fbpx

Dokud si nedefinujeme, jestli je doprava v Praze pro auta, nebo pro lidi, tak tu budou naštvaní řidiči vždycky. A nejen kvůli uzavírkám

Zveřejněno: 8. 11. 2019

Uzavření dvou důležitých komunikací na obou březích Vltavy najednou ve stejný čas se stalo tématem diskusí skutečných i virtuálních. Výrazná část Prahy byla prakticky neprůjezdná, což uvedlo do pohybu černý humor a sarkasmus na sociálních sítích. Toho samozřejmě využil především bulvár k označení viníků: radních za dopravu magistrátu a Prahy 1.

Veselá autobusová fotografie primátora s radním pro dopravu Adamem Scheinherrem umístěná na sociální sítě celou taškařici jen akcelerovala. Už proto, že v ty dny by byli konšelé z magistrátu ve Sněmovně rychleji pěšky než MHD. Obávám se, že nespokojenost části Pražanů bude pokračovat.

hrib scheinherr

Nenechme se zmást vedlejšími problémy, jako je ne zrovna inteligentní načasování uzavírek, neřešení nedostavěných okruhů a možná trochu necitlivý způsob komunikace problému ze strany magistrátu.

Káry už tak nefrčí

Klíčová potíž je, že neexistuje představa o tom, jak vyřešit dopravu v našem městě 21. století. Jako vše se to dá zjednodušit do jediné otázky: Auta ano, či ne? Dvacáté století bylo století automobilismu, benzínu. Auto se stalo prestižní, statusovou záležitostí. První, za co moji kamarádi na začátku devadesátých let utratili první „větší“ peníze, byla nová auta. Ostatně škodovka či žigulík byly pýchou svých vlastníků i v době předrevoluční.

Mladší generace nerozumí tomu, že máte-li dvě děti, fungujete částečně jako jejich řidič.

V současnosti se mi zdá, že auto není pro mladší generaci to nejdůležitější. Minimálně pro městskou mládež. Statusovými se staly úplně jiné věci. Třeba mobily či cestovatelské zážitky, lépe řečeno schopnost těchto zážitků být použitelné na Instagramu.

Zóna, či parkoviště?

Milovníci aut nerozumí tomu, že se svými vozy nejsou vítáni v centru měst. Alespoň částí svých spolupražáků. Na druhou stranu mladší generace nerozumí tomu, že máte-li dvě děti, fungujete částečně jako jejich řidič. Jednoduše řečeno, pro rodinu z pražského sídliště má auto jiný význam než pro singla z Karlína. A tak jedni by nejraději udělali z takové Národní pěší zónu, ti druzí by proměnili i těch málo pěších zón, co v Praze máme, minimálně v parkoviště.

Odvaha definovat způsob dopravy ve městě, respektive v jeho jednotlivých částech, to je to, co by pražští konšelé nyní měli svým Pražákům předložit. Bude to konfliktní a neuspokojí určitě všechny. Řešení nemusí být radikální, ale mělo by být jednoznačné a komplexní. A takové, aby je noví konšelé zase hned nezměnili. Zatím se neděje nic. To je taky varianta...

Související…

Ostrá tužka Karla Křivana: Jsem eko, i kdyby na to měly padnout všechny lesyOstrá tužka Karla Křivana: Potřebujeme být na seznamu UNESCO?Ostrá tužka Karla Křivana: Co takhle jednou pozitivně o klimatu?

Tipy redakce

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Horská dráha: Původní zábava pro šlechtu teď má sloužit i k eutanazii

Horská dráha: Původní zábava pro šlechtu teď má sloužit i k eutanazii

Matějská pouť na pražském Výstavišti už běží nějaký ten pátek a zdá se, že...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.