Městská část Praha 16 zahrnuje obce na západním okraji Prahy, jako je Radotín, Zbraslav, Lipence nebo povodněmi v roce 2002 takřka zničené Lahovice, jež se nacházejí na soutoku Vltavy a Berounky. Už devět let využívá radnice elektromobily. A kromě jejich praktického nasazení zprovoznila i nabíjecí stanici poblíž radotínského nádraží.
Takhle se jezdí na Praze 16: Vlevo starosta Karel Hanzlík a blíž k volantu první místostarosta Miroslav Knotek
Důvody, jež rozlehlou městskou část vedly k rozhodnutí přejít na elektřinou poháněné automobily a praktické zkušenosti z jejich provozu, popisuje první místostarosta Miroslav Knotek z ODS.
Kdy vznikl nápad na využití elektromobilů pro potřeby městské části?
Myšlenku využít elektromobily jsem dostal v roce 2010, kdy jsem komunikoval s Tomášem Chmelíkem, manažerem útvaru čisté technologie ve společnosti ČEZ. Firma nabízela program podpory municipalit v rámci nasazení elektromobility do běžného provozu.
V momentě, kdy nebudeme nuceni odebírat elektřinu z uhelných elektráren, bude provoz elektromobilů ještě mnohem ekologičtější.
Pro naše rozhodování byla důležitá i ojedinělost a výjimečnost celého projektu. V roce 2011 se tak Radotín stal teprve druhou municipalitou v celé České republice, která převzala elektromobily do pracovního procesu.
Jak s odstupem hodnotíte jejich zapojení a nakolik se původní představy naplnily?
Byla to zajímavá zkušenost a dodnes využíváme elektromobil k práci kurýra. V zimním období jsme poznali všechna úskalí tehdejší technické úrovně aut a vlivu na jejich dojezd. Zpětně jsem ale rád, že jsme jako městská část přispěli k současnému boomu elektromobility. V té době se objevovaly hlasy, že je to slepá kolej vývoje aut. Dnes je to opět jinak a elektromobilita se posunula vpřed.
Inspirovali jste se při zavádění elektroaut zkušenostmi z jiných měst? Inspirovala naopak Praha 16 nějakou obec, aby elektromobily začala používat?
V rámci České republiky jsme začali využívat elektroauta jako jedni z prvních. Sledoval jsem situaci v západní Evropě, především ve vybraných městech v Německu, ve Francii nebo v rámci států Beneluxu, které už tehdy byly o něco dál. Nevím, jestli jsme někoho inspirovali, ale hodně práce při propagaci odvedly i nabíjecí stanice. Dnes už se u nich stále častěji dobíjejí Tesly, Nissany nebo Škodovky.
V čem vidíte hlavní přínos elektromobilů? V úspoře peněz, nebo v ekologičtějším provozu?
Když jsme auta pořizovali, nejednalo se nám v první řadě o úsporu. Na základě domluvené spolupráce hradil půlku nákladů ČEZ a my tu druhou, což se dalo zvládnout. Bez dotace by byly náklady na pořízení nového elektromobilu pro municipality nedosažitelné.
Náklady na vlastní provoz se samozřejmě výrazně snížily, odhadem jsou zhruba pět až šestkrát nižší. Ekologičtější provoz ve městě určitě platí, ale i tak musíte potřebnou elektřinu někde vyrobit. Jde v podstatě o přenesenou ekologii pro zatížené aglomerace. V momentě, kdy nebudeme nuceni odebírat elektřinu z uhelných elektráren, bude provoz elektromobilů ještě mnohem ekologičtější.
Kolik aut celkem provozuje Praha 16 a kolik z nich využívá pro svůj pohon elektrickou energii?
V současné době využíváme jeden elektromobil. Přemýšlíme, že do budoucna naši flotilu opět rozšíříme, elektromobily by určitě našly své využití třeba v rámci technických služeb nebo pečovatelské služby. Celkem využívá naše městská část šest automobilů.
O jaký konkrétní typ elektromobilu se jedná?
Ve službě je aktuálně nasazen jeden Peugeot I-on, původně jsme tyto vozy využívali dva.
Už jste to naznačil, ale narazili jste na nějaké technologické hranice nebo jiné limity elektroaut při jejich praktickém využití?
U Peugeotu I-on jako vůbec první varianty sériově vyráběných elektromobilů bylo podobných omezení poměrně dost. Namátkou třeba rychlá spotřeba energie při vyšších rychlostech, problémy při provozu během zimního období, zapojení chlazení v létě a naopak topení v zimě... Dnes už jsou tyto nedostatky z větší části určitě minulostí.
Jak vy osobně hodnotíte provoz elektromobilu ve srovnání s benzínovým nebo naftovým pohonem?
Jakmile se dořeší trvanlivost a cena baterií, budou elektromobily jednoznačně dominantním trendem pro budoucnost automobilového průmyslu. Osobně jsem v běžném provozu žádný rozdíl nepociťoval...
Považujete penetraci dobíjecích stanic v České republice za dostatečnou a liší se nějak v Praze a okolí od zbytku republiky?
Síť dobíjecích stanic se postupně rozšiřuje, ale je pořád pravda, že v Praze jsou početnější.
Co by měla Praha udělat pro další rozvoj elektroaut?
Hlavní město by určitě mohlo začít využívat elektromobily pro úřednický aparát nebo zastupitele. Možnosti naší městské části jsou ohledně popularizace elektromobility v současné době s ohledem na množství realizovaných projektů bohužel dost omezené. V rámci Prahy 16 funguje jedna rychlonabíjecí stanice, jedna standardní a aktivně využíváme jeden elektromobil. Bohužel asi zatím víc udělat nemůžeme.
Reklama
foto: Archiv Prahy 16 a Miroslava Knotka, zdroj: Elektromobilita na Praze 16