fbpx

Britská dopisovatelka Anastázie Harris se zamýšlí nad tím, jak sociální sítě mění mládí, vztahy i sex

Zveřejněno: 27. 4. 2018

Jsou tomu tři roky, co si soused pořídil loveckou pušku. Všichni v ulici věděli, že to není kvůli bažantům, ale kvůli dceři. Sousedi jsou fajn, slušní, milí, jenom geny je trochu vypekly. Nevyrostla jim holka, spíš Helena. Taková ta neobvyklá kráska, kvůli které se v Tróji vedla válka a my máme v ulici vyvrácené světelné sloupy. Jakmile jde holka ulicí, řidič se ohlídne a hned do jednoho vrazí.

Spoluzakladatele Facebooku dnes nikdo nezná. Přitom nám k Zuckerbergově nelibosti připomínají, že prokletou sociální síť od začátku vytvořili tak, aby ji účastník potřeboval jako drogu, jako alkohol. Jeden "like" funguje jako dopamin. Čím víc lajků, tím je člověku, alespoň na chvilku, líp. Jenom jich potřebuje víc a víc. A potřebuje je pořád.

Související…

Mileniálové zažívají krizi středního věku už ve čtvrtině životaO děti moc nestojí: V co věří a o čem sní čeští mileniálové?Věk mileniálů: Zlepší „líní narcisové“ svět?

Ukázalo se, že sousedova Helenka žádné hlídání s flintou nepotřebuje. Ve věži by nebyla bezpečnější, než je ve své ložnici se svým chytrým telefonem. A ve věži by nebyla ani osamocenější. Když jí volají rodiče, nejsou si jistí, jestli telefon vůbec zvedla. Její generace si posílá textovky, netelefonuje, takže když její příslušníci zvednou telefon, mlčí. Neřeknou haló, neřeknou ani bú...

Kluci už nejsou zvyklí na léta dotýkání, mazlení a osahávání. Když už se od studené elektroniky konečně odlepí k živému tělu, tak se chovají podle vzoru pornoherců.

Helena nevěří, že je krásná. Selfíčka jí připadnou trapná. Sama má tedy jen jedno, ze kterého nejsou ostatní moc nadšení. Mí sousedé se trápí, v životě holky je všechno špatně, protože se srovnává s ostatními, a ostatní vedou (na internetu) skvělý život, zatímco Helenin je nudný. Holka není hloupá, ví, že šťastné fotky i tisíce lajků jsou vylhané, ale stejně se od nich nedokáže odlepit, stejně se jimi týrá. Nejhorší jsou ale ti její rodiče. Snaží se jí pomoct, ale návody z dvacátého století Heleně připadají povědomé, asi jako kdyby jí rodiče vnucovali mládí z dob Jana Husa.

Osamělost, smutek, sebevraždy

Zatímco sedmdesátníci mají teď zvýšený výskyt pohlavních chorob, mladí o nich skoro nevědí. A když už mají holky sex, utíkají pak k doktorům pro pomoc. Jejich kluci totiž nejsou zvyklí na léta dotýkání, mazlení a osahávání. Když už se od studené elektroniky konečně odlepí k živému tělu, tak se chovají podle vzoru pornoherců. A způsobují svým dívkám dosud neobvyklá zranění...

Neschopnost komunikovat pak mladí jen maskují alkoholem a drogami. Jedna přední britská univerzita musela začít vyšetřovat, proč si během dvou let jejích šest studentů vzalo život. Tolik osamělosti a smutku mezi mladými nikdy dřív nebylo.

Facebookový nihilismus se nevyhnul ani Číně. Nedávno tam stát zatrhl neformální sociální platformu přesto, že s politikou nemá nic společného. Ukazuje se totiž, že si čínští mileniálové taky chtějí v životním rytmu "piánko, lážo plážo" dělat věci podle sebe. Odmítají budovat kapitalismus, i když bují v rytmu komunistických sjezdů.

Přitom je lék (nejen) pro nešťastnou Helenu pořád stejný: chodit do lesa, na výstavy, dělat týmový sport, dívat se na vodu, do oblak... Jenomže jednodušší je sáhnout po telefonu. Je to jako alkoholikovi donekonečna vysvětlovat, že nemůže ráno začít tím, že si lokne z láhve... Tak good luck!

foto: Shutterstock

Tipy redakce

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.