fbpx

S úspěšným českým hudebníkem o nové multimediální show, jejích přípravách a technologii, která umí oživit staré obrazy

Zveřejněno: 24. 3. 2020

Těžko předpovídat, co se v nejbližších dnech a měsících stane, ale s jednou věcí nebo spíš akcí se v Praze počítá. Unikátní multimediální show iMucha s podtitulem Alphonse Mucha Visual Experience se tu představí 22. října v sále O2 universum. Jedinečná podívaná spojující nejnovější multimediální technologie, komiksový příběh, originální živou hudbu, tanec i světelné efekty umocní příběh secesní legendy, proslulého malíře a grafika Alfonse Muchy. Projekt naváže na mezinárodně úspěšný koncertní projekt Vivaldianno českého producenta, skladatele a textaře Michala Dvořáka, který dosud navštívilo téměř 150 000 diváků ve 40 světových metropolích.

„S multimediální show iMucha navazujeme na úspěchy, kterých se podařilo dosáhnout s projektem Vivaldianno Reloaded,“ říká Michal Dvořák. „A těší mě, že nás v zahraničí přezdívají hudební Cirque du Soleil. Sice nejsme cirkus, ale přirovnání k nejúspěšnějšímu světovému projektu beru jako pochvalu. Za pět let jsme kromě České republiky postupně nadchli publikum například i v Anglii, Argentině, Spojených arabských emirátech, Izraeli nebo v Rusku. Jsem hrdý na to, že českému projektu se i v takových destinacích podařilo vyprodat sportovní haly,“ říká Michal, který prý se svým týmem na iMucha show pracuje už čtyři roky. 

„Multimediální show patří k největšímu projektu věnovanému Alfonsu Muchovi. Jeho součástí bude kromě show samotné i výstava originálních plakátů tohoto umělce a také takzvané iMucha multimedia, tedy multimediální přepracování Slovanské epopeje, která ožije v nadživotních rozměrech v 360stupňovém mappingu,“ říká producent a člen kapely Lucie, který si ve svém nabitém harmonogramu našel chvilku, aby nám nový unikátní projekt představil. 

Říkal jste, že show iMucha navazuje na Vivaldianno. V čem konkrétně jsou si projekty podobné a v čem se liší?

Už na Vivaldiannu jsme používali ojedinělé technologie, vlastně jsme resuscitovali princip Laterny magiky, což je český patent divadelní scénografie z 60. let. Jen jsme ho uvedli znovu v život těmi nejmodernějšími technologiemi. Diváci tak najednou při představení zjišťují, že orchestr je uprostřed 3D prostoru, ale je to analogové, takže člověk nepotřebuje žádné brýle. Vše promítáme na průhlednou speciální fólii nebo síť, která je v synchronu s další obrazovou vrstvou – obrovskou LED obrazovkou. Mezi tím vším jsou tanečníci, hudebníci, které vidíte skrze ty průhledné plochy. Tak je vlastně zaplněn celý prostor haly a divák má zážitek, kterému se 3D kino nemůže rovnat.

Právě tyhle principy, které v případě Vivaldianna rezonovaly, chceme v podobné formě převést i na show iMucha. Každopádně se budeme snažit ještě více ohromit, například za pomocí LED designu, možná laserů a videoobsahu s obřími projekcemi nad hlavami diváků. Takže tahle podívaná bude ještě větší emocionální zážitek.

Proč jste si jako hlavní inspiraci zvolili právě Alfonse Muchu?

Těch důvodů bylo hodně. Za prvé je to jeden z nejslavnějších českých výtvarníků. Půlka světa si navíc myslí, že to byl Francouz, což nás trošku štve, a chceme to tímto dílem napravit. Mucha má také obrovský přesah do současnosti. Spousta moderních umělců včetně asijských tvůrců manga komiksů se přiznává, že Mucha byl jejich velkým inspirátorem.

Zajímavé také je, že tento muž byl nejen výtvarník, ale také státotvůrce. Právě on byl spolu s Tomášem Garrigue Masarykem a Rastislavem Štefánikem hlavním hybatelem vzniku Československa. Kromě jiného to bylo i tím, že byl nejvyšším českým zednářem. Jeho význam a zásluhy jsou dodnes absolutně nedoceněny, je to bezpochyby jeden z největších Čechů.

V ateliéru Lumiére se dodnes snaží s obrazy nejslavnějších světových malířů různě pracovat. Zdaleka ale nemají takové technologie jako my.

