fbpx

Zveřejněno: 11. 7. 2015

režisér a držitel dvou Oscarů

0m9a2292

Jan Svěrák vystudoval pražskou FAMU, katedru dokumentární tvorby, kterou ukončil v roce 1988. Jako talent, s nímž je třeba počítat, se projevil coby autor snímku Vesmírná odysea II. Definitivním potvrzením jeho filmařských schopností byl mystifikačně-ekologický dokument Ropáci o zvláštním zvířeti ve zdevastované krajině severních Čech.

O dva roky později realizoval Jan Svěrák svou celovečerní prvotinu Obecná škola podle scénáře svého otce. Českou akční fantasy Akumulátor 1 o životní energii a upírské televizi napsal Jan Svěrák spolu s Janem Slovákem, členem divadla Sklep.

Světově nejznámější je jeho čtvrtý celovečerní film Kolja (1996), který byl úspěšně uvedený ve více než čtyřiceti zemích světa. Kolja, podle scénáře Zdeňka Svěráka, získal kromě Oscara, cenu Zlatý Glóbus a 6 Českých lvů. Po tomto úspěchu se Jan začal věnovat přípravě náročného velkofilmu Tmavomodrý svět (2001), v němž společně se svým otcem složili hold českým pilotům, kteří v průběhu 2. světové války bojovali ve službách RAF. Tmavomodrý svět získal 5 Českých lvů, včetně ceny pro Jana Svěráka za režii a ČL pro divácky nejúspěšnější film.

V úspěšném tandemu, který Jan vytvořil s britským producentem Ericem Abrahamem, vznikl i další snímek Vratné lahve (2007) – zakončující volnou trilogii započatou Obecnou školou a Koljou; o dětství, dospělosti a stáří očima Zdeňka Svěráka.

V srpnu uvede další z filmů Po strništi bos, který bude právě odrazem dětství.jeho tatínka Zdeňka. 

Více info na stránkách produkční společnosti Biograf Jan Svěrák, s. r. o.

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...