fbpx

Magistrát spolu s policisty a dalšími úřady spustil akci proti rádoby historickým a i jinak pro cizince atraktivním vozítkům. V 95 procentech případů vozítka porušovala předpisy

Zveřejněno: 29. 8. 2019

Ještě donedávna byla turisty vyhledávaná pražská královská cesta obsypaná pseudohistorickými vozy polské výroby, jejichž historický původ většinou nesahal dál než do roku 2013. O jejich historické hodnotě a kulturnímu vztahu k Praze tedy nemohla být ani řeč. Tato auta, kromě toho, že zpomalovala dopravu a znečišťovala ovzduší, byla kvůli svému špatnému technickému stavu často i životu nebezpečná. Na Praze 1 pak lidem ještě víc znepříjemňovala už tak ne zrovna pohodový život. Z nevinně vypadající turistické atrakce se vyklubal byznys, který přetekl do takové výše, že město zatěžuje a ještě k tomu je sám o sobě extrémně závadný.

Právě z těchto důvodů se úředníci Magistrátu hl. m. Prahy ve spolupráci s policisty, strážníky městské policie a pracovníky Ministerstva dopravy zaměřili na důsledné kontroly pseudohistorických vozidel, jež turisty v centru města přepravují. Zároveň se v jejich hledáčku ocitly i okružní turistické autobusy, takzvané Hop On, Hop Off, a Tschu-Tschu vláčky. No a výsledky těchto kontrol magistrát spolu s policisty a zástupci ministerstva představili novinářům. Dopředu můžeme říct, že turistická vozítka nedopadla moc dobře.

Jedno vozidlo pak bylo zajištěno službou kriminální policie a odtaženo tentokrát odtahovou službou Policie ČR kvůli nejasné identifikaci.

Během jedenácti kontrolních dnů v období od 25. června do 23. srpna bylo zkontrolováno 58 vozidel ze všech tří kategorií. Bez závad prošly pouze tři. To znamená, že celých 95 % vozů kontrolou neprošlo. V rámci zásahů se kontrolovalo dodržování podmínek provozování silniční dopravy a provozu na pozemních komunikacích, technický stav vozidel a dodržování veškerých právních předpisů, které souvisejí s podnikáním silniční motorové dopravy v centru Prahy. Doplňkově pak bylo u kontrolovaných vozidel prováděno mobilní měření emisí a mobilní vážení.

auto odtah

Takže tahle sněžná rolba při kontrole na Staromáku neprošla


Deseti vozidlům byla přímo na místě zakázána další jízda. Kvůli "nebezpečným a ohrožujícím" závadám byly z místa odtaženy. Jedno vozidlo pak bylo zajištěno službou kriminální policie a odtaženo tentokrát odtahovou službou Policie ČR kvůli nejasné identifikaci, tedy absenci značení identifikačního čísla VIN. No a dvaadvaceti vozidlům byla po provedení kontroly technického stavu zkrácena a omezena platnost technické kontroly na dobu 30 dnů, během kterých musí závady odstranit a absolvovat novou STK. Pokud tak jejich provozovatelé neučiní, platnost kontroly zcela zanikne.

Prohřešky? Alarmující

Mezi největší prohřešky replik veteránů patřila podle výsledků kontrol absence dokladů, alarmující technický stav a neodpovídající registrace vozidel. Konkrétně se pak jednalo například o uchycení kol jedním šroubem, jako je tomu u formulí, podomácku svařovaný rám vozidla, ostré vyčnívající hrany na obvodu vozidla a na kolech, používaná zpětná zrcátka z motocyklů a další podobně zbastlené libůstky.

Řada z aut pak byla zaregistrována jako "neurčené lesnické a zemědělské stroje", jako traktor nebo sněžná rolba.

Vozidla byla navíc registrována v několika různých kategoriích. Nejen jako klasické osobní auto, ale třeba i jako šestimístný motocykl s pohonem LPG. Řada z aut pak byla zaregistrována jako "neurčené lesnické a zemědělské stroje", jako traktor nebo sněžná rolba. Vozidla v těchto kategoriích totiž nemusí mít platnou technickou kontrolu, ale zároveň nemohou být součástí provozu na pozemních komunikacích. Policisté a úřady se proto zřejmě důvodně domnívají, že ony registrace vozidel byly provedeny účelově. Proto poslali podnět na Ministerstvo dopravy, aby se zaměřilo na příslušné dvě stanice technické kontroly, které registrace vydaly. Konkrétně se mimochodem jednalo o STK v Lovosicích a v Ústí nad Labem.

Vláčky a autobusy

Co se týká Tschu-Tschu vláčků, které svým pomalým tempem křižují například Staroměstské náměstí a přilehlé ulice, jimiž se za veselí přihlížejících řidičů šinou směrem na Hrad, tak výsledky nedopadly o moc lépe. Prohřešily se mimo jiné "chybně vedenými nebo úplně chybějícími záznamy, neadekvátními informacemi o době řízení, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku a neodpovídající registrací vozidel". Proč by měli mít řidiči vláčků povinné bezpečnostní přestávky?

hopp bus 0180119920

Naskakovat a vyskakovat nejde úplně kdekoli. Autobusy by měly dodržovat trasy a zastávky


Z jednoduchého bizarního důvodu. První část soupravy je totiž registrovaná jako "tahač přívěsů" a druhá pak jako "speciální přívěs". Kromě toho vláčky produkují rekordní počet emisí. Jedna ze dvou kontrolovaných souprav se postarala o dosud známý pražský rekord. Za normální jízdy překračovala povolené emisní hodnoty čtyřikrát, při rozjíždění pak dokonce dvěstěkrát. Autobusům Hop On, Hop Off často chyběly doklady nezbytné pro provozování linkové dopravy, cestující nepoužívaly bezpečnostní pásy, autobusy se pohybovaly mimo stanovené trasy a umožňovaly výstup a nástup mimo určené zastávky.

Důsledky?

Kontroly všech zmíněných vozítek budou podle úředníků a policistů pokračovat do konce letní sezóny. Podrobné výsledky pak budeme znát v průběhu října. Správní řízení dopadají přímo na provozovatele vozidel, bylo uděleno množství pokut v řádech tisíců až statisíců korun. Pseudohistorických aut se v Praze podle odhadu náměstka primátora pro oblast dopravy Adama Scheinherra pohybuje okolo 120.

Kontroly a tlak na dodržování pravidel začínají přinášet výsledky a provozovatelé pseudohistorických vozidel v Praze se začínají pomalu svých "veteránů" zbavovat.

V současnosti se podle něj nevydávají žádné další licence pro "linkovou dopravu" a pracuje se na úpravě licencí a tras s provozovatelem Hop On Hop Off. Žádná drsná pravidla se ale zatím nenastavují, podle radního pro Prahu 1 Adama Skály je prvním důležitým krokem dohlédnout na dodržování těch stávajících a až pak zavádět nová.

Dobrým znamením je, že kontroly a tlak na dodržování pravidel začínají přinášet výsledky a provozovatelé pseudohistorických vozidel v Praze se začínají pomalu svých "veteránů" zbavovat. Některé z nich můžeme podle Scheinherra nově najít na stránkách Bazos.cz s doporučením vyhnout se podnikání v Praze.

Související…

Pět nejotravnějších a nejpodivnějších vozítek PrahyKoloběžky Lime v Praze zdražily. Už stojí přibližně jako taxíkPraha uvažuje o mýtném i omezení dieselů. Chce snížit počet aut v centru

foto: Profimedia a Magistrát hl. m. Prahy, zdroj: Praha.eu

Tipy redakce

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.