fbpx

Čína si platila Facebook a Twitter za pomoc při šíření dezinformací o internačních táborech Ujgurů. Facebook se prý na dané materiály podívá, jestli nejdou proti jeho podmínkám

Zveřejněno: 29. 8. 2019

V čínských internačních táborech čelí muslimové podle lidskoprávních organizací nucené indoktrinaci, mučení a výjimkou nejsou ani jejich popravy. Přesto se podle některých placených reklam na Facebooku a Twitteru jedná o úžasná místa. Američtí giganti sociálních médií totiž umožňují čínským státním médiím, aby na sítích šířily dezinformace, které z těchto táborů dělají bezvadná vzdělávací centra, smývající pravdu o charakteru těchto táborů. O této pomoci Facebooku a Twitteru čínské propagandě informují mimo jiné servery Intercept nebo BuzzFeed.

Cílem těchto placených reklam je přesvědčit západní civilizaci o tom, že tábory v ujgurské autonomní oblasti Sin-ťiang, která se nachází na severozápadě Číny, nejsou místem, kde by docházelo k porušování lidských práv. Taková tvrzení se ale dostávají do ostrého rozporu se zjištěními několika vlád, čínských odborníků, kteří na problém upozorňují, a mezinárodních institucí, jako je třeba OSN. Odhaduje se, že od roku 2017 bylo do táborů internováno přibližně milion Ujgurů, tedy příslušníků čínské etnické, převážně muslimské menšiny.

Videem za sociální stabilitu

Na Facebooku ovšem situace vypadá poměrně pozitivně. Státem kontrolovaný bulvární deník Global Times na síti například zveřejnil sponzorované video s názvem Stážisté střediska Sin-ťiang mají naději na budoucnost, jehož cílem je ukázat, kolik možností seberealizace Ujgurové v oblasti mají. Video veřejnosti sděluje, že zřízení středisek odborného vzdělávání pomáhá Sin-ťiangu udržovat trvalou sociální stabilitu a bojovat proti náboženskému extremismu. Tvrdí dokonce, že kdyby byla centra zřízena dříve, nedošlo by k tolika násilným útokům.

Facebook a Twitter Čína mimochodem využívá i k šíření dezinformací o obrovských protestech probíhajících v Hongkongu.

Na Twitteru Global Times pro změnu propagovaly video svého šéfredaktora, jenž kritizuje politiky a novináře, kteří tábory odsuzují. Odkazoval se na rok 2009, kdy vedly etnické nepokoje ke stovkám úmrtí, a také na skutečnost, že několik radikálních Ujgurů provedlo v posledních letech teroristické útoky. Dodal, že obrovské množství rozvojových zemí, a to včetně zemí muslimských, správu Sin-ťiangu podporuje. Tábory podle něj do míst, která trpěla teroristickým násilím, vrátily mír a pořádek.

Další podobné video na Twitteru zase ukazuje Ujgury tančící v ulicích Sin-ťiangu, zatímco na pozadí se ozývají tóny veselé hudby. Facebook a Twitter Čína mimochodem využívá i k šíření dezinformací o obrovských protestech probíhajících v Hongkongu.

Twitter řadí zpátečku

Sociální síť Twitter minulé pondělí změnila přístup. Aktualizovala zásady inzerce, kde nyní stojí, že od státem kontrolovaných médií už nebude přijímat peníze za reklamu. Reakce Facebooku byla mnohem mírnější. BuzzFeedu Zuckerbergova firma sdělila, že stejnou cestou jako Twitter nepůjde, ale podrobně se podívá na ty reklamy, které jí BuzzFeed předložil, aby zjistila, zda porušují její zásady.

Facebook chce i nadále spoléhat na "externí odborníky", kteří označí potencionálně problematické příspěvky a odstraní je.

Jedná se o stejnou strategii, která Facebooku už celá léta poměrně beztrestně prochází. Stačí si připomenout, co se stalo v roce 2017 v Barmě. Uživatelé platformy Facebook v této asijské zemi využívali k podněcování násilí proti muslimské menšině Rohingů. Stovky tisíců z nich byly vysídleny, tisíce zabity a stovky vesnic byly spáleny a srovnány se zemí. Podle OSN se jednalo o učebnicový příklad etnických čistek.

Zasáhneme až po zaplacení

Co na to Facebook? Poté, co za svou roli v barmské krizi čelil celé měsíce ostré kritice, uznal "pomalé tempo reakcí na pobuřující příspěvky"Odstranil několik uživatelských účtů armády včetně toho, který si zřídil její velitel, a zakázal čtyři povstalecké skupiny, které klasifikoval jako "nebezpečné organizace". A slíbil, že se polepší.

Jenže, jak se zdá na čerstvém příkladu Ujgurů a Číny, zatím se moc nepolepšil. I nadále chce spoléhat na "externí odborníky", kteří označí potencionálně problematické příspěvky a odstraní je. Otázka ovšem je, jestli náhodou oněch "externích odborníků" nebude o něco méně než pěšáků čínské propagandy, kteří navíc Facebooku za její šíření platí.

Související…

Čínská byznysmenka na nejžhavější diskuzi Meltingpotu: Přestaňte cpát Číně demokraciiProč technologickým mágům ze Silicon Valley vyhovuje ČínaČíňané už mají svou Paříž i Benátky, teď staví Český Krumlov

foto: Profimedia, zdroj: Vox

Tipy redakce

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.