fbpx

Sítě páté generace jsou z hlediska kyberbezpečnosti těmi nejkomplexnějšími a také nejlepšími, které jsme zatím stvořili. Potvrzují to jejich výrobci, zástupci vědecké komunity i operátoři. Navzdory tomu mají svoji Achillovu patu, proti níž jsou obvykle bezbranní výrobci technologií i poskytovatelé služeb. Jak je vidět na mnoha případech z posledních měsíců, nejslabším článkem důmyslně propracovaného systému zajištění bezpečnosti je opět uživatel

Zveřejněno: 7. 5. 2021

5G sítě jsou s námi v Česku už téměř dva roky. Operátoři je začali testovat v létě roku 2019, o rok později již O2 nabízela svým zákazníkům první komerční 5G služby. Během několika měsíců je spustily také společnosti Vodafone a T-Mobile a dnes je sítěmi 5G alespoň částečně pokryto přes 130 měst i menších obcí. Podle nejnovějšího průzkumu společnosti IPSOS však téměř polovina české populace pokrytí novou generací sítí ještě nezaznamenala, a to navzdory hlasitým veřejným debatám o důležitosti stabilního internetového připojení, jež podnítila pandemická situace a nárůst práce z domova.

Ačkoliv si telefon s podporou 5G sítí pořídila, nebo o jeho koupi uvažuje zhruba polovina české populace, téměř tři čtvrtiny Čechů svorně přiznávají jeden znepokojivý fakt: Nemají o nových sítích dostatek informací, a to i přestože Česko je průmyslová země a 5G sítě budou mít vysoké využití právě v průmyslových aplikacích.

Kdo chce 5G sítě

Průzkum IPSOS odhaluje pouze špičku ledovce. Obecně je podle něj problematika 5G sítí v České republice bližší mužům, mladším lidem okolo 18 – 26 let a lidem s vysokoškolským vzděláním. Právě tyto skupiny také nejčastěji výstavbu nových sítí podporují. Pocit neznalosti tématu pak trápí zejména starší vzorek populace nad 54 let. Tato věková kategorie také patří v technologickém prostředí mezi zranitelnější. Překotný technologický vývoj tuto skupinu zastihl s odrostlejšími dětmi, porozumět technologiím se neučili společně. Nejsou připraveni na digitalizaci společnosti a v této oblasti zatím značně pokulhává celoživotní vzdělávání. Mimo povolání má většina lidí technologie spojené se zábavou a odreagováním, ale už si neuvědomuje možná rizika a nebezpečí a dopouští se v online prostoru fatálních chyb, jako kdyby nic zlého nehrozilo.

Přibližně 60 % respondentů ve věku nad 55 let nepoužívá bezpečné heslo.

Jenže tak to není. Kombinace všech výše zmíněných faktorů spolu s rychlostí, jakou se technologický pokrok žene kupředu, přispívají k prohlubování velmi nešťastného problému: Zabezpečení vlastních technologií nevěnujeme dostatečnou pozornost. Dle průzkumu portálu E-Bezpečí přibližně 60 % respondentů ve věku nad 55 let nepoužívá bezpečné heslo. Ale nejedná se jen o tuto věkovou skupinu, chyby dělá většina populace. Stačí si zodpovědět pár základních otázek: Jak silná jsou vaše hesla a pro kolik účtů najednou používáte jedno a to samé? Vstupujete do vašeho mobilního bankovnictví či zadáváte své přihlašovací údaje připojeni na veřejnou a možná nezabezpečnou Wi-Fi? A kdy jste naposledy provedli update svého routeru v domácnosti?

Digitální vzdělávání

Klíčem k bezpečné technologické budoucnosti je tak stejně jako u mnoha dalších témat vzdělávání a celoživotní zvyšování kvalifikace. Ostatně, jak prohlásil při nedávné debatě v pořadu Pod lupou deníku E15 prezident Výboru nezávislého ICT průmyslu Jakub Rejzek, jsou to právě neopatrní uživatelé, kteří nevědomky otevírají bránu pro různé útoky. A nejde jen o drobná neštěstí spojená s jednotlivci, smutným příkladem jsou i hackerské útoky na české nemocnice.

Vzdělávat musíme společně jako celek – výrobci technologií, operátoři a prostřednictvím výuky na školách zejména stát.

Povinností všech špiček v oboru, ale i jedním z hlavních cílů státu by tak mělo být usilovné vzdělávání a informování lidí napříč věkovými skupinami i povoláním, od mateřských škol až po domovy seniorů, institucionální i individuální. Zde totiž předávání z generace na generaci zatím nefunguje a pokud, tak obráceně – starší se učí od mladších. Učte se od vlastních dětí, vnoučat, mladých lidí, technologickou mezigenerační solidaritu můžete oplatit společenskou výchovou, co je a co není vhodné ve fyzickém světě, což obvykle platí i pro online svět.

Svou povinnost vzdělávat vnímáme i my v Huawei. Českým studentům už pátým rokem dáváme možnost, byť aktuálně pouze virtuálně, vycestovat do našeho hlavního technologického hubu v čínském Šen-čenu, podporujeme vzdělávací programy pro ženy v technologiích. Vedeme projekt ICT Academy a v loňském roce jsme prostřednictvím kampaně #vbezpeci začali pomáhat navigovat českou společnost v otázkách bezpečného chování na internetu zejména v případě dětí či seniorů. Před námi je však dlouhá cesta a sami ji zvládnout nemůžeme. Vzdělávat musíme společně jako celek – výrobci technologií, operátoři a prostřednictvím výuky na školách zejména stát. Jen tak lze nové technologie využívat bezpečně a v plném rozsahu jejich možností – ať už se jedná o 4G, 5G či jakékoliv následující generace.

Autor: Pavel Košek, ředitel komunikace a odborník na online bezpečnost ve společnosti Huawei

foto: HUAWEI Česko, zdroj: HUAWEI Česko

Tipy redakce

Díky čemu vznikl na Zemi život? Zřejmě pomohla činnost pevninských sopek

Díky čemu vznikl na Zemi život? Zřejmě pomohla činnost pevninských sopek

Vznik života je pořád ještě pro nás zahalen tajemstvím, tedy pokud nejsme...

Změní vesmírní chameleoni Einsteinovu teorii relativity?

Změní vesmírní chameleoni Einsteinovu teorii relativity?

Vesmír se rozpíná a zároveň zrychluje. O tom mezi vědci panuje v zásadě shoda....