fbpx

EY Future Consumer Index: spotřebitelé se o letošních svátcích rozhodli být opatrní 2 fotografie
zdroj: Shutterstock

Podle nejnovějšího EY Future Consumer Index (FCI) se spotřebitelé po celém světě připravují na finančně opatrnější a ekologičtější sváteční sezónu, protože obavy o zdraví v souvislosti s pandemií covid-19 začínají ustupovat, zatímco obavy o životní náklady a životní prostředí se prohlubují

Zveřejněno: 2. 12. 2022

Aktuální data z globálního průzkumu ukazují, že spotřebitelé nakupují podle zhruba dvou stejně důležitých priorit: cenové dostupnosti (25 %) a ekologičnosti (25 %). Ovšem v zemích s vysokou inflací, mezi které se letos zařadilo i Česko, se cenová dostupnost stala v roce 2022 hlavním kritériem pro nákupní rozhodování u podstatné skupiny spotřebitelů,“ uvedl Jan Fanta, vedoucí partner oddělení Consultingu EY Česká republika. „V mnoha ohledech jde šetrnost ruku v ruce s ohledem na životní prostředí a zde je šance, že aktuální inflační vlna může pomoci spotřebitelům vytvořit si dlouhodobě udržitelnější návyky,“ dodává.

Spotřebitelé jsou optimističtí 

Z 11. ročníku celosvětového průzkumu EY Future Consumer Index mezi více než 21 000 spotřebiteli, který se uskutečnil mezi 23. zářím a 14. říjnem 2022, vyplývá, že respondenti, kteří nakupují s přístupem „cenová dostupnost na prvním místě“ a „planeta na prvním místě“, jsou společně největšími výdajovými kohortami, přičemž každá z nich představuje 25 % všech respondentů.

Přestože cenová dostupnost dominuje globálním titulkům, studie zjistila, že mnoho respondentů přistupuje k nadcházejícímu období svátků i době po nich s touhou žít udržitelně nebo zdravě, případně mít obohacující zážitky. Celkově jsou spotřebitelé optimističtí, pokud jde o budoucnost, a 74 % z nich se těší, že se po tak velkém narušení způsobeném pandemií covid-19 vrátí život „do normálu“. Zatímco 58 % respondentů pociťuje velké obavy z rostoucích životních nákladů, 59 % se cítí mít svůj život pod kontrolou a touží dohnat zážitky, které kvůli pandemii zameškali (53 %).

S rostoucími obavami o životní prostředí hledají lidé způsoby, jak snížit spotřebu. 37 % z nich nakoupí méně potravin na slavnostní pokrmy, aby se vyhnuli plýtvání v období svátků, a 44 % plánuje v domácnosti používat méně vánočního osvětlení a dekorací. 67 % respondentů uvedlo, že raději opraví své věci, než aby kupovali nové, přičemž 45 % respondentů uvedlo, že jim více záleží na užitečnosti výrobků, které kupují. Pozoruhodné je, že 63 % respondentů celosvětově necítí potřebu držet krok s nejnovějšími módními trendy.

ey

Vývoj spotřebitelských priorit. (zdroj: EY)


U spotřebitelů globálně však stále převažují obavy z inflace a vývoje hospodářství. Ekonomika jejich země velmi nebo mírně znepokojuje 92 % respondentů a 87 % se obává o své finance. 89 % respondentů uvádí, že plánují o letošních svátcích méně utrácet nebo nezvyšovat své výdaje za rodinu a 41 % utratí méně za dárky pro přátele. Pouze 10 % nebude měnit žádné výdajové návyky, protože „tradice jsou tradice“ a (39 %) plánuje utratit méně za cesty na dovolenou. Očekávané změny ve výdajích domácností se nejvýrazněji projeví snížením výdajů na jídlo s sebou a na donášku jídla, za což 42 % respondentů plánuje v příštích třech až čtyřech měsících utratit méně.

O průzkumu EY Future Consumer Index

EY Future Consumer Index sleduje měnící se spotřebitelské nálady a chování napříč časovými horizonty a globálními trhy a identifikuje nové spotřebitelské segmenty, které se objevují. Index poskytuje pravidelné dlouhodobé ukazatele a jedinečný pohled na to, které změny jsou dočasnou reakcí na pandemii covid-19, které ukazují na zásadnější posuny a jaký by mohl být spotřebitel po covidu-19. V 11. vydání EY Future Consumer Indexu bylo dotazováno 21 000 respondentů v USA, Kanadě, Mexiku, Brazílii, Argentině, Chile, Velké Británii, Německu, Francii, Itálii, Španělsku, Dánsku, Finsku, Švédsku, Norsku, Austrálii, na Novém Zélandu, v Japonsku, Číně, Indii, Indonésii, Thajsku, Saúdské Arábii, Jižní Africe, Vietnamu, Nigérii a Nizozemsku. Nejnovější vydání EY Future Consumer Index je k dispozici na ey.com/FutureConsumerIndex11

O EY | Building a better working world

Smyslem EY je přispívat k tomu, aby svět fungoval lépe. Proto pomáháme klientům, našim zaměstnancům i širšímu společenství vytvářet dlouhodobé hodnoty a posilovat důvěru v kapitálové trhy. Týmy odborníků EY, vybavené nejmodernějšími technologiemi, působí ve více než 150 zemích celého světa – provádějí audity a poskytují klientům širokou poradenskou podporu, která jim umožňuje růst, transformovat se a efektivně fungovat.

Název EY zahrnuje celosvětovou organizaci a může zahrnovat jednu či více členských firem Ernst & Young Global Limited, z nichž každá je samostatnou právnickou osobou. Ernst & Young Global Limited je britská společnost s ručením omezeným garancí, která neposkytuje služby klientům. Informace o tom, jak EY shromažďuje a používá osobní údaje, a o právech fyzických osob stanovených právními předpisy o ochraně osobních údajů jsou k dispozici na ey.com/privacy. Členské firmy EY neposkytují právní služby v zemích, kde to zákon neumožňuje. 

Související…

Jak na Vánoce ušetřit balicí papír a přírodu? Zkuste se inspirovat japonskou tradicí
Kateřina Hájková

       

foto: EY, zdroj: EY

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...