fbpx

Tým třinácti vědců vedený Tomášem Hanišem, který získal zkušenosti ve firmách, jako je Porsche nebo Rolls Royce, zkoumá novou technologii aktivního řízení aut

Zveřejněno: 12. 3. 2019

V centru Prahy vzniká projekt, z něhož by měl vyrůst "mozek" pro budoucí autonomní vozidla. Vědci z katedry řídicí techniky FEL ČVUT se rozhodli soustředit na koncept řízení aut zvaný drive by wire, při němž řidič neovládá kola či motor vozu přímo, ale prostřednictvím elektronické řídicí jednotky, která má plnou kontrolu nad podvozkem. „Fly by wire systémy jsou dnes u dopravních letadel běžné a u stíhaček nezbytné. V automobilovém průmyslu však na ni kvůli konzervativnímu přístupu automobilek ještě nedošlo,“ vysvětluje šéf nového centra Smart Driving Solutions Tomáš Haniš, který na ČVUT přináší zkušenosti z firem Porsche Engineering Services nebo Rolls-Royce a její divize Aerospace.

„Inspiruje nás situace v aerospace průmyslu, ve kterém přímé mechanické propojení ovládacích prvků v kokpitu a řídících ploch letounu nahradil mechatronický řetězec. V případě flight by wire systému je přenášena ‚pouze‘ řídící informace a nikoliv mechanická sila nebo moment. Tuto implementační část drive by wire řešení musíme nezbytně rozšířit o řídící algoritmy, protože bez nich se řešení nedá realizovat,“ popsal pro Flowee Haniš.

Sbohem volantu?

Motivací pro vznik výzkumného centra byla situace v současném automobilovém průmyslu. Zatímco konstruktéři podvozků postupně přidávají do aut systémy typu ABS, ESP, ASR a další, z druhé strany automobilky investují nemalé peníze do vývoje plně autonomního řízení.

Po 130 letech od vynálezu auta už není důvod, proč by řidič měl stále ovládat kola, brzdy a motor přímo.

„Všímáme si, že tyto dvě skupiny vývojářů žijí takříkajíc v odlišných světech. Než začnete stavět autonomní ‚mozek‘ auta, potřebujete mít plnou elektronickou kontrolu nad jízdní dynamikou vozu a toho dosáhnete právě úplným přechodem na řízení drive by wire. Po 130 letech od vynálezu auta už není důvod, proč by řidič měl stále ovládat kola, brzdy a motor přímo,“ myslí si Tomáš Haniš.

Napojení na automobilky

Jím řízené Centrum Smart Driving Solutions sídlí v budově Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově náměstí a tvoří ho mezinárodní skupina třinácti vědeckých pracovníků, kteří se věnují modelování a simulaci, návrhům řídicích systémů a v neposlední řadě experimentální validaci a verifikaci výsledků. Rozpočet pro rok 2019 počítá s alokací 8,5 milionu korun.

Centrum spolupracuje s řadou univerzitních partnerů v rámci České i Slovenské republiky a navazuje další kontakty. „Navázali jsme i spolupráci s několika subdodavateli významných automobilek. Ale protože si automobilky hodně hlídají oblast výzkumu, nemohu je bohužel jmenovat,“ vyhýbá se konkrétní odpovědi na otázku spolupráce s automobilkami Haniš. Centrum má každopádně zažádáno i o evropský grant a plánuje využívat také podporu z veřejných peněz v rámci České republiky.

Související…

Teenageři na autoškoly kašlou. Nemají peníze a čekají na samořídící auta
Tereza Hermochová

foto: Shutterstock, zdroj: Smart Driving Solutions

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...