O své know-how, úspěch a radost z práce se ve středu 15. listopadu v rámci Týdne podnikání v pražském Slovanském domě podělilo několik předních světových i českých podnikatelů a podnikatelek. Důležité je podle nich věřit tomu, co člověk dělá, a nezaleknout se pádů. Myslet se má globálně a jednat lokálně.

„Spolupracujeme i se světovými youtubery,“ pochlubila se na hlavní konferenci Věra Komárová, ředitelka strategie Dermacolu, dnes nejúspěšnější české kosmetické společnosti. Firma slavila úspěchy hlavně v 60. letech, po pádu režimu pak v 90. letech začala jako mnoho jiných stagnovat, než ji manželé Komárovi zase vyzdvihli na světovou úroveň.

Nyní jsou její produkty prodávány ve více než šedesáti zemích světa. Podle Komárové je základem dobrá značka a víra v ni. Pak je samozřejmě důležité umět značku nabídnout. Youtubeři dostávají produkty mezi mladé lidi a prezentují je prý velmi neotřele.

tyden podnik1

K týdnu podnikání tradičně patří i prezentace firem a poradenských společností.

Sexy obchod s energií

O obchodu s energií hovořil Martin Záklasník z E.ON Česká republika. „Připadá vám sexy obchodovat s energií?“ zeptal se trochu provokativně přítomných. Přihlásilo se jich minimum. „To jsem si na začátku myslel taky, dnes už si to nemyslím.“ Energetika se podle Záklasníka neustále vyvíjí a vyvíjet bude.

Důležitá je proto v tomto segmentu podle něj hlavně vize, proto se obklopuje lidmi, kteří ji sdílejí. „Zásadní také je, aby vaši spolupracovníci byli ve věcech, které mají na starosti, lepší než vy,“ dodal. E.ON je globálně jednou z největších firem v energetickém sektoru. Celosvětově má více než 43 tisíc zaměstnanců.

tyden podnik2

Šéfka Dermacolu Věra Komárová se zakladatelem a hlavním organizátorem Týdne podnikání Lukášem Sedláčkem

Co až budeme jedničkou?

Spolumajitel a ředitel společnosti Y SOFT Václav Muchna založil v Brně v roce 2000 firmu, která je dnes ve světovém měřítku dvojkou, co se týče technologií 3D tiskáren. „To nás těší. Co ale budeme dělat, až budeme jedničkou? Jak budeme naše lidi motivovat? Nyní je motivuje právě to, že chceme jedničkou být,“ řekl. Hovořil o vzletech i pádech a také o tom, jak ho nebavila střední škola, kde se učil o elektřině.

Když jej učitel viděl hrát si s počítačem, vynadal mu, co to dělá, že to bude práce jeho asistenta… Jeho ale už tehdy lákal software, kterému se pak věnoval při vysokoškolském studiu. Při následném podnikání zažil vzlety i pády, když finančně „vykrvácel“, šel do toho znovu. Také podle Zuzany Nehajové z EY je třeba nebát se nezdaru ani nových věcí.

Problém zákazníka na trhu

Podle slov privátního investora Jana Zadáka, který byl ještě nedávno globálním viceprezidentem Hewlett-Packard Enterprise Services a řídil desetitisíce zaměstnanců, je důležité při záměru podnikání najít problém zákazníků na trhu.

„Když si pořizujete hypotéku, také si ji nepořídíte proto, že byste ji chtěli, ale kvůli tomu, že máte problém s bydlením,“ uvedl příklad. On sám se problémům vyhýbá třeba zdravou životosprávou. Podle toho, co říkal, dodržuje stále pevný režim: stává ve čtyři hodiny ráno a cvičí. Teprve pak mu začíná pracovní den. Rakušan Alexander Habinski z IBM potvrdil, že je důležité umět klientům dodávat řešení. To je zdánlivě jednoduché, ale pokud k tomu řešení nepřidáte vůli a vytrvalost, tak nakonec žádné nepřinesete.

foto: ELAI, zdroj: Týden podnikání