fbpx

Tabákové nebo ropné společnosti nad sebou mají hrozbu regulací. Ta se zatím Facebooku ve většině zemí netýká

Zveřejněno: 12. 12. 2018

Jak se na Facebook dívá Jessica Powellová, bývalá viceprezidentka Googlu pro komunikaci a nyní novinářka na volné noze? Poměrně kriticky, stejně jako mnozí ostatní publicisté, kteří třeba ani nepracovali pro jeho konkurenci. Facebook, stejně jako mnoho společností v Silicon Valley, nám vždy říkal, že jde o jiný druh firmy. Prý jí nejde ani tak o kšeft, jako o blaho společnosti. Propojuje svět ve prospěch demokracie, přátelství a lidských vztahů.

Ve jménu dobra chtěl Facebook šířit internet v zaostalých oblastech pomocí speciálních letounů poháněných solární energií. Šlo o poměrně velkou kampaň, nedávno byl ale tento projekt ukončen. Projekt Free Basics měl pro změnu poskytovat internet třeba v Indii.

Místní obyvatelé si stěžovali, že nedostávají internet, ale jeho omezenou část tvořenou Facebookem a některým z jeho partnerských webů. Powellová dále upozorňuje na fakt, že reklamní platforma Facebooku celkem snadno umožnila vlastně komukoliv prostřednictvím fake news ovlivňovat volby.

Tvrdě za ziskem

Události za uplynulý rok ukázaly, že Facebook se nijak neliší od dalších velkých korporací, které jdou tvrdě po zisku. Dá se to pochopit, ovšem málokteré z velkých firem se snaží působit jako velcí dobrodinci. To, že Facebooku není jedno, jak se na něj dívá veřejnost, potvrzuje nedávná kauza s jeho PR agenturou Definers Public Affairs, která prováděla pomlouvačnou kampaň proti konkurenci.

Jde vlastně o něco podobného, jako když tabákové společnosti ještě poměrně nedávno klamaly veřejnost, co se týče škodlivosti kouření.

Powellová poukazuje na starší kauzy z osmdesátých let, kdy společnosti jako Shell a Exxon věděly o negativních dopadech svých výrobků a zakrývaly je prostřednictvím kampaní, které měly odvést pozornost na jiné problémy. Ano, jde vlastně o něco podobného, jako když tabákové společnosti ještě poměrně nedávno klamaly veřejnost, co se týče škodlivosti kouření. O pomlouvačných kampaních v politice v rámci předvolebních bojů asi není ani potřeba mluvit, že? Bude tedy Facebook vnímán jako zástupce zla, tedy tabáčníků, ropných gigantů a ničeho se neštítících politiků?

Zůstat v kontaktu

Facebook není zase tak zlý, umožňuje nám zůstat v kontaktu s přáteli a rodinou, sdílet videa s roztomilými zvířátky, zabíjet čas při čekání u lékaře. To jsou klady, které ovšem neznamenají, že firma jedná ve jménu dobra. Petrochemičtí giganti nám umožňují jezdit autem, kam potřebujeme, vyrábějí plasty, bez kterých bychom asi jen těžko fungovali. Marketing se tyto firmy snaží vykreslit v tom nejlepším světle, věnují se přece i filantropii. Zdevastovaná příroda je samozřejmě záležitost, na kterou se neupozorňuje.

Související…

Jak PR agentura Facebooku zanesla do Silicon Valley špínu z politiky
Jan Handl

Existuje ale jedna věc, která platí pro všechny vyjmenované společnosti. A ta se zrovna Facebooku netýká. Výrobci tabáku, paliv a chemikálií mají na krku regulace a pokuty, které je mají udržet na uzdě. Facebook se zatím podobnému osudu vyhýbá. Mnohé společnosti jednají eticky a odpovědně možná právě proto, že nad sebou cítí bič. Pak je tu Facebook, který asi stále věří, že je něco víc, organizace se zvláštním posláním. Ve skutečnosti je i u něj na prvním místě zisk, i když se nás snaží přesvědčit o opaku, seč mu síly stačí.

foto: Shutterstock, zdroj: The Guardian

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...