fbpx

Šéf leasingové společnosti o tom, jak se bude vyvíjet trh prodeje a pronajímání aut, kdy budou auta úplně autonomní a kde může být Česko za třicet let

Zveřejněno: 3. 9. 2019

Automobilový průmysl zažívá renesanci. Od doby, kdy jsme koně odvázali z kočárů a zavřeli je pod kapotu, se toho hodně změnilo. Do rukou jsme místo otěží vzali volant a teď ho pomalu pouštíme, aby nám obě ruce zůstaly volné. Na dveře nám klepe doba, kdy bude auta na silnicích sama řídit jen hrstka novodobých milovníků veteránů.

Jak pak spolu budou vycházet auta řízená a samořízená? Kdo komu půjde z cesty? Podle Martina Brixe, generálního ředitele leasingové společnosti LeasePlan, se kterým jsme se sešli na rozhovor o budoucnosti mobility, moudřejší ustoupí. V praxi to pak bude vypadat tak, že samořídicí auto si načte a zanalyzuje jízdní chování druhého řidiče, a pokud jeho styl jízdy vyhodnotí jako nebezpečný, omluví se posádce, nechá se předjet, nebo se samo vydá jinudy.

Auto si samo zaparkuje a omluví se, že zaparkovalo o dvě ulice dál, protože ve vaší ulici už dle jeho dat nebylo místo.

Samořízená auta jsou však pořád spíš na cestě metaforické než na té skutečné. Na rozdíl od elektromobilů, které sice nejsou takovým omračujícím technologickým skokem, ale na našich silnicích přibývají závratnou rychlostí. „V současnosti jezdí po Česku asi 2 500 elektrických aut,“ říká Brix. „Příští rok se pak velikost tohoto trhu přibližně zdvojnásobí. Jenom Škoda Auto, jako největší prodejce aut v Čechách, jich může prodat jednou tolik.“ Jsou elektromobily nevyhnutelným dalším krokem na cestě k zelenější mobilitě? A je na to městská infrastruktura připravená?

S Martinem Brixem jsme si povídali na terase pankrácké kavárny Fresherie nejen o elektromobilech, samořídicích autech a o tom, jak bude vypadat mobilita budoucnosti, ale i o dezinformacích, na kterých ztroskotalo CNG, a vizích komunitního carsharingu.

Do roku 2030 máte s firmou v plánu snížit emise celého vozového parku na nulu. Budete pak pronajímat auta na vodík nebo elektrickou energii?

Skupina LeasePlan se skutečně zavázala do roku 2030 snížit emise. Jsme sice vlastnění britskou skupinou investorů, ale holandskou firmou. A Holandsko, podobně jako Norsko a Dánsko, je jednou ze zemí, které podporují elektromobilitu daňovým zvýhodňováním. Nástup elektromobility je tam tak daleko intenzivnější než v zemích, kde žádná daňová podpora není. Nicméně celá Evropa bude v následujících letech regulovat produkci CO² u nových aut, což povede k nárůstu prodeje elektromobilů na všech trzích včetně českého.  

Jak k tomu cíli chcete dojít?

Pro přechod na elektromobilitu jsme alokovali celý tým. Ve firmách to totiž předpokládá určité organizační změny v myšlení. Máme seznam srozumitelně podaných věcí, které firma musí splnit, aby mohla na elektromobilitu přejít.

Co všechno v tom seznamu najdeme?

Informace týkající se zdaňování paliva. Při parkování jinde než ve firmě do něj ne každý bude chtít dávat svoji elektřinu, ale tu firemní. To je potřeba nějak vyřešit. Dále je ve firemní flotile řada aut. Když se pak vrátí do firmy, každé je jinak nabité a každé potřebuje jindy odjet. Je potřeba, aby měla firma k dispozici nějaký software, který bude nabíjení řídit. Pak je tu efektivita nabíjení spojená s čerpáním takzvaného nočního proudu. Je toho spousta, co musí firmy dopředu promyslet. Každopádně tomu jdeme naproti a klienty na vše připravujeme, ať tyhle věci nemusí zjišťovat a řešit za běhu.

Takže půjde o přechod na elektromobily, vodíková auta byla slepá ulička?

Osobně si myslím, že v roce 2030 nebo možná trochu později bude vedle sebe existovat mix všech možných typů pohonů. Nemyslím si, že bude jednoznačně převládat jeden nebo druhý. Na různé typy tras se hodí různé typy motorů, takže klidně třetina aut mohou být na vodíkový pohon, dále CNG, diesely a elektromobily. Benzínový pohon bude na ústupu, ale z trhu úplně nezmizí.

O CNG technologii není moc slyšet, neosvědčila se?

Jsme jedním z největších vlastníků CNG aut. CNG technologie je čistší než diesel. A mrzí nás, že se třeba právě tato technologie na českém trhu neuchytila více. Díky zdražování konvenčních motorů tady potenciál stále je. Tady je problém v osvětě, nedostatečné informovanosti lidí. Často si totiž pletou CNG a LPG, tedy plyn. LPG bouchá, CNG ne, navíc je levnější a čistší než diesel. A taková auta mají obecně delší životnost. Jenže trh jim nevěří a lidi si je pletou.

