fbpx

Definers Public Affairs nehejtovala jen konkurenci Facebooku, v zakázce pro jinou firmu udělala z šéfa Applu prezidentského kandidáta

Zveřejněno: 3. 12. 2018
Přečteno 531x

Když se Tim Miller, dlouholetý politický marketér ve službách republikánů, vloni přestěhoval do San Franciska a založil agenturu pro budování vztahů s veřejností, rozjel byznys typičtější pro Washington než pro Silicon Valley.

Související…

Jak PR agentura Facebooku zanesla do Silicon Valley špínu z politikyFacebook se ocitl ve válce, prohlásil Zuckerberg. A začal válčit ve firměCo vzkazuje ženám Sheryl Sandbergová? Jděte si za svým, krvelačně a bez skrupulí

Millerova PR agentura Definers Public Affairs se ne zcela dobrovolně zviditelnila v souvislosti s dalším skandálem Facebooku, o němž jsme psali nedávno. Její šéf měl bohaté zkušenosti s negativními kampaněmi, tedy s házením špíny na konkurenty svých klientů, a věděl, co znamená být diskrétní. Na trh vstoupil v době, kdy se Facebook a další technologičtí giganti stali terčem médií a veřejnosti, které začínají pochybovat o jejich dobrých úmyslech.

Definers tedy na tomto kolbišti získali klienty poměrně rychle. Kromě zmíněného Facebooku pracovala agentura pro startupy Lyft, Lime, Juul i pro zavedený Qualcomm, který se několik desetiletí věnuje telekomunikacím. Qualcomm právě absolvoval právní souboj s Applem ohledně licenčních poplatků.

Definers potřebovali Apple diskreditovat. Vymysleli dezinformaci, podle níž by se šéf Applu mohl stát prezidentským kandidátem.

Definers proto potřebovali Apple nějak diskreditovat. Vymysleli dezinformaci, podle níž by se šéf Applu Tim Cook mohl stát prezidentským kandidátem pro rok 2020. To mělo podle insiderů z Definers vést k ochlazení dobrých vztahů Cooka se současným prezidentem Trumpem. Tento poměrně krkolomný trik každopádně demonstruje, kam až lze v PR byznyse zajít.

Co vyrazit z Applu?

Zakázka od Qualcommu měla jeden jediný cíl. Definers měli klientovi pomoci, aby mu Apple platil licenční poplatky za to, že používá ve svých telefonech jeho čipy. Zaměstnanci Definers proto záhy distribuovali novinářům výzkum zaměřený proti Applu, aniž by přidali informaci, kdo zprávu platil. Třináctistránkový elaborát pojmenovaný „Apple Bowing to Chinese Cyber Regulators“ (volně přeloženo „Apple poklonkuje čínským regulátorům“) podrobně popisoval, jak se Apple dívá na ochranu soukromí v Číně.

Konzervativním médiím byly ze strany Definers podstrkovány i další negativní články týkající se Applu, a když se novináři The New York Times na tuhle kampaň zeptali Qualcommu, nedostali žádnou odpověď.

V letech 2012 až 2014 byly zveřejňovány tiskové a televizní reklamy, které tvrdily, že společnost Google čte lidem e-maily.

Mediální boj mezi technologickými společnostmi samozřejmě probíhá léta a je běžné, že pracovníci jedné firmy upozorňují reportéry na problémy firmy konkurenční. A regulační orgány jsou také postrkovány k tomu, aby kontrolovaly konkurenci a jednaly. Známá je kampaň společnosti Microsoft, nazývaná „Scroogled“, která poukazovala na porušování soukromí ze strany Googlu. V letech 2012 až 2014 byly zveřejňovány tiskové a televizní reklamy, které tvrdily, že společnost Google čte lidem e-maily. Google to samozřejmě popřel. Proti Googlu se zaměřovaly i negativní příběhy v médiích, které v tichosti platila společnost Oraclespolečnost Oracle, toho času ve sporu s Googlem ohledně duševního vlastnictví. 

Jsme na to hrdí!

Matt Rhoades, jeden ze spoluzakladatelů a výkonný ředitel Definers, uvedl v prohlášení, že práce jeho firmy se nijak neliší od toho, co pro své klienty dělají jiné agentury na celém světě napříč různými odvětvími, a že je na tuto práci hrdý. Jak už jsme zmínili, mezi klienty patří zmíněná firma Juul, výrobce elektronických cigaret, který je obviňován z marketingových aktivit směřujících na děti. Chce proto „zlepšit svůj obraz v očích veřejnosti a zlepšit komunikaci s novináři“.

V letošním roce NTK zveřejnila nejméně 57 článků kritizujících Apple a Tima Cooka, většina z nich zmiňuje i Qualcomm, klienta Definers.

Lyft je zase startup z oblasti sdílené dopravy, Definers mu kromě jiného pomáhají s výběrem řidičů, kteří budou dobře působit v médiích. I u nás známý koloběžkový projekt Lime si nedávno najal Definers kvůli agresivnějšímu postupu vůči konkurenci. Po skandálu s Facebookem už Lyft i Lime s Definers skončili.

Definers pracovali také pro federální Agenturu pro ochranu životního prostředí (E. P. A.), smlouva byla ovšem vloni zrušena, protože se zjistilo, že se právník Definers zajímal o zaměstnance agentury, kteří byli kritičtí vůči Trumpově administrativě. Definers k podpoře svých klientů a k očerňování jejich konkurentů využívají web NTK Network, zpravodajský server s konzervativním obsahem, na který jsou napojeni přes majitele a prezidenta agentury Joea Poundera.  

V letošním roce NTK zveřejnila nejméně 57 článků kritizujících Apple a Tima Cooka, většina z nich zmiňuje i Qualcomm, klienta Definers. Jen příklad: Model iPhone 8 může prý být pomalejší než konkurence. Proč? Protože nepoužívá čipy Qualcomm… A tak dále a tak podobně.

Hnus z politiky

Tim Miller rád do kampaní pro své klienty zapojuje i politiku a politiky, má v tom koneckonců bohaté zkušenosti. V červenci loňského roku napsal článek, ve kterém obvinil Tima Cooka z toho, že lhal prezidentovi Trumpovi ohledně výstavky továren Applu v USA. Poslal ho pravicovému aktivistovi Charlesi C. Johnsonovi, který jej uveřejnil na svých stránkách GotNews, samozřejmě bez uvedení zdroje, odkud článek dostal.

Za opravdový majstrštyk z dílny Definers lze označit falešnou prezidentskou kandidaturu Tima Cooka. I když se od ní agentura Definers drží dál, digitální stopy vedou k jejím zaměstnancům. Kdo by si dokázal představit, že v PR soubojích mezi technologickými firmami budou používány zbraně tohoto kalibru? Praktiky z politiky se podle všeho dají pěkně aplikovat téměř do jakéhokoliv oboru, technologická špička není výjimkou.

foto: Profimedia, zdroj: New York Times

Jan Handl

Jan Handl

Má rád nové technologie a trendy, ale i historii a čtení. V obrovském množství informací se snaží odhalit ty nejdůležitější a nejzajímavější.



Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.