fbpx
Zveřejněno: 15. 11. 2017

Euroamerická společnost si pokládá otázku, zda je správné dovolit muslimským ženám, aby nosily hidžáb. Ještě větší diskusi rozpoutaly v letních měsících celotělové plavky burkini. Co si o tom myslí Halima Aden, dvacetiletá modelka a influencerka, která má 400 000 followerů na instagramu? Nošení hidžábu vnímá a prezentuje jako akt svobodné volby, která by měla být svobodným světem respektována. A svět modelingu s ní souhlasí.

Coby šestiletou inspirovala Halimu „žena ze západu“, která přijela navštívit uprchlický tábor v Keni, kde se modelka narodila a žila se svou matkou a mladším bratrem. Svou přítomností a zájmem o jejich osudy žena uprchlíky povzbudila a dala jim najevo, že na jejich osudech záleží. Malá Halima se rozhodla, že jednou bude jako ona – inspirovat, dodávat naději a dělat věci, které změní svět. A to se jí beze sporu daří.

„Skrze modeling mám možnost změnit způsob, jakým jsou muslimské ženy vnímány,“ říká o svém povolání a jeho smyslu Halima. „Jsem si vědoma toho, jaká je to zodpovědnost, a jsem hrdá, že můžu být tváří a hlasem muslimských žen.“

halima

Halima mění svět modelingu i náhled na muslimské ženy.

Z uprchlického tábora na přehlídková mola

Dvacetiletá Halima Aden, snad nejdiskutovanější modelka současnosti, si z uprchlického tábora odnesla obrovskou životní zkušenost, která je jí motivací v boji proti rasismu a xenofobii. „V táboře se nedělaly rozdíly. Nezáleželo na rase, pohlaví, náboženství. Když se dostanete na dno, kde bojujete za základní životní potřeby, jste všichni na stejné lodi,“ vzpomíná dívka, která se ovšem s diskriminací nesetkala v táboře, ale až poté, co se s matkou a bratrem přestěhovala do Ameriky.

Tam začala v roce 2016 psát novou historii modelingu, když se coby čerstvá studentka St. Cloud State University přihlásila do soutěže krásy Miss Minnesota USA. Do soutěže vstoupila díky svému náboženskému přesvědčení i kvůli tlaku muslimské komunity jako muslimská modelka. A to se vším všudy – tedy i s hidžábem a burkinami, ve kterých absolvovala přehlídku v plavkách. To přitáhlo pozornost médií, veřejnosti i světa módy.

Přestože se Halima dostala mezi 15 top dívek, soutěž nevyhrála. Vyhrála ale mnohem důležitější boj, boj o pozornost. Všimla si jí stylistka a editorka Vogue Paris Carine Roitfeldová. Právě díky Roitfeldové se Adenová dostala na obálky časopisů a oficiálně se stala historicky první hidžáb nosící modelkou registrovanou u agentury IMG. Stala se tváří takových značek, jakými jsou Nike nebo American Eagle. Na Milan Fashion Week se předvedla na molech značek Alberto ferrati nebo MaxMara.

Boření stereotypů

Samotná Halimina přítomnost na módních show měla určitý dopad na kulturu i stereotypy, které svět modelingu provázejí. V Miláně, kde je nahota normou, působila Adenová v hidžábu opravdu exoticky. Její víra vyžaduje speciální přístup v mnoha ohledech: od samostatné šatny až po absenci mužských stylistů a make-up artistů. V branži, kde se očekává, že se modelky absolutně přizpůsobí, je Halimin příklad, kdy se mnoho věcí přizpůsobuje jí, opravdu ojedinělý. Halima má za to, že si všechny modelky zaslouží individuální přístup bez ohledu na to, co si žádá nebo nežádá jejich víra.

Důkazem, že se přístup k muslimským ženám a jejich zvyklostem pozvolna mění, je i nová strategie obchodních domů. Západní módní domy zohledňují ve své nabídce požadavky svých muslimských klientek. Dolce & Gabbana vyšla v loňském roce s kolekcí, která zahrnovala modely kombinované s hidžábem. Značka Nike nezůstala pozadu a představila světu lehký „pro hidžáb“, ve kterém se stala Halima tváří letošní letní kolekce. Hitem, který vzbudil ve světě módy pozdvižení, byl i denimový hidžáb, který se stal symbolem podzimní kampaně #WeAllCan značky American Eagles.

halima1

Rozdávat sebevědomí a ukázat, že náboženství není překážka. Halima si plní sen.

Halima Aden je aktuálně v kurzu, ale je si dobře vědoma přelétavosti světa módního průmyslu, ke kterému snad nejlépe sedí slovo pomíjivost. „Pokud skrze mou osobu zaujímá módní komunita nějaké pomíjivé stanovisko, které reaguje na téma, o němž celý vět v souvislosti s migranty, Islámským státem a otázkou muslimské víry mluví, jsem odhodlaná udělat maximum pro to, aby měla všechna ta pozornost nějaký reálný dopad,“ říká modelka.

„Ke každé práci přistupuji tak, jako by byla mojí poslední příležitostí, jak něco změnit. Tedy s plným nasazením,“ dodává. Kromě modelingu spolupracuje s Unicef a nedávno navštívila oběti zemětřesení v uprchlickém táboře v Mexiku. A kdo ví, možná svou přítomností inspirovala nějakou příští Halimu Aden.

foto: Shutterstock, instagram @kinglimaa, zdroj: New York Times

Tipy redakce

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.