fbpx

Každý máme svoje preference a každý se chceme co nejrychleji a nejpohodlněji dostat v Praze z místa na místo. Bez toho, že by se různí lidé různých zájmů z různých čtvrtí dohodli, to ale nepůjde, píše Karel Křivan

Zveřejněno: 2. 10. 2020

Debaty o pražské dopravě jsou i nejsou opakem debat o počasí. Mají s nimi společné to, že se dají vést kdykoli a všude: v hipsterském bistru, v hospodě i ve vilce na okraji města. Nemají s nimi společnou bezkonfliktnost. Každý vidí dopravu ve městě ze svého pohledu, ze svých potřeb.

Jsem pražský chodec. Bydlím na Vinohradech, co se týče spojení MHD, mám to na místa v rozumných částech Prahy všude blízko. Auto stejně nemám. Nesdílím představy mnohých, že auto je přirozený dopravní prostředek do města a že se s ním máte dostat kamkoliv a zaparkovat kdekoliv. Stejně jako nesouhlasím s nepřáteli aut, že by měly matky z Opatova či Zličína svoje děti do škol a kroužků rozvážet různě po městě na troj-, případně na čtyřkolech.

Nejsem anticyklista, ale...

Cyklisté. Nemyslím, že kolo je primární dopravní prostředek pro Prahu. Ze dvou jednoduchých důvodů: Zatím je stále v naší kotlině zhruba od půlky října do půlky března počasí, ve kterém ani v Karlíně moc cyklistů nepotkáte. A za druhé: Praha je na rozdíl od Kodaně, Berlína či Amsterodamu rozložena na kopcích. Lidé určitého věku už prostě nebudou šlapat po celém dni v práci domů na Petřiny nebo do Ďáblic.

Bezohlednost cyklistů, kteří zvoní při jízdě po chodníku na chodce, je jen důkazem, že to automaticky nejsou ti lepší z nás.

Budu pozitivní. Kudy vidím cesty ven? Jednak je samozřejmě potřeba dokončit Pražský okruh. Slibovaná lanovka z Bohnic do Podbaby ho nenahradí, že... Pražský okruh bude někoho bolet. Některým sousedům zhorší bydlení, sníží ceny pozemků, zkazí výhled. Tak je to s každou velkou stavbou. Taková práce chce primátora praktického, tvrdého a důsledného. Až bezohledného. Současně znalého umění dosáhnout široké dohody a schopnosti takovou dohodu udržet a vymáhat.

Cyklistiku ve městě bych podporoval s vědomím, že to není na celý rok a jen pro věkově i fyzicky omezenou skupinu Pražanů a také pro některé čtvrti, pro vltavská nábřeží a vůbec méně kopcovité části města. Současně bezohlednost cyklistů, kteří zvoní při jízdě po chodníku na chodce, je jen důkazem, že to automaticky nejsou ti lepší z nás, ale jen lidé používající jeden konkrétní druh dopravního prostředku.

Zapojení do MHD

Nezbytné je také udržet a ještě lépe promyslet městskou hromadnou dopravu. V některých hodinách a oblastech se stává způsob přepravy nedůstojný evropského města. A pokud MHD nebude flexibilní, pohodlná a příjemná, nemůžeme se lidem divit, že se stále budou snažit upřednostnit auta.

Cyklisté nejsou neoamarxisté a majitelé aut dožadující se parkování v historickém centru nejsou zastánci tradičních hodnot.

Zajímavé bude, zda a jak se podaří do městské dopravy zapojit elektromobilitu. Malá sdílená auta a elektromopedy mohou být částečnou příležitostí nejen pro centrum. Odpadá u nich i argument proti cykloteroru: pražské kopce. A pro auta i kalné podzimní a zimní počasí. Ale děti v nich z kroužků a škol moc nerozvezete.

Chce to hlavně tu... debatu

Přemýšlení nad budoucností pražské dopravy především vyžaduje zbavit se ideologií a začít se chovat čistě prakticky. Cyklisté nejsou ti hodní a automobilisté ti zlí. Stejně jako cyklisté nejsou neoamarxisté a majitelé aut dožadující se parkování v historickém centru nejsou zastánci tradičních hodnot.

Pražská doprava se mění a změní. Ty změny by měly vyhovovat co nejvíce lidem, zjednodušeně řečeno "ne pouze singles z Letné, ale ani výhradně rodince z předměstí". Je to záležitost konfliktní, měli bychom být připraveni na bouřlivé diskuse, nebát se jich, naopak je požadovat. Ta debata potřebuje, abychom vylezli z našich sociálních bublin a dokázali si představit, zda moje řešení vyhovuje i někomu z jiné čtvrti a s jinými dopravními prioritami. Obávám se, že toho se nám nedostává víc než všelijakých plánů a cílů.

Související…

Jak by řešili parkovací zóny a dopravu radní z Prahy 1, Prahy 5 a 9Jak by řešili parkovací zóny a dopravu radní z Prahy 2, Prahy 3 a 4Jak by řešili parkovací zóny a dopravu radní z Prahy 7, Prahy 6 a 10

foto: Shutterstock

Tipy redakce

Fake news nejen o covidu: Třetina mileniálů v USA pochybuje, zda je Země kulatá

Fake news nejen o covidu: Třetina mileniálů v USA pochybuje, zda je Země kulatá

Tajná spiknutí okolo celebrit nejsou až tak nová. To první se objevilo na sklonku...

Mohou změnit Einsteinovu teorii relativity chameleoni? Zatím se žádný nechytil

Mohou změnit Einsteinovu teorii relativity chameleoni? Zatím se žádný nechytil

Vesmír se rozpíná a zároveň zrychluje. O tom mezi vědci panuje v zásadě shoda....