Navíc se kolem nich objevuje řada dezinformací. V podzemních garážích obchodních center je často značka zákaz vjezdu LPG/CNG. A CNG by tam přitom klidně jet mohlo. A třeba tohle šíření dezinformací a pasivita státu, to už považuji za určitou formu zanedbání. Pokud je v zájmu Prahy čistota ovzduší a díky dopravnímu značení se šíří nepravdy, pak by je měli vyvracet. Změnit vnímání CNG veřejností by bylo nákladnější než rovnou přejít na elektromobily, které lidé zatím vnímají pozitivně.

A co hybridní modely?

Hybridní modely jsou podle mě tím nejslabším, co se na trhu objevilo. Hybrid je dvojí technologie v jednom autě. Dražší, komplikovanější. Emise se zase o tolik nesníží. Taková zvláštní, přechodová záležitost. Očekáváme spíše skok rovnou na elektromobily.

Máte nějakou přesnější prognózu?

V současnosti jezdí po Česku asi 2 500 elektrických aut. Příští rok se velikost tohoto trhu zdvojnásobí. Jenom Škoda Auto jako největší prodejce aut v Čechách má v plánu příští rok prodat dalších 2 500.

martin brix 2

Lidi začnou přemýšlet nad tím, jestli vůbec potřebují vlastní auto, říká ředitel LeasePlanu


Pro srovnání, v Holandsku jezdí 50 tisíc elektrických aut a 100 tisíc aut s hybridním pohonem. V rychlosti růstu bude hrát roli počet nabíjecích stanic a infrastruktura. Skokově se pak všechno změní s pořizovací cenou, která závisí na produkční kapacitě. Automobilky budou chtít dodržet regulace, to znamená, že budou muset zvýšit podíl elektromobilů ve svém prodejním mixu. Aby zvýšily motivaci ke koupi, tak je zlevní. Pro kratší trasy to pak bude vycházet výhodněji, ale všichni začnou narážet na nedořešenou infrastrukturu.

A kdo bude zodpovědný za adekvátní infrastrukturu odpovídající nárůstu elektromobilů?

Já si myslím, že tady zaspává nebo záměrně nic nedělá stát. A je to škoda. Chápu, že nechce zvýhodňovat poskytovatele elektrických aut před jinými. Ale měl by jim dát šanci prosadit se na trhu. Ne zůstávat pasivní. Elektromobily pak zbytečně dojedou na nedotaženou infrastrukturu.

Teď hovoříte o množství a dostupnosti dobíjecích stanic, kterým město musí jít naproti.

Ten rozvoj nejde ruku v ruce. V následujících letech se kvůli ekologickým regulacím výrazně zdraží nová auta, malá i velká. Příjem obyvatelstva taky poroste, ale ne takovým tempem. Doba, kdy si lidé každý rok kupovali větší auto, skončí. Žádné přesedlávání z Fabie na Octavii a pak do Superbu. Lidi začnou přemýšlet nad tím, jestli vůbec potřebují vlastní auto. Mnohem výhodnější si bude auta pronajímat, půjčovat a sdílet. Klidně i jenom s těmi, které znám. Čeká nás silný rozvoj carsharingu v nejrůznějších podobách.

Skupina lidí z několika domů si vezme do pronájmu několik různých aut, a díky aplikaci se budou tato auta sdílet jenom v okruhu lidí, kteří se navzájem znají. Public carsharing podle mě nějak enormně neporoste, spíš bude sílit komunitní trend. Konkrétně Praha má super MHD, auto budete potřebovat spíš na víkend, na výlet do IKEA. Dalším směrem vývoje bude takzvaný subscription model. Zaplatíte si členství a budete si moct vybírat z řady aut k pronájmu to, které se vám zrovna nejvíc hodí.

Proč myslíte, že ještě nejsou komunitní carparky víc rozšířené?

Tuhle technologii, aplikaci, provoz – to všechno my už můžeme poskytnout. Ale provozujeme v Čechách flotilu 30 tisíc aut a nemáme kapacitu řešit vztahy v domě. Na místě by musel být nějaký správce, který by se o auta na své riziko staral, jezdil tankovat… Řešil by koncový vztah s klienty a taky by na tom mohl vydělávat nebo třeba sám jezdit zadarmo. Praha by ve svém plánování mohla myslet i na takové klastry.

Dalším velkým tématem je pak integrovaná mobilita. Budete bydlet třeba v Sušici, za hodinu dojedete vlakem do Prahy, tam si půjčíte na nádraží přes carsharing auto, nezávisle si popojíždíte a večer jedete zase vlakem zpátky. Jenže to se odvíjí od rychlosti vlaků, ve Francii třeba lidi takhle dojíždějí TGV 200 kilometrů do Paříže každý den.

Jak tedy podle vás bude chytrá mobilita budoucnosti přesně vypadat?

