Doba rychlého vývoje jde kupředu a životní úroveň lidstva stoupá. Protože jsou na nás kladeny čím dál větší nároky, potýkáme se s neustálým stresem a fyzickým i psychickým vyčerpáním. Jenže na odpočinek zkrátka nezbývá čas. Ze zaměstnání tak odcházejí ospalé trosky a ze školních institucí se trousí informačně přehlcené osobnosti. Podobné fungování není ovšem v dlouhodobém horizontu vůbec zdravé. Mohou nám pomoci obyčejné procházky? 

Spontánní procházky se od klasické turistiky či účelově zaměřených výletů liší právě svou bezprostředností. Jdete tam, kam chcete, kde se vám to líbí a kam vás nohy zanesou. Nepřemýšlíte nad cílem cesty a vaše mysl je svobodná... a to zdaleka nejsou jediné výhody, které vám chození přinese. 

prochazky shutterstock 451257364

Váš pejsek určitě pravidelné a hlavně delší procházky také ocení.

Spontánní pohyb

Velkým přínosem je i to, že spálíte určité kalorie, udržíte se tak v kondici a uděláte něco pro své tělo. Pokud se vám tato aktivita zalíbí, stáhněte si do svého chytrého telefonu krokoměr a každý večer omrkněte, kolik kilometrů jste přes den ušli. Možná se budete divit, že je i sebemenší pohyb na pracovišti, ve škole nebo na zahradě, co se týče kroků, skutečně bohatý.

Aktivní odpočinek

Pohyb je pro tělo nesmírně důležitý, ale nic se nemá přehánět. Někdo však skutečně relaxuje aktivně, prostřednictvím běhu, tance nebo dynamického cvičení. Po hodině sportování máte pak zcela vyčištěnou hlavu. Pohyb umí totiž léčit i psychicky. Po průměrné procházce se budete cítit podobně, jen při ní nemusíte tolik namáhat svaly.

Chvíle bez mobilu 

Další výhodou procházek je to, že se jednoduše odtrhnete od práce. Přece si neponesete notebook, nebo dokonce stolní počítač v ruce, zatímco se budete kochat přírodou. A to je jeden velký triumf procházkových momentů. Jestliže se naučíte odtrhnout oči od monitoru (i displaye mobilního telefonu), máte vyhráno na plné čáře. Ze začátku se možná budete cítit, jako byste ztratili pravou ruku, ale rozhodně se nevzdávejte. Alespoň na chvíli vypněte každý den vaše komunikační zařízení a uvidíte, jak rychle si navyknete na klid a ticho.  

prochazky shutterstock 589366265

Zaposlouchejte se do zvuků lesa a uvidíte, jak krásně se zrelaxujete.

Čerpání energie 

Samozřejmě také záleží na okolí, kde se budete procházet. Někomu vyhovuje prostředí panelových domů, vilek a obecně města. Jiný se zas raději bude kochat zalesněnou krajinou. Příroda nabízí mnohem více, než jen dobrý pocit z pohybu. Poskytuje nám také vnitřní regeneraci. Není náhoda, že mnoho meditačních nahrávek obsahuje zvuky imitující šumění potoku, padající déšť, zpěv ptáčků, apod. Příroda je živá a díky ní můžete vypnout myšlenky, které vás provázejí doma. Právě proto velká část lidí prchá alespoň na víkend do lesů a luk, aby si odpočinuli od tlaku, který na ně během týdne padá v práci nebo ve škole.

Pobyt na sluníčku

Věděli jste, že ze sluníčka získáváme vitamín D? Ten je důležitý pro správnou resorpci fosforu a vápníku ze střev do organismu. Jestliže ho má člověk nedostatek, mohou nastat nejen banální, ale také vážné zdravotní potíže. A tak jsou procházky za pěkného počasí perfektní ozdravnou terapií i pro ty, kteří slunce potřebují hlavně kvůli deficitu vitamínu D.

Nečekané objevy

Nedá se to globalizovat. Někomu vyloženě vyhovuje, když může načerpat sílu a energii o samotě, aby se tak mohl lépe soustředit a skutečně si odpočinout. Jiní zase rádi relaxují ve více lidech. Jestliže máte přátele na stejné vlně, můžete se nejen společně procházet, ale zároveň také meditovat. Žádné speciální nahrávky nepotřebujete, stačí se zaposlouchat do zvuků lesa a luk. Během pěší túry můžete narazit i na zajímavá místa nebo objevit části města, která jste dosud neměli možnost poznat. 

Nemusíte si brát měsíční dovolenou, abyste si doopravdy odpočinuli, stačí, když si třikrát týdně vyjdete do přírody. To vám zaručí čistou mysl, dostatek energie na zvládání nečekaných situací, ale i prevenci proti mnoha nemocem moderní doby. 

Čtěte také: 

Vzduch je nejlepší prevence deprese i krátkozrakosti

Stres je nejčastějším spouštěčem migrény

Co je lepší než psychoterapie? Relaxační tapety

 

foto: Shutterstock