiky mohou znamenat sblížení s dítětem.

Naším úkolem je i to, pokusit se zajistit vyvážení času stráveného u obrazovky a skloubit jej s fyzickou aktivitou, hrou venku, rodinnou interakcí a offline učením. Dosažení této rovnováhy je zásadní pro komplexní vývoj dítěte a může vést k zábavným dobrodružstvím. Určitě zábavnějším, než když se rodinný oběd změní v boj o chytrý telefon nebo tablet.

A konečně se pokuste do světa tabletu vašeho dítka sami zapojit, byť vás to ve skutečnosti nemusí bavit. Proč? Protože i tyto společné okamžiky mohou znamenat sblížení s dítětem.

Já jsem například na poslední dovolené letos o prázdninách zažila jeden z nejhezčích momentů, když jsme se snažili se synem s koníkem přeskakovat překážky. Takhle výskat a vzrušeně křičet a radovat se jsem ho už dlouho neslyšela. Obdivně na mě zíral, že jsem zvládla přeskočit i dvojitou překážku, a nakonec mi usnul v objetí a říkal: „Jednou chci být jako ty, mami, superhrdina…“

V době tabletů a elektronických zařízení je otázka, zda by je malé děti měly používat, mnohostranná. Výhody, jako je výuka jazyků a interaktivní učení, jsou zřejmé a skutečné případy ze života mohou být i vtipné. Nelze však přehlížet ani nevýhody, včetně omezení osobní komunikace a zdravotních rizik.

Odborníci na vývoj dětí a pediatrii zdůrazňují, že je důležité stanovit hranice používání tabletů. Časové omezení, výběr kvalitního obsahu, aktivní zapojení rodičů a podpora vyváženého životního stylu jsou zásadní strategie, jak využít výhod technologií a zároveň chránit fyzickou a sociální pohodu dítěte.

V konečném důsledku by se rozhodnutí zavést tablety u malých dětí mělo řídit promyšleným zvážením jejich vývojových potřeb a závazkem k zodpovědnému a ohleduplnému používání technologií – a zároveň si zachovat smysl pro humor, který přináší příjemná překvapení spojená s výchovou technicky zdatných dětí!

Buďte zkrátka pro vaše dítě tím superhrdinou. Mimo obrazovku.

Související…

Velké množství hraček děti přetěžuje, ve hře je zásadní role rodičů, říká psycholožka
Michala Jendruchová

 

foto: Shutterstock , zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...