Chytrá mobilita budoucnosti bude umět propojit požadavky lidí s dopravní kapacitou a dostupností. Efektivně propojit jednotlivé dopravní prostředky. Vyhledávač levných letenek KIWI nově zakomponovává vlaky a autobusy a nabízí tak dopravu do měst, kde není letiště. Je jen otázkou času, kdy budou nabízet trasy takzvaně door-to-door. Vše bude propracovanější, pohodlnější a plynulejší.

A co v roce 2050? Budou mainstreamem samořídicí auta?

Podle mě ano. Sem tam ještě uvidíte auto s řidičem, ale to budou spíš nějací automobiloví hipsteři. Města se roztáhnou. Nepůjde moc poznat, jestli jste ve městě nebo za ním, pokud budou rychlovlaky, pak budou lidé bydlet v blízkosti železničních tratí. Budou vznikat dopravní uzly, ve kterých se budou propojovat různé typy dopravy. Klesne hodnota peněz a vzroste hodnota času. Automatizace povede k větší produktivitě, lidé budou přemýšlet, jak naložit s volným časem. Budou toužit po velkých zážitcích.

Martin Brix

Martin Brix nastoupil do LeasePlanu Česká republika, tuzemské pobočky vedoucí společnosti v oblasti správy podnikových automobilových flotil, v roce 2000 na pozici Credit Analyst. Od roku 2003 tam pak pracoval jako Risk Manager. V roce 2007 jej centrála skupiny vyslala do Rumunska, kde se coby finanční ředitel podílel na rozjezdu tamější pobočky. Už po třech letech provozu začala firma vydělávat a během necelých pěti let se stala lídrem rumunského trhu. V roce 2012 se Martin Brix vrátil do České republiky, to už na pozici finančního ředitele. Podílel se na řadě změn a inovací, které česká pobočka LeasePlanu zavedla. V roce 2016 získal od Klubu finančních ředitelů ocenění Finanční ředitel roku. V současnosti působí v české pobočce LeasePlanu jako generální ředitel. (Zdroj: E15)

Mnohem důležitější bude schopnost práce s informacemi, práce v týmu, přímé komunikace, bez které nevyvinete žádnou technologii. A pokud bude člověk už teď jenom sedět za počítačem, tak ztratí schopnost komunikovat s lidmi a ani o to nebude mít zájem, protože je to prostě náročné. Pak se z něj stane jen pasivní uživatel produktů sociální sítě. Bude drsně vláčen na smysly útočícím marketingem tam, kam ho byznys dané společnosti potřebuje dostat.

A co samořídicí auta a městské parkování?

Díky chytrým aplikacím bychom už teď mohli mít přehled o tom, kde je volné místo. Taková aplikace by vyžadovala jen umístění čidel na parkovací místa. A kolik by lidem ušetřila času, energie a nervů. Autonomní auta to budou dělat podobně. Auto si samo zaparkuje a omluví se, že zaparkovalo o dvě ulice dál, protože ve vaší ulici už dle jeho dat nebylo místo.

Je na nástup autonomních aut infrastruktura měst, konkrétně třeba Prahy, připravená?

Není. Sem tam zaregistruju výběrové řízení, které se ubírá tímto směrem, jenže je vypsáno značně nekompetentně. Tak, že to vlastně ani nejde uvést v život. 

Co si obecně myslíte, že v Česku v současné době nejvíc chybí?

Z ekonomického hlediska chybí lidské zdroje. Jinak nám, jak vidno, chybí spíš správně nastavené hodnoty. Protože právě podle hodnot se pak lidi rozhodují třeba ve volbách. Pak nějaké organizační nedostatky, třeba jako přílišná centralizace městských rozpočtů a malá decentralizace. Obrovské sociální, ekonomické i mentální rozdíly mezi městy a vesnicemi. Z toho je tu pak pramenící frustrace a příklon k populismu. Ale ta krize hodnot, to je podle mě celoevropský problém. A je to částečně způsobeno i tím, že se nám daří až příliš dobře a jsme odtrženi od zkušenosti, jak vzniká a zaniká blahobyt. Potřebujeme krizi, aby nás probudila do reality. A dlouhodobější vize.

Kde je naopak náš potenciál?

V samostatnosti. Když vezmu Němce nebo Holanďany a západní Evropu, pak Čechy jako střed a připodobním to třeba k jihovýchodní Evropě, například Rumunsku, tak na té ose jsou Češi a Slované národ, který oplývá ohromnou kreativitou. Zároveň jsme blízko Němců, to nám naším společným historickým vývojem dalo určitou organizovanost. A to je velmi unikátní kombinace, která je třeba pro byznys neskutečně zajímavá. Stačí se kouknout, jak se v Čechách daří softwarovým firmám. Takže ta kreativita, ale současně určitá disciplína, organizovanost. To je velký potenciál.

Jak ten potenciál, třeba ve výhledu těch dalších třiceti let, naplnit?

Myslím, že nám chybí kvalitní lídr. A toho bych nám přál. Pokud budeme dobře řízení a někdo nás povede tím správným směrem, tak dojdeme opravdu hodně daleko.

Související…

Spasí planetu elektroauta? Hlavně musíme změnit život, ne jen dopravu
Kateřina Hájková

foto: Michaela Cásková, zdroj: LeasePlan

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...