fbpx

Tým třinácti vědců vedený Tomášem Hanišem, který získal zkušenosti ve firmách, jako je Porsche nebo Rolls Royce, zkoumá novou technologii aktivního řízení aut

Zveřejněno: 12. 3. 2019

V centru Prahy vzniká projekt, z něhož by měl vyrůst "mozek" pro budoucí autonomní vozidla. Vědci z katedry řídicí techniky FEL ČVUT se rozhodli soustředit na koncept řízení aut zvaný drive by wire, při němž řidič neovládá kola či motor vozu přímo, ale prostřednictvím elektronické řídicí jednotky, která má plnou kontrolu nad podvozkem. „Fly by wire systémy jsou dnes u dopravních letadel běžné a u stíhaček nezbytné. V automobilovém průmyslu však na ni kvůli konzervativnímu přístupu automobilek ještě nedošlo,“ vysvětluje šéf nového centra Smart Driving Solutions Tomáš Haniš, který na ČVUT přináší zkušenosti z firem Porsche Engineering Services nebo Rolls-Royce a její divize Aerospace.

„Inspiruje nás situace v aerospace průmyslu, ve kterém přímé mechanické propojení ovládacích prvků v kokpitu a řídících ploch letounu nahradil mechatronický řetězec. V případě flight by wire systému je přenášena ‚pouze‘ řídící informace a nikoliv mechanická sila nebo moment. Tuto implementační část drive by wire řešení musíme nezbytně rozšířit o řídící algoritmy, protože bez nich se řešení nedá realizovat,“ popsal pro Flowee Haniš.

Sbohem volantu?

Motivací pro vznik výzkumného centra byla situace v současném automobilovém průmyslu. Zatímco konstruktéři podvozků postupně přidávají do aut systémy typu ABS, ESP, ASR a další, z druhé strany automobilky investují nemalé peníze do vývoje plně autonomního řízení.

Po 130 letech od vynálezu auta už není důvod, proč by řidič měl stále ovládat kola, brzdy a motor přímo.

„Všímáme si, že tyto dvě skupiny vývojářů žijí takříkajíc v odlišných světech. Než začnete stavět autonomní ‚mozek‘ auta, potřebujete mít plnou elektronickou kontrolu nad jízdní dynamikou vozu a toho dosáhnete právě úplným přechodem na řízení drive by wire. Po 130 letech od vynálezu auta už není důvod, proč by řidič měl stále ovládat kola, brzdy a motor přímo,“ myslí si Tomáš Haniš.

Napojení na automobilky

Jím řízené Centrum Smart Driving Solutions sídlí v budově Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově náměstí a tvoří ho mezinárodní skupina třinácti vědeckých pracovníků, kteří se věnují modelování a simulaci, návrhům řídicích systémů a v neposlední řadě experimentální validaci a verifikaci výsledků. Rozpočet pro rok 2019 počítá s alokací 8,5 milionu korun.

Centrum spolupracuje s řadou univerzitních partnerů v rámci České i Slovenské republiky a navazuje další kontakty. „Navázali jsme i spolupráci s několika subdodavateli významných automobilek. Ale protože si automobilky hodně hlídají oblast výzkumu, nemohu je bohužel jmenovat,“ vyhýbá se konkrétní odpovědi na otázku spolupráce s automobilkami Haniš. Centrum má každopádně zažádáno i o evropský grant a plánuje využívat také podporu z veřejných peněz v rámci České republiky.

Související…

Teenageři na autoškoly kašlou. Nemají peníze a čekají na samořídící autaV roce 2040 nebudou lidi používat věci, ale službyCo všechno může umět opravdu chytrá zastávka MHD

foto: Shutterstock, zdroj: Smart Driving Solutions

Tipy redakce

S Tomášem Zimou o roce 2050: Snad nás technika neodlidští a planeta unese

S Tomášem Zimou o roce 2050: Snad nás technika neodlidští a planeta unese

Přiznám se, že jsem tu od promoce nebyl. Tedy nějakých patnáct let. V Karolinu to...

Fotíte? 99 procent fotek, které pořídíte, nikoho nezajímá. Vlastně ani vás

Fotíte? 99 procent fotek, které pořídíte, nikoho nezajímá. Vlastně ani vás

Novinář Chris Taylor na serveru Mashable pregnantně vyjádřil stav , ve kterém se...

Jak připravit dítě o zážitek? Pusťte mu hned po akci video z jeho akce

Jak připravit dítě o zážitek? Pusťte mu hned po akci video z jeho akce

Kamera je úžasný vynález. Dokáže zaznamenat skutečnost a uchovat ji v reálné...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.