Spolu s Jirkou Janouchem, se kterým jsem nahrával a hudebně upravoval Vivaldianno, bych rád vytvořil hudbu i k této show. A máme velké štěstí, že období, kdy Mucha žil, je hudebně nejpestřejší. Když se na konci devatenáctého století narodil, končil zrovna romantismus, s nímž jsou spojena jména jako Petrovič Musorgskij, Maurice Ravel, Bedřich Smetana, Antonín Dvořák či Leoš Janáček. V Americe se zase šířil swing, charleston a blues, ze kterého se potom vyvinul rock´n´rol a pop music jako taková. 

Jakou roli bude v představení Alfons Mucha hrát?

Obrazy Muchy uvidí divák v neskutečných 3D formách. Muchovy dívky budou v obrazech ožívat, mluvit. Jeho život pak budeme vyprávět skrze komiks, protože umožňuje určitou zkratku, která zaujme i mladé lidi. Nepůjde jen o nějaké encyklopedické vysvětlování. Bude to prostě dynamická a emočně bohatá show.

Celé to navíc vyprávíme příběhem dvou mladých lidí. Hlavní hrdina Dan, autor komiksů, se v newyorském muzeu Guggenheim na výstavě Alfonse Muchy setká s mladou studentkou výtvarného umění. Zamilují se do sebe a on za ní potom letí do Paříže, kde bude jejíma očima Muchu poznávat. Právě i touto love story chceme udržet pozornost mladých lidí tak, aby vznikla emočně i informačně přínosná show. 

Jednou z nejzajímavějších věcí v projektu budou pohyblivé Muchovy obrazy. Můžete krátce popsat technologii, která k tomu bude použita?

V tom jsme trochu unikum, protože máme jako jediné dva projekty na světě možnost využít unikátní software, který dokáže video převádět na animace v duchu jakéhokoli výtvarného stylu. Autorem této technologie je profesor Daniel Sýkora, který spolupracuje se společností Adobe, a my jsme pak s jejich laskavým svolením mohli použít betaverzi.  

Kolik se na takovém projektu podílí lidí?

Ze začátku tvořilo stálý tým osm až patnáct lidí, dnes je to asi třicet. Až show pojede, bude nás s animátory a techniky ještě víc, třeba padesát až šedesát. Jak už jsem říkal, paralelně s tím bude fungovat také iMucha multimedia, kde bude divák moci projít ve 3D Slovanskou epopejí. Tam je nutná instalace, což je asi sto dvacet lidí. Rozhodně se tedy nejedná o žádnou malou „taškařici“ okresního formátu. 

Show má mít v říjnu premiéru v O2 universu. Pro zmiňovanou 3D Slovanskou epopej už místo máte?

To se ještě řeší. Několik objektů ale už projevilo velký zájem, takže si dokonce můžeme vybírat. Na tomto projektu je zajímavé, že vychází z konceptu, který jako jedni z prvních dělali Francouzi v Paříži.

Michal Dvořák (1965)

Český producent, skladatel, textař, autor filmové a scénické hudby, hráč na klávesové nástroje, zakládající člen kapely Lucie, také autor mezinárodně úspěšné 3D koncertní show Vivaldianno. Je spoluautorem série hudebních dokumentů pro Českou televizi Expedice Pandurango aneb cesta za bohem hudby a iniciátorem a ředitelem Mezinárodního festivalu filmové hudby a multimédií Soundtrack Poděbrady. V současnosti spolu s Tomášem Belkem připravuje unikátní multimediální show iMucha, která navazuje na Vivaldianno. Show má mít v Praze premiéru v říjnu 2020.

V ateliéru Lumiére se dodnes snaží s obrazy nejslavnějších světových malířů různě pracovat – zvětšují je, zkouší rozhýbat... Zdaleka ale nemají takové technologie jako my. Troufám si tedy říct, že i v tomhle jsme trochu napřed, že i zde přijdeme s inovativním zážitkem a posuneme to, co je ve světě běžné, zase o kousek dál. 

Třetí plánovanou součástí projektu bude výstava kolekce originálních plakátů Alfonse Muchy, která bude umístěna v Obecním domě. Jak se vám ji podařilo dát dohromady?

Původní soukromou sbírku Ivana Lendla teď vlastní Richard Fuxa ze společnosti BigMedia, se kterou spolupracuji už dlouho na projektech od Lucie až po Vivaldianno. A vždycky jsem z jejich strany cítil vůči umění velkou vstřícnost.

Související…

Sto let výročí: Muchova epopej se i s jeho plakáty zastavila v Brně
Eliška Gáfriková

foto: Archiv Michala Dvořáka, zdroj: iMucha (O2 universum)

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...