fbpx

Nizozemské hlavní město začne s razantním bojem proti znečištění ovzduší už příští rok. Zatím zakáže vjezd autům s dieslovými motory staršími patnácti let

Zveřejněno: 9. 6. 2019

Od roku 2030 bude v Amsterdamu zakázána jízda automobilů a motocyklů provozovaných na benzín nebo naftu. Místostarostka Amsterdamu a radní zodpovědná za dopravu Sharon Dijksmaová upozorňuje na zdravotní rizika, která kvůli zplodinám ve vzduchu obyvatelé města podstupují. Poukazuje také na jeden z výzkumů, podle kterého amsterdamský smog snižuje průměrnou délku života o jeden rok. Od radních dokonce zaznívají slova o tichém vrahovi a zdá se, že nejde jenom o slova. Na městském dálničním okruhu A10 bude od příštího roku platit zákaz dieslových aut starších než 15 let, to je první citelné opatření, které má vést ke zlepšení situace.

amsterdam 219756580

Po Amsterdamu se dá jezdit i jinak než autem. A na rozdíl od Prahy docela pohodlně


Městské autobusy, které produkují výfukové zplodiny, od roku 2022 zmizí z centra města a do roku 2025 bude tento zákaz rozšířen i na rekreační plavidla, motorky a mopedy. Dopravní prostředky produkující výfukové plyny ze spalování benzínu a nafty pak ze středu města úplně zmizí do roku 2030, tedy aspoň s tím počítá akční plán.

Elektroauta z bazaru

Město plánuje motivovat své obyvatele k přechodu na elektrická či vodíková auta tím, že každému kupci takového vozidla nabídne nabíjecí stanice. Navíc se očekává, že v příštích letech vnikne rozvinutý trh s použitými elektroauty, a tím pádem odpadne problém s vysokou cenou těchto nových aut. Do roku 2025 bude zapotřebí 16 000 až 23 000 dobíjecích stanic, aby byl projekt životaschopný. V současnosti jsou jich ve městě tři tisíce.

Lobbistická skupina, jež hájí zájmy automobilového průmyslu, tento plán označila za bizarní a regresivní.

Hlavně kvůli silnému provozu ve městech Amsterdam, Maastricht a Rotterdam je znečištění ovzduší v Nizozemsku horší, než stanovují evropské normy. Takto vysoké emise oxidu dusičitého a dalších látek mohou podle radních způsobovat respirační onemocnění.

Spalovací motory uhájíme!

Lobbistická skupina, jež hájí zájmy automobilového průmyslu, tento plán označila za bizarní a regresivní. Její mluvčí řekl, že mnoho desítek tisíc rodin, které nemají peníze na elektrické auto, bude diskriminováno a z Amsterdamu se stane město bohatých. Podle odpůrců akčního plánu by i bez něj byla do roku 2030 třetina aut elektrických, ale spousta lidí si to nebude moc dovolit.

Vloni začal omezovat vjezd benzínovým vozidlům vyrobeným před rokem 2000 a dieslovým autům vyrobeným před rokem 2006 Madrid.

Už v lednu loňského roku vyzvala nizozemská rada pro zdravotnictví vládu, aby vypracovala strategii na zlepšení kvality ovzduší a upozornila na to, že znečištění může způsobit obyvatelům závažné zdravotní problémy. Se skleníkovými plyny, které produkuje doprava, se snaží bojovat úřady a vlády z celého světa. Vloni začal omezovat vjezd benzínovým vozidlům vyrobeným před rokem 2000 a dieslovým vozidlům vyrobeným před rokem 2006 Madrid. Řím se zavázal zakázat dieslová auta v centru města do roku 2024. Dánská vláda dokonce vyhlásila, že chce zakázat prodej nových benzínových a dieslových aut od roku 2030 a hybridních vozidel od roku 2035.

Související…

Elektroauta v praxi? Náklady jsou šestkrát nižší, říká místostarosta Prahy 16
Jan Brychta

foto: Profimedia, zdroj: The Guardian

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...