fbpx

Dostupnost technologie NFC roste, přesto 100 milionů uživatelů aplikace WeChat platí v Číně za veřejnou dopravu pomocí QR kódů. NFC možná přeskočí rozpoznávání obličejů

Zveřejněno: 10. 9. 2019

Představte si (což asi nebude tak těžké), že byste v dopravní špičce spěchali na metro. Poté, co byste se dostali přes dav a probojovali se k turniketu, zbrzdil by vás člověk, který by zoufale svíral v ruce telefon a blokoval vás i další nespokojené cestující. Tento výjev je běžně k vidění v mnoha čínských městech, jelikož v platbách nejen za dopravu v této zemi stále hrají ústřední roli QR kódy.

Všudypřítomnost mobilních plateb v Číně znamená, že když přijde čas na placení, většina lidí začne zuřivě ťukat na displeje telefonů, aby se dostali ke správné aplikaci a získali QR kód. Normálně je generování a skenování QR kódu rychlé a implementace této technologie levná. Jakmile se ale QR kódy v Číně staly výchozím platebním systémem, bylo jen otázkou času, kdy začnou pronikat do plateb za veřejnou dopravu. A to navzdory tomu, že technologie NFC (díky které například platíme mobilem namísto platební karty), kterou používají třeba Apple Pay a Google Pay, je považována za rychlejší a bezpečnější.

Zvyk, co nějak funguje

Placení pomocí QR kódů je v Číňanech hluboce zakořeněno, třeba přes WeChat, respektive aplikaci Ride Code platí za veřejnou dopravu 100 milionů uživatelů. „QR kódy v Číně doslova explodovaly, protože lidé měli ve výchozím nastavení telefonu QR čtečku díky WeChatu,“ vysvětluje Philip Wiggenraad, vedoucí výzkumu společnosti Tofugear, která převádí světové retailové řetězce na e-shopy. Infrastruktura je stále používaná, protože když se nic nerozbije, není třeba to opravovat.

Alipay i WeChat Pay prý brzy nabídnou možnost platby za veřejnou dopravu přes NFC.

Ale zatímco se QR kódy ukázaly pozoruhodně účinné při uspokojování mobilních platebních potřeb většiny lidí, zdá se, že jsou ve srovnání s NFC pro veřejnou dopravu zcela nevhodné. Jelikož NFC spoléhá na rádiové vlny, platba vyžaduje pouze ťuknutí do telefonu.

Není třeba ani zapínat obrazovku, což je stejně pohodlné jako platba tradičními kartami používanými v dopravě roky. Navíc v dubnu jedna z aplikací přestala generovat QR kódy úplně a cestující museli ztrácet čas dokonce u běžných platebních terminálů kvůli pořízení tradičních jízdenek.

NFC, nebo obličeje?

Za NFC původně bojovala státní finanční společnost UnionPay, která ale ve výsledku spíš rozvoj online aplikací brzdila. Alibaba a Tencent přišly s QR kódy a jejich příslušné platební služby Alipay a WeChat Pay rychle získaly uživatele i popularitu. Existují ovšem náznaky, že se věci začínají měnit. Alipay i WeChat Pay prý brzy nabídnou možnost platby za veřejnou dopravu přes NFC. Počet chytrých telefonů vybavených NFC v posledních letech stabilně roste, podle iResearch má tuto funkci asi 45 % telefonů za cenu více než 217 dolarů. Mnoho čínských domácích značek, jako jsou Huawei, Xiaomi a Oppo, prodávají telefony vybavené NFC už roky.

I když používání NFC mezi cestujícími ve veřejné dopravě roste, může tato technologie v Číně zmeškat svou velkou šanci. Mnoho Číňanů totiž přichází na chuť dalšímu stupínku ve vývoji platebních technologií – rozpoznávání obličeje. Některá města už začala systémy rozpoznávání obličeje zkoušet ve veřejné dopravě. Systémy pak automaticky odečítají jízdné z propojeného účtu pouhým pohledem na obrazovku. Inu, vývoj.

Související…

Jak Facebook a Twitter přispívají čínské propagandě a kdo se chytil za nos
Kateřina Hájková

foto: Shutterstock, zdroj: Abacus News

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...