fbpx

Zveřejněno: 20. 6. 2017

Vědci z Princeton University dokázali, že pokud si zapisujete poznámky z přednášky, školení či meetingu do počítače, zapamatujete si toho méně, než kdybyste psali rukou.

Autoři výzkumu Pam Mueller a Daniel Oppenheimer si všimli, že sami méně vnímají přednášený obsah, pokud si zaznamenávají poznámky do notebooku. Rozhodli se proto tento jev ověřit experimentálně a zjistili, že psaní rukou pomáhá k lepšímu zapamatování.

Pochopit látku je pro uživatele notebooku těžší

Rozdělili skupinu 65 studentů na dvě poloviny. Obě skupiny sledovaly naučné video a první z nich si měla psát poznámky tužkou na papír a druhá do notebooku.  Po 30 minutách odpovídali studenti na otázky ohledně videa, aby se zjistilo, co se naučili. Otázky byly dvojího druhu, jeden typ se zaměřil na faktické poznatky a druhý na pochopení obsahu. A právě v této oblasti uživatelé počítače selhávali. Když si měli vybavit jednoduchá fakta, tak byly jejich výsledky srovnatelné se studenty, kteří používali tužku a papír. Když však bylo potřeba vysvětlit nějaký jev, ukázat pochopení obsahu nebo si vzpomenout na důvody k různým událostem, tak uživatelé notebooku pohořeli. Na rozdíl od jejich kolegů ze skupiny píšící rukou si dokázali vybavit mnohem méně těchto informací.

psani3

Psaní například poznámek do PC vede dle výzkumu k menšímu zapamatování si látky

Psaní rukou nutí k zamyšlení

Jako důvod udávají Mueller s Oppenheimerem to, že člověk, který si píše poznámky ručně, musí už při psaní nad obsahem přemýšlet a třídit poznatky podle důležitosti. Na rozdíl od studentů, kteří píší do notebooku a zaznamenávají vše, co přednášející řekne, a tím pádem nad obsahem nemusí vůbec přemýšlet. Navíc notebook funguje také jako lákadlo a odvádí pozornost od dění „tady a teď“. Jak dokládá následující výzkum, málokdo je schopen odolat pokušení a věnovat se pouze přednášce.

Notebook jako rozptýlení

Americká psycholožka Lydia Buraková z Bridgewater State University se ptala 774 studentů, co dělají během přednášek. Pouze devět z nich uvedlo, že se nevěnují žádné jiné činnosti! Co jiného tedy dělají? Například 24 % osob je na Facebooku, 13 % chatuje, 15 % odpovídá na emaily a více než polovina studentů si píše SMS. Není asi zapotřebí dodávat, že z výzkumu také vyplynulo, čím více nesouvisejících činností dělal student během výuky, tím horší byl jeho prospěch.

psani2

Psaní poznámek rukou neodvádí pozornost a nutí k zamyšlení

Vybírejte důležité informace

Autorka studie Pam Mueller říká: „Nové poznatky ukazují, že i když studenti používají notebooky k účelu, ke kterému mají – a nenakupují během přednášek v e-shopech – stále mohou narušovat průběh vzdělávání.“ Zároveň radí těm, kdo nadále chtějí psát poznámky do počítače, aby alespoň nezapisovali doslovný obsah přednášek. Místo toho ať se pokusí informace zpracovat a vybrat pouze důležité z nich. Díky tomu, že mozek bude muset s informacemi pracovat, si je lépe uloží do paměti.

foto: Shutterstock, zdroj: PSYBLOG

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...